PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Já jsem tu hrůznou situaci přežil tím jenom, že jsem v sobě pěstoval úplně šílenou, nesmyslnou nenávist a touhu po pomstě. A ta byla, že jednoho dne to přežiju, že se dostanu do nějakého německého městečka nebo vesnice a že půjdu, až uvidím nějakou maminku s kočárkem, tak že pudu k ní a řeknu ‚puči puti puti‘, a pak vezmu to děťátko hezky za nožičky … a … rozseknu to dítě, hlavu o chodník,“ zazní stařeckým unaveným hlasem na počátku nového kotouče z dílny Josefa Pernikla, jenž je věnován všem, kteří prošli peklem koncentračních vyhlazovacích táborů za 2. světové války. „The Camp“ je již čtvrtým počinem tohoto nadaného člověka, který paralelně se skládáním v projektu GRANDMOTHER IS DEAD hobluje kytaru ve skupině LOBOTOMIA. Téma je tedy jednoznačně dáno. A co jeho zpracování? Jde o zajímavou a dnes celkem populární kombinaci doomu, akustických a ambientnějších hladin, industriálních kovových hoblin a scénické hudby. To vše je protkáno autentičností některých zvuků a hlavně fragmenty hrůzných reálných příběhů pamětníků, kteří vyprávějí své vzpomínky z transportačních vagónů, na Cyklon B a osobních setkání s vrahy formátu Josefa Mengeleho...
Postavit, zkomponovat a nahrát podobný projekt v ryze domácích podmínkách pouze vlastními silami je krok odvážný, ale jak je známo – odvážnému štěstí přeje. V tomto případě nepřálo jen štěstí, ale přály i múzy. Celé album si talentovaně hraje s dynamikou, tempem a emocionalitou skladeb, některé jejich pilíře jsou vystavěny s chladně profesionální efektivností tvůrců soundtracků či dokumentárních zvukomaleb bez komentáře. Velice živě si dokážu při poslechu hudby vybarvit dramatické obrázky z koncentračních táborů, beznaděj, utrpení. Prostředky, kterými autor promlouvá k posluchači, jsou transparentní, pokud vás chce dojmout, vzbudit odpor nebo zlost, dokáže to udělat přímo, bez zbytečného patosu.
Ke zvukovému obalu již tak bujarý postoj nemám. Chápu, že je album nahráváno v neprofesionálních podmínkách, a na tyto poměry musím říci, že se mnoho vydařilo velmi dobře. Co ovšem trhá mé srdce je zvuk bustrované kytary, jenž je výraznou šmouhou na tváři „The Camp“. S tím úzce souvisí i konstrukce metalovějších částí alba, které vyznívají poněkud tupě a liše v porovnání s uvolněnějšími plochami. Vzhledem k tomu, že se v projektu GRANDMOTHER IS DEAD osvědčily v minulosti smyčcové nástroje, je škoda, že nyní nedostávají více prostoru. Pasáže, kde jsou užity, patří k tomu nejpůsobivějšímu na „The Camp“. I s těmito výhradami však kvituji s velkým povděkem, že podobné iniciativy existují, neboť jsou svěžím vánkem v naší leckdy poněkud zatuchlé hudební scéně. Živou performanci s videoprojekcí bych si rozhodně nenechal ujít, zcela jistě by šlo o velmi sugestivní zážitek.
„a živý okouší moc a sílu
v utrpení těch, jež ponížil
zpíjí se bolestí a smrtí bez rozdílu
zabíjí, aby žil“
Na závěr musím zmínit jednu zajímavost o tomto zdánlivě nekro-graeofilním projektu. Jakékoliv CD od GRANDMOTHER IS DEAD si můžete na webu objednat s tím, že platíte pouze poštovné. Vše ostatní je zadarmo!
Další unikátní drahokam na naší scéně, vybroušený mistrem Perniklem. Čtvrtá kapitola v knize, která spojuje doom metal, akustické a ambientní plochy, industrial i scénickou hudbu.
8 / 10
Josef Pernikl
- akustické a elektrické kytary, syntezátory
Josef Pernikl
- basová kytara, programování, perkuse, vokály
1. Revenge
2. Wagon
3. Arrival To Train
4. The Camp
5. Cyklon B
6. Showers
7. Deliverence
8. Affection
9. A.D.
The Camp (2006)
The Book of Legionary (2002)
Instrumental Alchemy (1999)
The Ashes From The Sobibor (1997)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Vlastní náklad
Stopáž: 30:49
Produkce: Josefa Pernikl
Studio: Josef Pernikl
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.