OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Svíravý pocit vlastní nerozhodnosti padající na oltář snah o získání prestiže, dilema mezi snahou ukázat osobité já a touhou po uznání, pokusy roztrhnout se vedví i slepit do jediného malého kotoučku ambiciózní kreativitu a komerční průbojnost. Co nám to jen tihle ANBERLIN dělají, proč se zahalují do pláštíku líbivého neo-punku, když mají schopnosti rozpoutávat náladové emo pop-rockové kreace dochucené i zajímavou špetkou progresivity. Album „Cities“ je vlastně taková otázka. Otázka, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď, neboť vytrženo z kontextu by se dalo odpovídat na jednotlivé skladby zcela odlišnými charakteristikami. Výsledek je tedy nejednotnost a z toho i vyplývající nejednoznačnost jakéhokoli hodnocení.
Než se vrhnu na samotnou hudbu, nutno zdůraznit, že ANBERLIN sice nejsou nijak populární skupinou, tedy alespoň mimo americký kontinent, avšak nejsou ani partičkou druhořadou. Vydávají sice u Tooth And Nail Records, který nepatří mezi obří labely, ale jméno má slušné a dvorní producent je Aaron Sprinkle, uznávaná postava alternativního rocku. Hlavně se ale mohou pochlubit koncertováním s MY CHEMICAL ROMANCE nebo FALL OUT BOY. A o tom, že hvězdička ANBERLIN stoupá svědčí i devatenáctá příčka v US Billboard. „Cities“ zkrátka představuje onen katapult dalekého dosahu, jehož výstřel uvidíte z opravdu veliké vzdálenosti, trefit se do konkrétního cíle je však lepší se ani nesnažit. Zkrátka zacíleno na masy. A přitom z předchozího alba „Never Take Friendship Personal“ přímo čišely hudební ambice podobného rázu jaké nalezneme například u CIRCA SURVIVE, CLASSIC CASE nebo i KADDISFLY. ANBERLIN možná trochu víc tíhli k přehlednějším kompozicím, ale cílová snaha spojit emo naléhavost, silné pop-rockové melodie a osobitě kreativní základ opravdu dobře fungovala.
Novinka „Cities“ však kreslí onen obrovský otazník, neboť ANBERLIN z velké části vyměnili tuto svěží tvář za oprýskanou fasádu dávno mrtvého trendu. Vřískající vokál úvodních skladeb s až banálními refrény totiž jako by se snažil o reinkarnaci neo-punkové minulosti. Skladby tím samozřejmě získávají na obrovském hitovém potenciálu, který je ale vyvážen onou banálností rádiových kýčů, které se na nás v minulosti valily třeba od BLINK 182. Až značná trpělivost přináší své ovoce, když se ve středu alba rozhoří plamínky hravých i melancholicky náladových skladeb. V té chvíli se znovu dostavuje ono specifické kouzlo melodií, kterými bylo „Never Take Friendship Personal“ přímo nasyceno. Sílu všemu pak dodává výborná produkce obohacená i o různé zvukové vychytávky a syntetické zvuky, výrazně se prosazující ve skladě „There Is No Mathematics To Love And Loss“. A tak se dostáváme k té nejednoznačnosti, kterou reprezentuje na jedné straně výborně odvedená práce a podařené skladby jako „Alexithymia“ nebo „Dismantle. Repair“ a na straně druhé spousta až účelově působících kousků předurčených pro nenáročné posluchače hitrádií. Nenacházím ani adekvátní obdobu kouzelné balady „Amsterdam“ z minulého alba, a to i přes bohužel skromné náznaky v „The Unwinding Cable Car“ nebo „Inevitable“.
Ze všeho výše uvedeného je možno udělat trochu smutný závěr, že „Cities“ je albem oproti svému předchůdci snad jen polovičním. Resume recenze je tedy poněkud netypické, byť si její řádky kladou za cíl představit zajímavou hudbu, nemám v úmyslu doporučovat recenzovaný počin, ale spíš ono v textu tolikrát zmíněné minulé album. I když na druhou stranu, ať si to každý rozhodne po svém.
„Cities“ je albem, kterým dříve velice nadějní ANBERLIN do jisté míry ztrácejí svou zajímavost, a tak nezbývá než doporučit především minulé album „Never Take Friendship Personal“.
6 / 10
Stephen Christian
- vokál
Deon Rexroat
- basová kytara
Nathan Strayer
- kytara
Joseph Milligan
- kytara
Nathan Young
- bicí
1. (Debut)
2. Godspeed
3. Adelaide
4. A Whisper & A Clamor
5. The Unwinding Cable Car
6. There Is No Mathematics To Love And Loss
7. Hello Alone
8. Alexithymia
9. Reclusion
10. Inevitable
11. Dismantle.Repair.
12. (*Fin)
13. Uncanny (Special edition bonus track)
14. There Is A Light That Never Goes Out (SMITHS cover) (Special edition bonus track)
15. The Promise (WHEN IN ROME cover) (Special edition bonus track)
Cities (2007)
Godspeed EP (2006)
Never Take Friendship Personal (2005)
Blueprints For The Black Market (2003)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Tooth And Nail Records
Stopáž: 57:33
Produkce: Aaron Sprinkle
Studio: Compound a London Bridge Studio
Kvalitne album. Trocha horsie ako predchodca, ale aj tak dobre. Najlepsia skladba - (*Fin)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.