OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dílo Francisca Goyi by mělo být známo minimálně posluchačům temnějších odnoží metalové hudby. Malby tohoto kontroverzního španělského umělce zdobí nejeden dobový relikt od monstrózních stropů kaplí až po obaly desek metalových kapel osmé dekády minulého století. Ať již mnohými obdivován, nebo zatracován, zapsal se Goya nesmazatelně do světových dějin v mnoha směrech. Jeho dílo i život pokrylo mnoho pláten s vyjímkou jediného dosud nedotčeného – toho stříbrného.
„Goyovy přízraky“ možná nejsou jediným filmovým zpracováním mistrova života, ale ruku na srdce – která z adaptací by mohla být zásadnější než ta, za níž stojí muž s velkým M. Miloš Forman – česká legenda světové kinematografie. Režisér, který měl tu čest formovat ve svých dílech herecké osobnosti, jakými byli a jsou Jack Nicholson nebo Josef Šebánek. Je hříčkou osudu, že Goya přichází na plátna kin v době, kdy Formanův kolega Jiří Menzel oživuje hrabalovskou legendu o anglickém králi. Nechci se pouštět do spekulací, jelikož jsem druhý jmenovaný film neviděl. Ale mám už jistou představu o tom, které z děl má větší šanci pohlédnout na svět ze zlatého piedestalu filmových dějin.
A to i přes to, že Goya vůbec nesplňuje očekávání, které jsem do něj původně vkládal. Řeč je samozřejmě o temných můrách Goyovy mysli. O depresích a pekelných duševních utrpeních zmítajících vetchým starcem, uvězněným o samotě v naprostém tichu mezi svými vnitřními démony. O třesoucích se prstech, zhmotňujících chorobné představy šílenstvím zmítané lidské mysli. Ne. Ničeho takového se ve Formanových přízracích nedočkáte. Goya zde není zlomená lidská existence na pokraji zhroucení. Goya je silný sympatický muž se smyslem pro právo a spravedlnost. Je obětavý, lidský a je malíř. Právě v tomto formálním detailu se režisér uzkostlivě drží předlohy, ačkoli by vlastně ani nemusel. Forman se neptá, kdo byl Goya nebo kdo byli jeho přátelé. Neptá se, co dělal. Ptá se, proč to dělal.
Hlavním hrdinou „Goyových přízraků“ není Goya ani přelétavý mnich Lorenzo. Skutečným hrdinou filmu je doba, ve které žili. Doba španělské inkvizice, která se ve svém úpadku a smrtelné křeči znovu začíná uchylovat k dávno opuštěným procedurám. Doba nerozlišující mezi vinou a nevinou. Doba spějící ke své vlastní záhubě, kterou má ztělesnit „pokroková“ francouzská revoluce s Napoleonem v čele. Doba, kam Forman zasadil tři zdánlivě bezmocné figurky smýkané osudy z jedné strany barikády na druhou. Postavy zapadlé do bahna celoživotního utrpení, lynčované po desetiletí jen pro... Pro co vlastně? Pro nic. Pro lidskou hloupost a nepochopení. Monumentální katedrály s knežími v hábitech na straně jedné, bordely a blázince na straně druhé. Tím vším prochází divák provázen Lorenzem a zpočátku krásnou Ines. V patách jim jak šedá eminence kráčí Goya s uhlem v ruce a maluje. Nikdo nehraje prim. Nikdo nevyčnívá. Každý z nich si užije své bolesti a strasti do syta. Bolesti a strasti doby, kterou Goya s nemilosrdnou přesností zhotňuje ve svých náčrtech.
Goyovy přízraky nejsou ventilovány skrze nepojmenovatelné noční můry. Jsou to reálné, hmatatelné strasti živoucích lidí, které Forman podrobuje krutým životním zkouškám. Je zajímavé, jak elegantně si tvůrci filmu poradili s relativně drsnými scénami z bojů a mučení inkvizicí. Utrpení Lorenza a Ines (nikoli Goyi, který filmem proplouvá takřka fyzicky nedotknut, duševně však mocně pohnut) nepostrádá bezprostřednost, ale je zcela oproštěno od současné moderní gibsonovské vulgárnosti. Celý film je vyveden mimořádně s citem, byť se v podstatě jedná „pouze“ o příběh několika lidí zasazený do sugestivně vykresleného kontextu. Což je oproti temným vizím šíleného génia, který stál Formanovi modelem, přece jen cesta, kterou by možná každý nečekal. Alespoň já tedy ne. Otázka je jak tohle všechno obstojí ve srovnání s Amadeem?
Goyův příběh pod Formanovou taktovkou není sám o sobě umělecký monolit. Je to prostý příběh prostých lidí, z něhož precizní ruka režiséra udělala nadprůměrný historický snímek, jenž je pro diváka zároveň pobavením i historickým poučením.
8,5 / 10
Vydáno: 2007
Vydavatel: Warner Bros.
Stopáž: 114 min.
GOYA´S GHOSTS
[Španělsko, 2006]
Režie: Miloš Forman
Scénář: Miloš Forman, Jean-Claude Carrière
Kamera: Javier Aguirresarobe
Hudba: Varhan Orchestrovič Bauer
Hrají: Javier Bardem, Natalie Portman , Stellan Skarsgård, Randy Quaid, Craig Stevenson, Mabel Rivera, Unax Ugalde, Michael Lonsdale a další.
Premiéra ČR / SR: 1.2.2007 / 10.5.2007
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.