OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jedním z pokusů, jak zvrátit nepříznivý vývoj válečných událostí, který se Říše rozhodla realizovat, bylo zaplavení trhu svých západních protivníků falešným kapitálem a v důsledku nadměrného množství nekrytých bankovek v oběhu zhroucení ekonomiky. Tento plán je znám jako operace Bernhard. V koncentračním táboře Sachsenhausen byla pod dohledem důstojníka SS Bernharda Krügera sestavena skupina židovských odborníků na tisk a pracovalo se zde na falzifikátech libry a amerického dolaru. Údajně zde bylo vyrobeno víc jak 134 miliónů liber a přes bilión dolarů. Dolar se díky zdržovací taktice vězňů nikdy nepodařilo dostat do oběhu, nicméně s falzifikáty libry měla Anglie problémy ještě mnoho let po válce.
A právě o těchto událostech vypráví snímek „Ďáblova dílna“. Hlavní postavou je zde ruský malíř Salmon Sorowitsch, který žije v Berlíně a živí se jako padělatel pasů a hlavně bankovek. Má rád hýřivý život, kasina, ženy a je považován za nejlepšího padělatele své doby. Odpustím si další dějové poznámky, avšak je jasné, že právě tato postava bude pro operaci Bernhard klíčovou. A prostřednictvím očí Sorowitsche nám režisér Stefan Ruzowitzky nabízí pohled na největší padělatelský podnik v dějinách. Děj filmu je postaven na vzpomínkách dosud žijícího Adolfa Burgera, jednoho z vězňů a členů tehdejšího týmu. Postava Sorowitsche jakožto průvodce dějem je vhodně zvolena. Pohled očima člověka, jehož svědomí není nejčistší a jehož hlavním motivem je směs vůle nějak to celé přežít s osobní pýchou, umožňuje lepší pohled na vztah mezi vězni samotnými, na různé povahy a na to, jak se vyrovnávají s okolnostmi, do niž byli vrženi, jak vzdorují, nebo naopak jak moc jsou ochotni ohnou hřbet. Ale na druhou stranu naštěstí nejde o další film na téma „vězeňské drama“. Hlavním cílem snímku je ukázat, jak to asi s tou padělatelskou operací bylo. Film není zbytečně dlouhý a tak na nějaké psychologické rozmazávání nezbývá stopáž. Z tohoto hlediska mi přijde tak akorát vyvážený.
Na samotné zpracování by se nejvíce hodil termín komorní drama. Nečekají nás žádné velké širokoúhlé válečné záběry, vlastně z celé války vidíme pouze to, co viděli vězni – několik nevelkých místností, zablácený dvůr, a jen několik málo exteriérů, většinou spojených s převozem. Jsme ušetřeni i násilných, naturalistických činů, které byly pro koncentrační tábory běžnou součástí, protože tito vězni jsou pro Němce přeci jenom důležití a tak si je drobnými ústupky snaží naklonit. A vědomí vlastní nepostradatelnosti zas dokáží využít charaktery typu Sorowitsche, který je schopen obratně balancovat na hraně toho, kam až se dá zajít. Karl Markovics, představitel Sorowitsche, tuto roli ztvárnil velmi přesvědčivě a díky němu drama nabývá na uvěřitelnosti. Hodně pomohla také kamera, která je vždy v centru dění uprostřed malé místnosti, kde probíhá práce na zdokonalení tisku a ukazuje záběry skrz palandy na spící, zoufající, či jen vzpomínající vězně. A i na velkém plátně máme po celý film pocit stísněnosti. Svým komorním zpracováním a tak trochu dokumentaristicky pojatým ukázáním operace Bernhard „Ďáblova dílna“ nenabízí přímo filmový zážitek, ale určitě jej doporučuji pro shlédnutí, ať už v kině, nebo později až vyjde na DVD.
Film pojednávající o největší padělatelské operaci v dějinách a to přímo uprostřed koncentračního tábora, ke které byli donuceni vězni židovského původu. Nečekejte ale válečný film, neuvidíte víc než pár místností a zablácený dvůr. Jde o drama, které se zabývá mezilidskými vztahy v táboře a jejich snahu jeho obyvatel dožít se konce války. Nicméně film má svou hodnotu a určitě si jej nenechte ujít.
7,5 / 10
Vydáno: 2007
Vydavatel: Sony Pictures Classics
Stopáž: 98 min
DIE FÄLSCHER
[Německo 2007]
Režie: Stefan Ruzowitzky
Scénář: Stefan Ruzowitzky
Kamera: Benedict Neuenfels
Hudba: Marius Ruhland
Hrají: Karl Markovics, August Diehl, Devid Striesow, Martin Brambach, Sebastian Urzendowsky a další.
Premiéra v ČR / SR: 20. 9. 2007 / 22. 11. 2007
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.