Na Slovensku a v Čechách funguje množstvo kultúrnych inštitúcií, no ako sú na tom hudobné kluby? Tento článok by mal byť prvým zo série, ktorým sa pokúsime popísať a preskúmať momentálny stav v našich dvoch republikách. Hudobné kluby ako také vo svojej podstate pôsobia ako živná pôda domácej hudobnej scény a ich existencia je nezastúpiteľná. Touto sériou si nedávame za úlohu zmapovať klubovú scénu na sto percent, ale podať správu aspoň o tom najlepšom, najznámejšom. Naše putovanie po kluboch začneme na východe Slovenska, v druhom najväčšom meste Slovenskej republiky.
Minulosť je len našim odrazom v zrkadle.
Éru hudobných klubov v metropole východného Slovenska odštartovali tesne po páde komunizmu kluby Átrium a Tuba. V oboch sa za roky ich existencie odohralo množstvo akcií, ktoré doslova nakopli hudobné dianie v Košiciach, pričom sa oba kluby orientovali na domácu scénu a underground. Popri tom sa v nich udiali aj koncerty známejších spolkov a zoskupení (Átrium: SKIMMED (INSANIA), TESTIMONY, LUES DE FUNES, U.F.D., UUTUUS, FORCA MACABRA, SMELLY GAMBAS, atď. Tuba: PATHOLOGY STENCH, DEPRESY, DEHYDRATED, ASTAROT, atď). Hoci obe inštitúcie pôsobili navonok rovnako, predsa len bol medzi nimi podstatný rozdiel. Tuba robievala akcie na svoje vlastné tričko a Átrium klub len prenajímal svoje priestory, pričom nebol otvorený, ak sa tam nehralo. Átrium klub skončil ešte začiatkom deväťdesiatych rokov a Tuba po viacerých prestávkách vo fungovaní približne v roku 2004. Okrem týchto miest sa sporadicky konali koncerty aj v rôznych iných priestoroch (kultúrne domy v Myslave (SADIST, VUVR, ROOT, DECAPITATED, SCEPTIC, DIMENSION SEVEN, atď.) a Barci (SARCASTIC FRONT, ZABLOUDIL, DEFLORACE, IDEAS, PANDEMIA, SANATORIUM, WAYD, atď.), V-klub, Jánošík, Art klub, U legionárov, Divadlo Thália, M-klub, atď., no žiaden z týchto priestorov sa nedal ani s prižmúrením oboch očí považovať za klasický hudobný klub. Niekedy v roku 1994 vznikol nezávislý klub Excenter (ZNOUZECNOST, BLANCHE, NEUE SPRACHE, ELZA, SHANNER GREY, atď.), ktorý ale nemal dlhú životnosť a o dva roky zavrel svoje brány. Po ďalších dvoch rokoch, v roku 1998 vznikol Highroad (SABOT, CHIKI LIKI TU-A, PUDING PANI ELVISOVEJ, KVETY V PODPAŽÍ, KOLOWRAT, HORKÝŽE SLÝŽE, atď.), ktorý bol duchovným nasledovníkom Excentra. Aj Highroad nakoniec v roku 2003 zanikol, aby sa znovu reinkarnoval v nových priestoroch do podoby klubu s názvom Khoi-Khoi. Ale o tomto podniku sa viac zmienim až v druhej časti článku. Posledným nočným podnikom, ktorý som sa rozhodol zaradiť do tohto historického okienka je Butterfly club, ktorého existencia prebiehala v dvoch rôznych priestoroch (najprv v Jumbo Centre, neskôr v Starej Sladovni) a bol v doterajšej histórii košických klubov asi najnavštevovanejším. Vznikol 5. decembra roku 2003 a aj napriek nie práve najlepším priestorom (hlavne vo svojom druhom pôsobisku) nasadil latku kvality značne vysoko. Klub ako taký sa orientoval hlavne na prenájom svojich priestorov, pričom jeho veľká výhoda, okrem ceny, spočívala hlavne v profesionálnom ozvučení a osvetlení. Dôkazom obľúbenosti u organizatorov môže byť aj počet akcií, ktoré sa počas fungovania klubu uskutočnili (o. i.: NEGLECTED FIELDS, ANCIENT, WENDIGO, INSANIA, WAYD, DEPRESY, SANATORIUM, METHADRONE, SKYFORGER, AMBROSIA, FLOWERS FOR WHORES, FIRESTARS, atď.). Ale Butterfly sa neorientoval len na metalovú a rockovú muziku, priestor dali všetkým možným štýlom a každému kto mal záujem niečo zorganizovať. Obrovským plusom bol zákaz fajčenia v miestnosti s barom a pódiom. Nanešťastie kvôli problémom s priestormi a finančným problémom ostal klub v marci 2006 definitívne zatvorený. Keďže som vyčerpal všetky historické informácie, ktoré som o klubovom živote v Košiciach po zamatovej revolúcii dokázal vydolovať z pamäti, prejdem rovno k prítomnosti.
