OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Opancéřovaná brigáda německých rockových (?!) šamanů až podezřele bere za srdéčka i jevy méně zmužilé. Pravda, ksichtí se nám, chlapci, moc pěkně, ale za nechutnými fotkami v bookletu spíše než ocelové chasníky z Němec hledejme pečlivý kalkul a sázku na image. Rammstein dnes táhnou - padli přesně do dobové noty kapel se zdánlivě nestravitelně agresivní muzikou, která však umně kamufluje komerčně magnetické jádro. A abych na sebe hned na počátku nepoštval i ten zbytek fandů , kteří to ještě čtou, honem dodávám - já jim to taky sežral. Bez navijáku, ovšem.
Jedno se nedá a nedá Rammstein upřít - vědí jak na posluchače. Drtivě melancholický nástup úvodní skladby, který jakoby se linul ze zašlého vinylu je nahrazen sonickou náloží první třídy. Mein Herrz Brennt v sobě tají celou filozofii Beranidla - hlučně, chytlavě a rovnou do černého. Alchymie jednoduchá jako facka - nekomplikovaná vokální linka, hřmotné kytary a do toho škytající symfonický orchestr. Zní to apokalypticky? Možná, ale zabírá to. Vůbec se mi zdá, že Rammstein ještě více prohloubili svojí náklonnost široké posluchačské obci a rozhodně to nebylo ku škodě věci. Nejrůznější přídavky a zlepšováky, ať už v podobě orchestru, nebo mohutných sborů příjemně oživují tu maršovou tvrdohlavost a vojenskou odměřenost.
Ta nabere vrchu zejména ve skladbě Links 2 3 4 a náhle zápolím s pocitem čiré stupidity. Ne, kdybyste z písní odtrhaly všechno to, co se jako přízdoba klene nad samotným jádrem skladby, dostaly byste velmi triviální a nelibý soubor křečovitých závanů elektřiny. Někde se ta křečovitost daří přetavit do poměrně zdařilého rockového nudismu (buldočí bušení Zwitter), jinde jí přeci jen chybí jasný cíl a album ztrácí kompaktnost a smysl. Jakmile nabude vrchu muzikantský kořen, dějí se v tom zrůdně přímočarém korpusu Mutter docela zajímavé věci - tu dobře umístěný sampl, tu náhlé opojení melodií téměř chytlavou, tam zase nečekaná variabilita. Budou - li se Rammstein držet svého stříbrného větru, nebudou sezónním výprodejem...
V těch nejsilnějších chvilkách mě přesvědčují, že jejich hudební vize má logiku a schopnost zasáhnout posluchače, nehledě na volume a zkonzumované lihoviny. Ani při vší pejorativnosti bych tohle album nenazval stupidním, spíše svrchovaně německým. Jako jeho tvůrci jde pevně za svým a urve (ne)zasloužené vavříny.
Beranidlo... Techno hrané na rockové instrumenty. A zároveň pár překvapivých okamžiků, které Mutter nabízí oproti předchozím deskám, zejména pak skladbu titulní a úvodní. Kdyby takových skladeb bylo na albu více, byla by to jiná písnička. Ale tupé germánské ajn cvaj marše mi prostě nevoní...
6 / 10
Flake Lorenz
- klávesy
Oliver Riedel
- basa
Christoph Schneider
- bicí
Paul Landers
- kytara
Richard Z. Kruspe-Bernstein
- kytara
Till Lindemann
- vokál
1. Mein Herz brennt
2. Links 2 3 4
3. Sonne
4. Ich will
5. Feuer frei!
6. Mutter
7. Spieluhr
8. Zwitter
9. Rein Raus
10. Adios
11. Nebel
Zeit (2022)
Rammstein (2019)
Rammstein: Paris (live) (2017)
Liebe Ist Fur Alle Da (2009)
Völkerball (live) (2006)
Rosenrot (2005)
Reise, Reise (2004)
Pinkpop 2002 (live) (2002)
Mutter (2001)
Live Aus Berlin (live) (1999)
Sehnsucht (1997)
Herzeleid (1995)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Monitor/ EMI
Stopáž: 45:11
Produkce: Jacob Hellner + Rammstein
Studio: Miraval (FRA)
Kontakt: Rammstein GbR, Postfach: 540 101, D-10042 Berlin, Germany
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.