OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je skvelé počuť šoubiznisom nezhýčkanú kapelu, ktorá neberie akýkoľvek svoj výtvor ako vopred podarené dielo. V poslednom čase sa premnožili chabé pokusy rôznych kapiel o re-interpretáciu vlastných či cudzích skladieb, ktoré boli doslova otrasné a dávali tak veľmi zlý obraz o dobe, ktorá kontrastuje s minulými časmi väčších a oveľa šikovnejších „prerábačov“. KORN prešli v poslednom čase možno príliš veľa „downs“ a možno práve to sa odrazilo v ďalšej neradovej, unplugged nahrávke. To, čo poslucháč v konečnom dôsledku identifikuje ako úpornú snahu priniesť pridanú hodnotu a stopy tvrdej práce, je možno iba zvukový odraz celkového zápasu jednej z najvýznamnejších amerických kapiel 90. rokov minulého storočia o existenciu a víziu pre ďalšie napredovanie. Isté je to, že po slabučkom „Live & Rare“, z ktorého veľa ľudí počulo úpadok a cestu dolu, teraz čakanie na novú štúdiovku zapĺňa záznam zo šou MTV Unplugged, ktorý našťastie priťahuje kormidlo k letu nahor.
Otázka číslo jedna: Ako je možné podať akustickou formou a pritom zaujímavo skladby hlboko podladené, až na spev príliš neoplývajúce melodikou, založené na viacnásobnej rytmike? Odpoveď, ktorá napadne ako prvá, je zároveň tá správna. KORN si pomohli celou plejádou dodatočných nástrojov a hudobníkov, ktoré sa o tú dodatočnú melodiku starajú. Nie násilným dodatočným vtláčaním melodických liniek niekam, kde očividne nepatria; naopak, triezvym a ohľaduplným dopĺňaním, ktoré v konečnom dôsledku pôsobí najmä v druhom pláne, nepúta pozornosť ako kľúčové, no vytvára paletu farieb a vypĺňa priestor do síce tichej a pokojnej, no trojrozmernej a zdravo šťavnatej nahrávky. To je spolu s následným karibsko-latinským feelingom nahrávky zároveň najväčšie plus, absolútne splnené a predčené očakávania, pôžitok pre uši a kontrast k iným pokusom iných umelcov, ktoré, akokoľvek prerobené, pôsobia väčšinou vulgárne a krikľavo. Z „Unplugged“ Američanov KORN znie plný rukáv inšpirácii, ktoré sa v tvrdom metale využiť nedajú, čo je v kombinácii s pokorou a počuteľnou väzbou s poslucháčom zároveň atribút, približujúci nahrávku medzi najvydarenejšie z histórie unplugged koncertov. KORN sa na nič nehrajú a jediný kompromis, ktorý vám napadne je Fieldy a jeho prispôsobenie sa tradičnejším basgitarovým postupom, keďže na akustickom koncerte by toho pravdepodobne z pražcov nevymlátil toľko, čo na obvyklom koncerte s podporou niekoľko tisíc wattov a plnohodnotnou aparatúrou so stiahnutými stredmi.
Featuring, ktorý neprekvapí, je Amy Lee z EVANESCENCE a jej účasť v hymne „Freak On A Leash“. Spojenie, ktoré sedí obom stranám a obe z neho rovnako profitujú. KORN majú nežný ženský hlas, zaujímavo zafarbujúci baladicky vyznievajúcu skladbu, Amy Lee si zase vyskúšala spev do podkladov inštrumentálne oveľa zaujímavejších, než je zvyknutá z domovskej kapely. Opačné garde prichádza v dvojici spojených skladieb „Make Me Bad“ a „In Between Days“, kde na pódium prichádzajú THE CURE. Tentokrát sú teda KORN tými pokornými žiakmi, na strane ktorých je potešenie a úcta. Cover verzia „Creep“ od RADIOHEAD bohužiaľ žiadnych tématických hostí nepriniesla. Skladba, ktorá posolstvom kedysi tak dokonale oslovila americké publikum (hoci paradoxne nepochopená a ukrývajúca úplne iný príbeh), funguje krásne u KORN. RADIOHEAD ju nielenže už vôbec nehrávajú, no priam ju neznášajú.
