OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jedna z nejosobitějších thrash metalových kapel se zhruba před čtvrtstoletím zformovala v New Yorku, jako původně punkové těleso. Vlivem vzrůstající obsese jejích členů v soudobé heavy metalové škole z Britských ostrovů, však velmi záhy OVERKILL přecházejí mezi vyznavače žhavé metalurgie. Zde recenzované čtvrté album „The Years Of Decay“ (1989) je dle mého názoru deskou, na které kapela definitivně nalezla svůj nezaměnitelný výraz. Jde o kolekci toho nejlepšího, co do té doby nahrála a taktéž nikdy v budoucnosti nezopakovala. Pro OVERKILL rozhodně historický moment, pro metalovou scénu skvost, který ve svých drážkách obsahuje nakažlivou směs plnou úžasných riffových momentů, dlouhých záhrobních žalmů i několik metalových hitovek. Vysokorychlostní nářez z období (také fantastické) dvojky „Taking Over“ (1987) byl zde definitivně zapuzen a obsahové vlastnosti předchozího, o něco techničtějšího třetího alba „Under The Influence“ (1988) vybroušeny k větší celistvosti a dokonalosti.
V případě „The Years Of Decay“ jde zároveň o poslední album nahrané ve čtyřčlenné sestavě s osamoceným kytaristou Bobbym Gustafsonem, který byl zkraje roku jednadevadesát nahrazen hned dvojicí strunotepců – Robem Cannavinem a Merrittem Gantem. Tento thrash metalový střelec se vždy pyšnil originalitou vyznění svého nástroje, vždyť kde jinde byl tenkrát k slyšení takhle vyfiltrovaný a přidušený zvuk? Každopádně odchod byl díky jeho neustálé oblibě v tekutinách pro kapelu nutný. Přesto však považuji období jeho působení v řadách OVERKILL za nejnápaditější v kontextu jejich kariéry. A nebyl to ani tak Gustafson, kdo určoval tvář souboru, jako spíš zručný baskytarista s italskými předky – D. D. Verni – jehož nástroj charakterizoval vysoko položený, zurčivý zvuk. Nebývalo totiž v té době pravidlem, že baskytara k posluchačům skrze hustou stěnu riffů vysloveně promlouvá, brebtá a prozpěvuje si. Pilný D. D. byl i převážným skladatelem a šedou eminencí. Nesmím však zapomenout ani na borce za mikrofonem – Bobby „Blitze“ Ellswortha, jehož vřískot a tvář vampírského kloučka se stali dalšími poznávacími značkami OVERKILL. Bobby „Blitz“ byl koncem osmdesátých let jedním z nejlepších metalových frontmanů a koncerty OVERKILL vyhlášené jako strhující metalový zážitek. Kapela pověstná touto energickou bombou, ve které se nešetřilo výbornými instrumentálními výkony, ani pohybem a nasazením, právě koncem osmaosmdesátého díky stále vzrůstající celosvětové oblibě zavítala poprvé také do Japonska, kde prodělala dnes již legendární, fantasticky přijaté turné, kterým definitivně potvrdila pozice v thrash metalové první lize a pověst přesilné koncertní atrakce. Hvězda OVERKILL tehdy začala strmě stoupat. Ještě dodám, že na kvartet kapelu doplňoval bubeník Sid Falck – původem Angličan.
K nahrávání „The Years Of Decay“ byl coby producent znovu přizván Terry Date, ale narozdíl od předchozího alba, které trpělo špatným nazvučením bicích a řídkým vyzněním kytar, vybrousil své dílo do detailu. Hned úvodní „Time To Kill“ se pochlubí mnoha neotřelými riffy a její nadčasově olověný zvuk (Terry Date se jím později proslavil u alb PANTERY z počátku devadesátek) připravil půdu pro dva svižné a zároveň asi nejhitovější songy – „Elimination“ a „I Hate“. Jde podle mne o jedny z nejlepších ukázek, jak lze do hutné metalové formy dostat punkovou melodiku. Zatímco „Nothing To Die For“ a „Birth Of Tension“ jsou znovu agresivní songy, postavené na velmi hranatých riffech, v desetiminutové „Playing With Spiders/Skullkrusher“ jakoby OVERKILL vzdávali hold raným BLACK SABBATH. Pomalé tempo, dusivá atmosféra, intenzivní pocit napětí a Blitz cedící soustředěně slůvka skrz zuby. Později skladba přejde do rychlejší fáze, plné zajímavých breaků, aby se v závěru vrátila k tíživé půlnoční atmosféře. Vrcholem jsou však ponuré transylvánské žalmy „Who Tends The Fire“ a „The Years Of Decay“, jejichž síla by pohnula i kamennými andělíčky tesanými do ochozů zatracovaného skalního chrámu kdesi v Karpatech. Téměř celé album je fascinováno umíráním, pevně stylizováno k vampyrismu, pocitu zatracení a chátrání daleko od civilizace. V epické titulní skladbě se brodíme zatuchlými komnatami plnými pavučin, procházíme tmavými chodbami, kde sílící pach krve neustává štípat do očí. Vše poté zakončí ultrarychlá „E.vil N.ever D.ies“ jako brutálně vyřvané varování.
Dva roky po „The Years Of Decay“ následuje vynikající a možná komerčně nejúspěšnější album OVERKILL nazvané stylově „Horrorscope“ (1991), nahrané však již v pětičlenné sestavě s výše zmíněnými náhradníky za Gustafsona. Album tíhlo více k melodičtějšímu power metalu po vzoru METAL CHURCH a představilo kapelu zase trochu z jiné stránky, nicméně období těchto dvou alb osobně považuji pro OVERKILL za vrcholné.
OVERKILL byli na přelomu osmdesátých a devadesátých let světovou extra třídou a synonymem špičkové metalové práce. Jejich skladby nepostrádaly tvrdost, důraz ani melodiku. Jejich koncerty byly ukázkou zapálení pro věc, stvrzenou špičkovými instrumentálními výkony.
Bobby „Blitz“ Ellsworth
- zpěv
Bobby Gustafson
- kytara
D. D. Verni
- baskytara
Sid Falck
- bicí
1. Time to Kill
2. Elimination
3. I Hate
4. Nothing to Die For"
5. Playing With Spiders/Skullkrusher
6. Birth of Tension
7. Who Tends the Fire
8. The Years of Decay
9. E.Vil N.Ever D.Ies
Scorched (2023)
The Grinding Wheel (2017)
White Devil Armory (2014)
The Electric Age (2012)
Ironbound (2010)
Immortalis (2007)
ReliXIV (2005)
Killbox 13 (2003)
Wrecking Everything (live) (2002)
Bloodletting (2000)
Coverkill (1999)
Necroshine (1999)
From The Underground And Below (1997)
Fuck You And Them Some (1997)
The Killing Kind (1995)
Wrecking Your Neck - Live (1995)
W.F.O. (1994)
I Hear Black (1993)
Horrorscope (1991)
The Years Of Decay (1989)
Under The Influence (1988)
Taking Over (1987)
Fuck You (EP) (1987)
Feel The Fire (1985)
Datum vydání: Pátek, 13. října 1989
Vydavatel: Atlantic Records / Megaforce
Stopáž: 56:10
Produkce: Terry Date
Studio: Carriage House studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.