Prítomnosť je len odrazom minulosti a našich činov.
Momentálne najdlhšie fungujúcim klubom v Košiciach je Ges klub, ktorý existuje od roku 1997 a v jeho priestoroch je možne vidieť a počuť všeličo, od malých javiskových foriem cez koncerty, konferencie, výstavy, módne prehliadky až po organizáciu rôznych festivalov. Čo sa týka hudby, orientuje sa viac na jazz, pop a alternatívu, no sem-tam je možné z priestorov klubu začuť aj tvrdšiu muziku. V Ges klube je možné zhliadnuť skôr overených muzikantov (Monty Waters, U.D.O., FERMATA, KALTENECKER TRIO, Peter Lipa, atď.), no z času na čas dáva Ges klub priestor aj mladším a začínajúcim umelcom (NOSTRUM, XIBALBA, KILLCHAIN, QUARRELING MEN, atď.). Koncerty organizujú skoro výlučne vo svojej vlastnej réžii a do istého času bol Ges klub jediným klubom v Košiciach, v ktorom sa nachádzala stála a kvalitná zvuková aparatúra. Klubový zvukár sa za roky existencie podniku vypracoval na veľmi slušnú úroveň, pričom sa stal jedným z najpozývanejších zvukárov na rôzne podujatia v celom okolí. Šatňa pre publikum aj skupiny je samozrejmosťou a jedinou nevýhodou tohto priestoru je fakt, že klub je otvorený len v dobe konania akcií. Gesko založil košický jazzový muzikant Gejza Szabados (bicie), brat hudobníka, jazzmana, klaviristu, skladateľa a známeho hľadača mladých talentov Juraja Szabadosa. V roku 2006 došlo k veľkej rekonštrukcii a prestavbe Ges klubu, jej výsledkom sú reprezentatívnejšie, honosnejšie a väčšie priestory.
Tesne po prelome tisícročí vznikol na dvore komplexu historických budov priamo v centre mesta podnik s názvom Colloseum. Okrem zastrešenia dvora niekedy tesne po otvorení a postavenia pódia v roku 2005 sa ale do klubu vôbec neinvestovalo a návšteva tohto podniku zvykne byť, mierne povedané, hygienicky riskantná, hlavne ak potrebujete navštíviť toaletu. Druhým problémom je zimná prestávka, zapríčinená nemožnosťou vykúriť otvorený dvor. Keď odhliadneme od týhto negatív, máme pred očami veľký priestor s asi najväčšou kapacitou z pomedzi všetkých košických hudobných klubov. Priestory sú otvorené denne po celý rok, pričom môžte navštíviť tri bary (krčmy) obklopujúce dvor. Colloseum klub nemá vlastný zvukový aparát, šatne, sprchy a ani stáleho organizátora. Akcie sú viac-menej sporadické, ich frekvencia závisí od záujmu organizátorov o tento priestor a schopnosti si zabezpečiť všetko potrebné na konanie akcie. V klube sa väčšinou konajú punkové akcie, no sem-tam sa tam objavia aj nejaké rockové a metalové spolky alebo alternatívne kapely. V Colloseu sme mali možnosť zhliadnúť viacero zaujímavých, tak domácich, ako aj zahraničných hostí (o.i.: NEVILLE STAPELS SPECIALS, DOGMA INC., SLOBODNÁ EURÓPA, ZÓNA A, DAVOVÁ PSYCHÓZA, PYOPOESY, ADULTERY, APOCRYPHAL, NECROID, MOROSS, TYRANTS, ADACTA, GUIDED CRADLE, atď.).
