OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je to už několik dlouhých sezón, co k nám naposledy zavítal tento kontroverzní americký strašák. Naposledy jsme jej mohli vidět v roce 2003 na letišti v Táboře, které na prvním ročníku letního festivalu Love Planet přivítalo jeho éru grotesky. Tentokrát MARILYN MANSON přijel do Prahy, ve které nekoncertoval už od turné k albu „Holy Wood“ (2000), tedy něco přes šest let. Poslední album „Eat Me, Drink Me“ (2007) je mnohými považované za zklamání, jinými za krok směrem k civilnějšímu pojetí rockové hudby, každopádně se dalo očekávat mírné zklidnění i v rámci jeho show, což se nakonec také stalo, ale nepředbíhejme.
Role předkapely se přesně v osm hodin ujala podivná ostravská skupina BANANA v čele se zpěvačkou, která si říká VLADIVOJNA LA CHIA. Ze zpětného pohledu musím říct, že to byl od pořadatelů velký dramaturgický překlep. Představte si rozlítanou a afektovaně gestikulující holku v červeném kombiné, která vřeští ještě desetkrát nesnesitelněji než Jana Kratochvílová. Celkový projev kapely bych pak viděl někde mezi již zmíněnou zpěvačkou a sólovou tvorbou Michala Kocába dohnanou k větším extrémům. Alternativa v jejich podání mi zkrátka přišla příliš samoúčelná a prvoplánová. Ve skladbách jsem nevypozoroval za celý set jediný kytarový motiv, úsek, ani pěveckou linku, která by mne nějak oslovila. Jestli si ovšem VLADIVOJNA klade za největší cíl svou hudbou znechutit co nejvíc posluchačů, pak byla ten večer na správné adrese. Já si ovšem kapelu vstupující do rockového mainstreamu představuji trochu jinak. Zhruba hodinu jsme tedy byli nuceni zápolit s jejím pisklavým hlasem, který na nás vyštěkával podivná slova intenzitou samopalu a silou tovární sirény, než nás částečně vysvobodila přestávka. Jenže čekat na příchod hlavního aktéra, který si to na pódium v klidu přišoural za zvuků tajemného klavírního intra až zhruba kolem desáté večerní (tedy po další hodině), se ukázalo být znovu úkolem hodným člena zásahové jednotky.
Začalo se novou deskou, konkrétně skladbou „If I Was Your Vampire“, která v publiku nevzbudila příliš velké nadšení. Kdo by také čekal na úvod koncertu nepříliš rychlou sedmiminutovou píseň? Pomalu si tedy ujasňuji osoby a obsazení – Marilyn Manson ležérně pózující v kožených gatích a nějaké tmavé košili s krátkým rukávem, kterou čas od času doplnil kloboukem, se pozvolna potácel po celé šířce pódia. Napravo od něho se většinou pohyboval kytarista Tim Skold s natupírovaným čírem a výzorem šíleného klauna v koženém plášti, kraťasech a podkolenkách. Nad ním dováděla u bicí baterie jediná stálice ze zlatého období – Ginger Fish. Levá strana však byla po vizuální stránce velkou slabinou, protože ani baskytarista Rob Holliday, ani Chris Vrenna u kláves nedokázali díky své nevýraznosti zažehnat vzpomínky na Twiggyho Ramireze či Madonnu Wayne Gacyho. Navíc publikum na nové skladby jako „Putting Holes In Hapiness“ nebo „You And Me And The Devil Make 3“ vůbec nereagovalo. Ty naštěstí byly v první půlce prokládané osvědčenými songy jako „Disposable Teens“, „Sweet Dreams“, „Irresponsible Hate Anthem“, „Tainted Love“ a „mObscene“, takže se kotel pod pódiem alespoň občas pořádně rozžhavil. Najednou však zjišťuji, že k nám „velký tlučhuba minulosti“ mezi písněmi vlastně ještě nepromluvil. Po každé skladbě se zkrátka jenom zhasínalo, aby po půlminutě následovala bez uvedení skladba nová. Žádné agitace, žádné divoké proklamátorství, žádná show stojící na burcování davů, což osobně neberu jako vyložený zápor, protože jsem si tak mohl více vychutnat samotnou hudební složku. Svým způsobem to vlastně bylo u MARILYN MANSON zajímavé. Druhá půlka vystoupení byla však naprostou lahůdkou. Nejenom že zvuk doznal čistoty křišťálu, ale hrály se ty nejlepší koncertní fláky. Asi nejvíc mne potěšily dva nejvydařenější songy z posledního alba „Eat Me, Drink Me“ a sice „Just Car Cash Away“ a „Heart-Shaped Glasses“, ve kterých nechal Brian Warner svoje nemocné srdce. Pak už následovaly jenom samé známé skvosty – „Rock Is Dead“, „Dope Show“, „The Great Big White World“, „Fight Song“, „Beautiful People“ a na závěr přídavek „Nobodies“, přednesený z obrovské dvanáctimetrové židle. Asi dvacet minut po jedenácté se však světla v poloprázdné aréně rozsvěcují a jde se domů. Je konec, zažili jsme Mansona bez jeho legendární show. Možná až se za pár let vrátí na scénu plný agresivity, bude se na tohle turné vzpomínat jako na to jeho „jediné lidské“.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.