OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jako pilné včeličky jsou ti RAGE. S železnou pravidelností nás téměř rok co rok zásobují skvělými alby a pramen úžasných melodií ne a ne vyschnout. Navíc, když se k osamocenému Peavymu připojil americký „kotlíkář“ Mike Terrana a běloruský „střelec“ Viktor Smolski, disponují nejsilnější sestavou vůbec. Již loňskou kolekcí "Welcome To The Other Side" ukázali veškeré power/speed metalové konkurenci záda a máte-li v paměti živé peklo, které umí na jevišti rozpoutat v pouhých třech osobách, víte že vzdálenost i nadále narůstala mílovými kroky.
Zabijácké melodie RAGE™ a Smolského virtuózní kytarová hra, tak by mohla znít stručná charakteristika "Unity". Je až s podivem, jak rychle se Viktor ve skupině zabydlel a taktéž jeho stále vzrůstající skladatelský podíl. Skutečně, na novince je autorství rovnoměrně rozděleno mezi oba struníky, s občasnou výpomocí „Irokéze“ Terrany. Ovšem jako první po vsunutí CD do přehrávače vás udeří zvuk. Skvěle hutný, dynamický, ostrý jako břitva. Uvážíme-li, co za mišmaš ve stejném studiu a s totožným producentem dokázali letos stvořit BLIND GUARDIAN - nebe a dudy. Ubylo klasicizujících nástrojů. Dá se dokonce říci, že vymřely úplně, neboť nepočítáme-li nějakou tu klávesovou vsuvku, všechno koketování s klasikou obstarává pouze sólová kytara. S tím jde samozřejmě ruku v ruce i zjevné přitvrzení a zrychlení, takový menší exkurz někam k fošnám "Trapped" nebo "Black In Mind" s moderním soundem. Po záplavě mečů a draků je design bukletu od šílence Joachima Luetkeho osvěžující a texty o „něčem“, rezignující na speedová klišé posledních let - „Jsem neuvěřitelně starý bojovník a budu vám vyprávět velký příběh…“ v různých variacích - vysloveně nadchnou. Mňam!
A pojďme na ty hity. Hned úvodní "All I Want" disponuje nakažlivým refrénem na který mají RAGE již dlouhá léta patent. "Šílenství" útočí z druhé pozice, je to sice trošku slabší kalibr, přímočařejší, ovšem netřeba zatracovat. Třetí riffovka (a klipovka) "Down" šlape jako švýcarské hodinky, melodii z hlavy nevyženete, všechno korunuje Smolski výborným sólem. Akustický začátek "Set This World On Fire" dlouho nevydrží a věc se zvrhne v dvoukopákovou mašinu, stavbou malinko připomínající legendární "Enough Is Enough" z desky "Trapped". Vrcholy alba ukrývá prostředek a závěr. Nejdříve mohutnými chóry podpořená "Dies Irae" (kdyby takhle vypadali současní THERION, nikdo by se určitě nezlobil), boogie kvapík "World Of Pain" se skvělými přechody temp a monumentální "Living My Dream", s melodií přípomínající nosný motiv k nějakým pohyblivým obrázkům, uvozená kratičkým instrumentálním předělem "Shadows". Paráda! To ale ještě zdaleka není všechno. "Seven Deadly Sin", rytmická Wagnerovská halekačka v duchu takové "The Price Of War", přijde jistě k duchu, stejně jako následující "You Want It, You´ll Get It". Závěrečnou titulní sedmiminutovou instrumentálku, která celý účet alba podtrhuje, vřele doporučuji všem kytaristům, bubeníkům a arytmikům vůbec.
Závěrečné hodnocení je tedy zákonitě vysoké. Po nemastných neslaných výkonech některých souputníků musí potěšit, že alespoň jedna kapela s kořeny hluboko v osmdesátých letech zůstává kreativní, neutápí se ve zbytečně přeplácaných aranžích, dovede kousat i hladit v moderním zvukovém hávu a v neuvěřitelně hitových refrénech. Opar instrumentální bravury je pak pomyslnou třešničkou chutného mezinárodního Eintopfu.
P.S. Na limitovaném digipacku najdete navíc ještě vcelku vydařenou Wagnerovu kompozici "Mystery Trip" (byť s podobnou melodií skupina v minulosti již pracovala), ale především výborný a funkční videoklip k singlové mordě "Down".
"Unity" je výletem (stále ještě) nové krve do zuřivé minulosti RAGE. Klasické nástroje sice zcela opustili kolbiště, ale Smolského neuvěřitelná kytarová práce společně s tradičním čuchem na (v dobrém slova smyslu) vlezlou melodii dává výtečnou desku. Našlapný zvuk si přičtěte jako pomyslný pamlsek navíc.
9 / 10
Peter Peavy Wagner
- zpěv, basa
Victor Smolski
- kytary, piano, klávesy
Mike Terrana
- bicí a perkuse
hosté
-
Hansi Kürsch
- sbory
D.C.Cooper
- sbory
Běloruský operní chór
- chóry
1. All I Want
2. Insanity
3. Down
4. Set This World On Fire
5. Dies Irae
6. World Of Pain
7. Shadows
8. Living My Dream
9. Seven Deadly Sins
10. You Want It, You´ll Get It
11. Unity
Resurrection Day (2021)
Wings Of Rage (2020)
Seasons Of The Black (2017)
The Devil Strikes Again (2016)
21 (2012)
Strings To A Web (2010)
Carved In Stone (2008)
Full Moon in St.Petersburg (Live CD, DVD) (2007)
Speak Of The Dead (2006)
From The Cradle To The Stage (Best Of) (2004)
Soundchaser (2003)
Unity (2002)
Welcome To The Other Side (2001)
Ghosts (1999)
XIII. (1998)
End Of All Days (1996)
Lingua Mortis (1996)
Black In Mind (1995)
10 Years In Rage (1994)
The Missing Link (1993)
Beyond The Wall (EP) (1992)
Trapped! (1992)
Extended Power (EP) (1991)
Reflections Of A Shadow (1990)
Secrets In A Weird World (1989)
Perfect Man (1988)
Execution Guaranteed (1987)
Reign Of Fear (1986)
Prayers Of Steel (jako AVENGER) (1985)
Vydáno: 2002
Vydavatel: SPV/Steamhammer
Stopáž: 50:27
Produkce: Rage & Charlie Bauerfeind
Studio: Twilight Hall Studios, Grefrath
fuuha,ako to ze som este vobec nehodnitil rage?:D toto album si tu 9tku rozhodne zasluzi
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.