OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jihočeská bruska je již stálicí tuzemských pódií, což samozřejmě není nikterak objevné tvrzení a jako taková si již nějaký reprezentativní obrazový záznam svých energických koncertů nepochybně zaslouží. Stalo se a mně tedy nezbývá nic jiného, než vás s jeho obsahem prostřednictvím svých několika slov seznámit. Ne však, že bych to dělal nerad. Hudba LOCOMOTIVE pro mě totiž vždycky představovala hlavně pořádnou koncertní nakládačku a tuzemské velvyslanectví amerických PRO-PAIN.
Koncertní záznam je samozřejmě páteří i prvního DVD kapely. Jako lokace byla v dubnu 2005 zvolena slovenská metropole Bratislava. Skromnému provedení vévodí statické menu s výběrem tří možností (koncert, video a extras). Koncert trvající něco málo přes padesát minutu představuje LOCOMOTIVE v jejich typickém rozpoložení. Festival ostré a skočných chytlavých kytarových rifů, které společně s dusavou rytmikou přímo svádí k pohybu rozehráli i onoho dubnového večera. Co se týče koncertního nasazení a kvality setu, nelze mít vážnějších námitek. Kapela se předvádí v dobré formě, tak, jak ji její fanoušci důvěrně znají. Repertoár tvoří osvědčené pecky jako „Ornament z pijavic“, která celé vystoupení otevírá, „Nechtěli“, „Co jsme si“ anebo snad možná nejžádanější skladbu „Incest“ pocházející z debutního alba z roku 1996.
Jestliže jsem hovořil o skromném provedení disku, tak tohle platí hlavně o jeho obrazové kvalitě. Tato bohužel nezapře použití levnějších kamer, díky čemuž koncertní záznam působí jako domácí video. Jejich umístění za a na pódiu a časté střídání záběrů situaci alespoň trošku zachraňují, nedostatek světel a hlavně neschopnost kamer si s ním poradit má za následek, že mnohé záběry jsou neostré a tmavé. Je to škoda, protože díky tomu není vidět ani „nasazení“ fanoušků pod pódiem, což je při takovém tom domácím vnímání podobné muziky dosti důležitou složkou z celkového dojmu. Zvuková stránka je však o několik koňských délek před tou obrazovou, díky čemuž tak DVD neupadá do bahna podprůměru, ale naopak se z něj dost razantně vymaňuje. Technické provedení tedy sotva snese srovnání se zahraniční konkurencí (v tomto směru se i od našich severních sousedů je co učit), ale jedním dechem je potřeba dodat, že ze strany příznivců kapely není nejmenšího důvodu se mu vyhýbat.
Bonusy nacházející se pod volbou „extras“ pak obstarávají tři videoklipy, které LOCOMOTIVE během svojí existence pořídili a tři skladby v audio formátu. U klipů trošku překvapí značný rozdíl v hlasitosti jednotlivých skladeb. Několik home videí z cest za koncertními štacemi, což jsou různé srandičky a veselé historky ze života kapely, což obnáší alkoholické večírky, nějakou tu nahou a chlupatou zadnici a tak podobně, však to znáte. Na jednom z nich se objeví krátce i američtí PRO-PAIN, a několik dalších kapel zvučných jmen (GRIP INC., NAPALM DEATH, EKTOMORF a TESTAMENT, jejichž záběry byly pořízeny během koncertu v pražském Futuru, který proběhl v horkém srpnu léta 2003 …). Je to vlastně takový obrazový výčet interpretů, s nimiž LOCOMOTIVE stanuli na jednom pódiu. V provedení obalu pak zainteresovaný jedinec lehce rozpozná rukopis mistra Chymuse i bez toho, aniž by si to přečetl na zadní straně. Resumé bylo vyřčeno již na konci předchozího odstavce, a tak tedy jen dodávám, že i přes slabší kvalitu obrazu z bratislavského koncertu hodnotím první DVD kapely jako pozitivní počin, který by neměl trpět nezájmem případných kupců.
První DVD legendy českého thrashcore. Slabší obrazová kvalita je vyvážena našlapanou muzikou, kterou se tato kapela už po léta presentuje.
7 / 10
1. Ornament z pijavic
2. Vrať se
3. Kdo teď
4. Nechtěli
5. Co jsme si
6. Pěst loket
7. Pomluvy
8. Novej chov
9. Skaut v kolenou
10. Incest
11. Sekret sliz
12. Homo sapiens
13. Vítej v prdeli
14. Extras:
15. Route
16. All The Band's
17. Audio tracks:
18. Left Hook
19. No Compromise
20. Reds - Kill 'em All
Malleus Carnalis (2008)
aus.cult (Live In Bratislava) - DVD (2006)
Ornament z pijavic (2003)
Nejsme nic (2000)
Homo Sapiens (EP) (1998)
Locomotive I. (1996)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.