Neviem si predstaviť nič lepšie, zapadajúce do tohto momentu a fázy kariéry KORN, než unplugged živák, na ktorom kapela zvláda všetky nástrahy a výzvy podobnej nahrávky, dokonca niekoľko latiek preskakuje s veľkou rezervou. A keďže to porovnanie visí vo vzduchu, áno... NIRVANA čosi podobné zvládla s využitím oveľa menej dodatočných inštrumentálnych a aranžérskych barličiek a jej akustické vystúpenie malo oveľa zásadnejší charakter nielen pre vlastnú existenciu, no pre celú históriu hudby. KORN, ktorí sú si vo vzťahu k MTV a unplugged fenoménu s NIRVANOU v mnohom podobní, prinášajú nahrávku zásadnú čisto pre seba, ktorá však našťastie stále teší a baví. Obídem sa bez toho, že by jedného dňa tento album zaradil časopis Rolling Stone do niektorého z jeho all-time rebríčkov. Podobne ako mnoho iným ľuďom, mne osobne stačí obyčajné zistenie, že mi robí radosť.
Čakali sme povinnú jazdu oslabenej a zmietajúcej sa kapely, dostali sme dobitú a utrápenú kapelu, ktorá vo svojej mizérii odohrala dychberúci koncert, poplatný jej experimentálnej a inštrumentálnej povesti.
8,5 / 10
Jonathan Davis
- spev
James "Munky" Shaffer
- gitary
Reginald "Fieldy" Arvizu
- basa
Zac Bairds
- klavír
Rob Patterson
- gitary
+ ďaší
1. Blind
2. Hollow Life
3. Freak On A Leash (feat. Amy Lee)
4. Falling Away From Me
5. Creep
6. Love Song
7. Got The Life
8. Twisted Transistor
9. Coming Undone
10. Make Me Bad / In Between Days (feat. THE CURE)
11. Throw Me Away
The Serenity Of Suffering (2016)
The Paradigm Shift (2013)
The Path Of Totality (2011)
III – Remember Who You Are (2010)
Untitled (2007)
Unplugged (2007)
Live & Rare (2006)
See You On The Other Side (2005)
Greatest Hits Vol. 1 (2004)
Take A Look In The Mirror (2004)
Untouchables (2002)
Issues (1999)
Follow The Leader (1998)
Life Is Peachy (1996)
Korn (1994)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Virgin
Stopáž: 44:48
Produkce: Richard Gibbs & KORN
Když jsem poprvé zaslechl zvěsti o chystané unplugged verzi skladeb od KORN byl jsem velmi skeptický. Jak vplavit imperátory moderních chemických kytar a stylotvůrce nové metalové vlny do akustických vod? Těžko. Velmi těžko. To jsem si říkal, než jsem poprvé slyšel a také zcela propadl této nahrávce. Skvěle řemeslně zvládnutá, vyspělá a komorní placka, kterou nekazí pachuť zbytečného cukrkandlu dokazuje, že KORN rozhodně ještě mají ledacos v rukávu a schopnost zas a znovu zaujmout i okouzlit již jednou provařenými hitovkami se jim prostě upřít nedá. Gratuluji.
Nelze než souhlasit. KORN nahráli jedno ze svých nejlepších alb. Skladby oproštěné od dunící hmoty doznaly nové svěží podoby. Jejich téměř folk rockové provedení umožnilo materiálu nadechnout se k větší barvitosti a celkové propracovanosti, což je patrné zejména v bohatší aranžérské práci. Těžiště track listu pak leží logicky na poslední řadovce "See You On The Other Side" kombinované se zlatým obdobím "Follow The Leader" - "Issues" - "Untouchables", ale například i taková "Blind" z prvotiny se zde stala vysloveně mechovou lahůdkou, která pohladí.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.