OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tádá tádádádá ratatatatatata... A znova.... Skutečně nechápu, z čeho byla většina recenzentů tohoto CD tak na větvi. Mít obal od Ziga a nechat si napsat pár textů od osůbek z profláklých kapel jako Lividity a Prophecy je sice šikovným komerčním tahem, ale rozhodně to není záruka toho, že dané CD bude obsahovat dobrý death/grind. Martin prezentuje Sanatorium jako brutální death gore sick pussinky lízající kdovíco... Aha, jenže nic z toho na tomhle CD nenaleznete. Tedy kromě trochy toho gore, chrochtání Mira z Goreopsy za srozumitelnější asistence Bela, tří až pěti zkreslených riffů v průměru na každou písničku a téměř strojově sterilními bicími s nešikovně vytaženým rytmičákem. Tomu se tedy dnes říká brutal death? Pokud ano, pak mlčím... Jenže ono to tak úplně není pravda, že? Vím-li, že nejsem právě hudebním virtuosem /a to Belo i Onecque jistě vědí/, tak se tím způsobem přece neprezentuji! Ovšem upoutávky na toto CD zněly poněkud jinak. Pochopitelně – obchod je jedna věc. Muzika ovšem druhá a troufám si tvrdit, že z pohledu posluchače ta důležitější, ne? Ať už je totiž obal od Ziga jakýkoli a texty od Jamese a Matta kdovíjak brutální a sick, hlavní věcí je, že na CD Internal Womb Cannibalism se nachází dost primitivní muzika, která si v instrumentální náročnosti leckde příliš nezadá se začínající grindovou kapelou. Snad jen poslední čtyři skladby znějí o něco lépe – asi vznikly nejpozději. Možná by bylo bývalo lepší počkat, trochu je ještě propracovat a následně vydat jako MCD. Takhle je to punk s automatovým rytmičákem. Možná je to tvrdý odsudek, ale já si tady nehodlám srát do huby jen proto, aby se na mě náhodou Belo nezlobil. Dřívější tvář Sanatoria se mi zamlouvala víc, protože kapela v té době měla alespoň jistý výraz, který jí dodával specifičnost a originalitu. Přechodem k rozběhlému US brutal death/grind trendu Sanatorium ničeho nedosáhli a podle mne spadli o třídu níž mezi stovky průměrných a nijakých sebranek bez jakékoli originality. Pokud je pro Sanatorium měřítkem kvality jen „brutalita“, pak se mi zdá, že někde v systému nastala chyba. Mortician mohou být jen jedni, podobně je to i s Lividity, mexickými Disgorge atd.. Ani jedna z těchto kapel není nic extra a pokud nějaká další kapela spadne do stejné koleje bez jakékoli dávky vlastní invence, pak to nepovažuji za vývoj, ale za silnou regresi. Jestliže toto někomu stačí a líbí se mu to – budiž, nikomu to brát nehodlám. Já to ale cítím poněkud jinak. Za upřímnost by se zabíjet nemělo... snad.
4 / 10
1. Syptoms (Intro)
2. Postmortal Gorephobia
3. Killing
4. That Cunts Name Is Heather
5. Intravenous Ejaculation
6. Penis Epidermis Inflammation
7. The False Prophet
8. Bovine Spongiform Encephalopathy
9. Dunwich Morgue
10. Dead Virgin Whore
11. Internal Womb Cannibalism
12. Final Goremageddon (Outro)
Celebration Of Exhumation (2004)
Fetus Rape (MCD) (2003)
Goresoaked Reincarnation (2003)
Internal Womb Cannibalism (2001)
Arrival of The Forgotten Ones (1999)
Necrologue (demo) (1998)
Autumn Shadows (7''EP) (1996)
Subculture (demo) (1995)
Až na prebasovaný zvuk cd sa mi tento album v podstate aj páči, možno to má na svedomí práve tá, povedal by som corová chytľavosť a jednoduchosť, aj keď na druhej strane,súhlasím, že predchádzajúce nahrávky ma oslovili oveľa viac vďaka tej svojskosti, ktorá mi tu chýba.....
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.