OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud vyrůstáte v anglickém Sheffieldu a nejste zrovna vysokoškolsky vzdělaní a nebo synáčci z finančně zabezpečených rodin, kterým rodiče rezervují místo v představenstvu jejich podniku, máte jen dvě možnosti, jak po dovršení dvaceti let nezapadnout do šedivého každodenního stereotypu, při pendlování mezi svým zaměstnáním v místních průmyslových kolosech a cihlovým domkem, uvnitř nekonečných řad jemu podobných. První možností je fotbal a tou druhou samozřejmě muzika.
ARCTIC MONKEYS jsou prostě čtyři normální kluci, kteří vrací ostrovní rockové muzice její původní autenticitu a protože jsou Britové, je jasné, že v jejich případě nepůjde o žádný metal, který v této zemi už nikoho moc nezajímá od doby, co ve Spojených státech objevili IRON MAIDEN (tedy zhruba 25 let). Zmrzlé opice, které v sousedství divoce zápasí s koncem vlastní adolescence pomocí nekonečné řady chlastaček, čerpají svou hudební náplň zejména z tradičního punku, ale pochopitelně i ze zdejší rockové klasiky, jakou byli v šedesátých letech třeba THE WHO. ARCTIC MONKEYS jsou prostě momentálně tou nejbritštější a nejsympatičtější rockovou partou, která se pohybuje v horních patrech zdejších hudebních žebříčků a která na rozdíl od valné většiny ostrovních formací nenudí okázalým přízvukem, ani unavenou britpopovou akustikou, ale naopak jede své každodenní příběhy surově, bez zbytečného fantazírování, přikrášlení a pořádně na doraz.
Povedené první album „Whatever People Say I Am, That´s What I´m Not“ (2005) se stalo před rokem a půl nejrychleji se prodávajícím debutem v historii britského nahrávacího průmyslu a vypadá to, že letošní dvojka v tomto ještě více šlape na pedál. Přidalo se však i v průraznosti, dynamice a celkové tvrdosti skladeb. Těch několik jemnějších položek i tak ve svém závěru graduje ve strhující nářez. Celé album přesně a dokonale reprezentuje pilotní singl „Brianstorm“, ve kterém kytary působí jako zubní vrtačka roztočená do těch největších možných otáček, jejíž zvuk je krájen digitalizovanými „voodoo“ tamtamy. Vrcholem je však hymna „The Bad Thing“ – pro autora recenze už teď klasika. Jinak civilnost je to správné slovo, které mne napadá při poslechu jejich muziky a ta se v těchto krajích velmi cení. Kluci si vystačí s kytarami, bezchybně šlapající rytmikou a starými aparáty „vyhulenými“ na max. Ozdobou je textová stránka, která pro tuto kapelu specifickým způsobem popisuje každodenní příběhy a situace těch, které kapela už léta dobře zná a kteří stejně tak jako členové ARCTIC MONKEYS chtějí ještě nějakou chvíli pozdržet vlastní dospělost za vraty.
Rock ´n´ roll o těch a pro ty, kteří se pořád v partičkách schází v pubu poblíž fotbalového hřiště za rohem. Od úspěšného debutu se toho zkrátka tolik nezměnilo a tak považuji udržení pozic ARCTIC MONKEYS na čele ostrovní rockové hitparády za samozřejmost. Nemám sice tuto kapelu za zázrak ani spasitele desetiletí, ale nadprůměrné hodnocení si díky své nefalšovanosti a přirozenosti v každém případě (vzhledem ke všem hrůzám, které se na nás odtud každoročně valí) i ta jejich „nejhorší noční můra“ zaslouží.
Rock ´n´ roll o těch a pro ty, kteří se pořád v partičkách schází v pubu poblíž fotbalového hřiště za rohem.
7,5 / 10
Alex Turner
- kytara, zpěv
Jamie Cook
- kytara
Matt Helders
- bicí
Nick O´Malley
- baskytara
1. Brianstorm
2. Teddy Picker
3. D Is for Dangerous
4. Balaclava
5. Fluorescent Adolescent
6. Only Ones Who Know
7. Do Me a Favour
8. This House Is a Circus
9. If You Were There, Beware
10. The Bad Thing
11. Old Yellow Bricks
12. 505
Suck It And See (2011)
Humbug (2009)
Favorite Worst Nightmare (2007)
Whatever People Say I Am, That´s What I´m Not (2005)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Domino / Warner Bros
Stopáž: 37:34
Produkce: James Ford, Mike Crossey
Studio: Miloco Studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.