Už je to celých 7 let, co Metal Age vydali první CD téhle zkušené slovenské kapely. Pár let potom se kapela rozpadla, ale před časem se pánové dali do kupy a došlo jim, že by před rozpadem nahraný materiál měl spatřit světlo světa. Naštěstí se tak stalo a hopla – je to ale povedený klouček! Většina hudby je z hlavy kytaristy Igora, a tak je About Human Idols pokračováním What For A Name When Humanity Is Dying. Čekejte pochopitelně deathmetal - stejně jako předtím melodičtějšího ražení, nicméně už nikoli s náznaky doomu a ženskými vokály, ale v některých pasážích se troškou progresivnějšího hardcorového špetkou jazzového koření. V zásadě se jedná především o technickou muziku, založenou hlavně na kytarové ekvilibristice a prošpikovanou mnoha sóly. K technickému ani zvukovému provedení desky nemám sebemenších výhrad – muzika Protest skutečně sedí pohromadě velmi dobře, navíc je přehledná a poměrně dobře čitelná, téměř až písničková. Přestože je to dobrá muzika, mám ale pocit, že jí prodleva s vydáním mírně ubrala na aktuálnosti, Jestliže bylo What For A Name ve své době velkým překvapením, About Human Idols by jej v tom jistě následovalo v době svého vzniku, tj. před dvěma lety. Na druhou stranu dnes, kdy většina kapel, které hrály nebo se pokoušely hrát technický death, už hraje jinak a leckdy s širším stylovým záběrem, působí Protest svým povětšinou čistě „metalovým“ pojetím sice nikoli zvlášť překvapivě, ale přesto stále velmi živě. Naštěstí. Hodně mne překvapil projev vokality Horára, jehož přechody z hlubokých hrdelních poloh do výšek jsou opravdu dobré, ačkoli Horár není žádný mistr světa v dolování hlasivkových latrín. A je to snad vždycky nutné? Jeho projev je barevný a k Protest se podle mne hodí. Navíc Horárovy texty dodaly Protestu i jasný výrazový koncept. Jak už název napovídá, tahle deska je „o lidských modlách“. Horár není zrovna optimista a z jeho textů čiší pocit zmaru a existenciální nejistoty, takže v jeho očích vypadá svět přesně jako ve třetí skladbě – komiks plný strachu a bolesti. Opravdu depresivní deska, ale má svůj výraz, a to je důležité. Navíc k celému vyznění přispívá dost bizarní, ale výborně graficky zpracovaný obal. Ačkoli v současnosti, po odchodu kytaristy Igora, už Protest hrají něco jiného a jejich třetí (již nahraný) počin Have A Rest Please se má pohybovat více v grindu, je About Human Idols opravdu povedenou, ač metalově tradiční a nijak zvlášť experimentující tečkou za jedou částí historie téhle kapely. Uvidíme zda se jim příště podaří na ni důstojně navázat...