OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Trvalo to, ale nakonec si jeden z minuloročních dloužků můžeme odmáznout a v době, kdy se nový chlebodárce švédských melodiků uvedl remasterovanou kolekcí všech tří předcházejících alb, doplněnou pochopitelně i o dnes již nezbytné bonusy, tak zevrubně prozkoumat i „Ticho“, kterým vloni A.C.T. u InsideOut debutovali. Čtvrtá deska už většinou značí skupinu s vybroušeným stylem a ani A.C.T. v tomto rozhodně nejsou výjimkou. Jenomže platí tu i méně příjemné pravidlo o přestupech k větším firmám, a sice že kapela podepisuje výhodnější kontrakt až v době, kdy ta nejlepší alba (myšleno kreativitou, nikoliv počtem prodaných nosičů či podobnými nepodstatnostmi, abychom si rozuměli) má již dávno za sebou. A hodně předběhnu, když napíšu, že bohužel ani v tomhle nejsou sympatičtí švédové žádnou bílou vránou.
Vraťme se ale k tomu, co lze od „Silence“, a potažmo celé kapely, vůbec očekávat. Nejčastěji bývají v jejich souvislosti skloňovány pojmy jako SAGA, FISH, RUSH nebo QUEEN, prostě art rock a věci s ním související. A co tenhle mix značí v praxi? Ano, patos a cukr v jejich tvorbě nelze přeslechnout. Někdo může právem poukazovat na ne zrovna nejsilnější hlas Hermana Saminga, který navíc dosti času tráví v zajetí průměrných falzetových výšek. To všechno by hovořilo proti A.C.T, ale to všechno naštěstí není podstatné, neboť jednotlivý hráči přidávají k povinné hráčské suverenitě vlastnost, kterou si za peníze zatím nekoupíte. A tou vlastností je hravost, vážení. Kluci si prostě plácají svoje bábovičky, míchají páté přes deváté, na progově rozjetý motiv klidně naroubují reagge, vážně se tvářící pasáž bez míření sestřelí bombastickým vícehlasem jak z ruského velkofilmu. Nadhled je totiž ta nejpodstatnější věc, kterou pětice disponuje. A kdo si hraje, nezlobí.
„Silence“ je v tomto ohledu plynulým pokračováním předchozí trojice. Není o nic méně barevná, o nic ošizenější o nečekaná střídání nálad, rytmů a motivů. Má prostě jen smůlu, že už to tu všechno třikrát bylo a každý pytlík se jednou vysype až k samotnému dnu a pak nezbude, než začít vařit z vody. Proto zní hodně skladeb tak povědomě. Ale abych nebyl nespravedlivý a vy si z recenze neodnesli pocit, že je snad tahle nahrávka nějaký stokrát vylouhovaný čajíček, opotřebovanost zatím nedosáhla nijak tragických rozměrů a skvělé momenty typu výborného rytmického šmodrchance s následnou vybrnkávanou slokou v „Hope“, queenovské šlapačky „Call In Dead“ s odlehčeným refrénkem, téměř progresivněmetalové „Joanna“, kterou umocňuje atmosférický klavírek v prostřední části, balady „A Father´s Love“ nebo přilepené riffovačky „Memory To Fight“ jsou přesně tou náplastí na vaše odřené a okoralé slechy, pro níž skupině všechna ta minulá podobenství bez váhání rádi odpustíte. A dáte si „Silence“ znovu. Ono taky je ticho a „Ticho“.
Jak hodnotím předchozí desky:
Today´s Report [8,5/10]
Imaginary Friends [8/10]
Last Epic [8,5/10]
A.C.T. jsou na své první desce u InsideOut o něco předvídatelnější, než tomu bylo doposud.
7,5 / 10
Jerry Sahlin
- klávesy, zpěv, sbor, vocoder
Ola Andersson
- kytary, zpěv, sbor
Peter Asp
- baskytara, basový syntetizér, basové pedály
Herman Saming
- zpěv, sbor
Thomas Lejon
- bicí, perkuse
a hosté
1. Truth Is Pain
2. Puppeteers
3. This Wonderful World
4. Out Of Ideas
5. Hope
6. Into The Unknown
7. No Longer Touching Ground
8. Useless Argument
9. The Voice Within
10. Call In Dead
11. Silent Screams
12. Introduction
13. The Millionaire
14. Joanna
15. A Father's Love
16. Memory To Fight
17. The Diary
18. Wound That Won't Heal
19. The Final Silence
20. + MULTIMEDIA BONUS
Rebirth (EP) (2019)
Trifles And Pandemonium (DVD + live CD) (2016)
Circus Pandemonium (2014)
Silence (2006)
Last Epic (2003)
Imaginary Friends (2001)
Today´s Report (1999)
Vydáno: 2006
Vydavatel: InsideOut
Stopáž: 64:29
Produkce: Martin Hedin & A.C.T.
Studio: Hedin41 Studios a další
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.