Priamo nad Colloseom, na poschodí priľahlej budovy otvoril jeden košický hardcorový nadšenec 1. mája 2005 klub s názvom Khoi-Khoi „Voice of different culture“, ktorý je pokračovaním tradície začatej v kluboch Excenter a Highroad. Khoi-Khoi sa orientuje hlavne na hardcorovú komunitu (čiastočne aj metalovú a punkovú) a v rámci možnosti sa im darí priam obdivuhodne. Nevýhodou klubu sú malé priestory a absencia klasického pódia, čo ale vyvažujú kvalitou hrajúcich kapiel a aj samotnej organizácie. Menšia šatňa bez sociálneho zariadenia je jediným luxusom určeným vystupujúcim kapelám. Problémom je taktiež zimná prestávka, keďže sa koncerty konajú na vnútornom balkóne, nad dvorom Collosea. Koncerty naraz v oboch kluboch jednoducho neprichádzajú do úvahy, takže pri zostavovaní dramaturgie musia brať ohľad aj na tento fakt. Akcie robievajú výlučne vo svojej réžii, takže ak by ste mali záujem, musíte kontaktovať klubového dramaturga. Tento pán sa mimo iné postaral o návštevu aj týchto skupín v priestoroch podniku: MISERY INDEX, AGATHOCLES, LAVOTCHKIN, ABHORRENCE, SEE YOU IN HELL, EMBERS, FIRESTARS, OWNBLISS, atď. Ak nerátam viac-menej komerčnejší Ges klub, je Khoi-Khoi najnavštevovanejším hudobným priestorom v Košiciach, pričom sa spolieha na vernosť hardcorovej a metalovej komunity. Či oprávnene, ukáže čas a schopnosť odolávať prípadnej konkurencii.
Najnovším klubom v Košiciach je IC - CULTURE TRAIN (ďalej len ICCT), ktorý funguje od roku 2006. ICCT otvorili po zrekonštruovaní už vyššie spomínaného Jánošíka (KD Vyšné Opatské) členovia občianskeho združenia, majúci na zreteli všeobecný rozvoj kultúry v meste a regióne. Klub sa nezameriava len na hudobné dianie, okrem toho dávajú priestor divadlu, tancu, grafike, filmu, literatúre a výtvarnému umeniu. Vyhľadávajú nové talenty a snažia sa spropagovať menej známe a menej populárne trendy v umení. Program je plne v ich rukách, pričom prenájom priestorov externým organizátorom je zriedkavý. Niekomu sa môže zdať dramaturgia ICCT tak trochu zvláštna, no v každom prípade je možné skonštatovať, že vedenie klubu ide neochvejne za svojimi cieľmi. Hudobné zrkadlenie prezentujú organizovaním koncertov začínajúcich, ale aj profesionálnych hudobných zoskupení z oblasti alternatívnej hudby, jazzu, rocku, popu, ethno a world music, experimentálnej a klubovej scény (o.i.: DOG EAT DOG, BUSHCRAFT, MÁSFEL, CAMOUFLAGE, OBLITERATE, CHIKI LIKI TU-A, KILLCHAIN, KHOIBA, atď.). Veľké, plne vybavené pódium (vraj najkvalitnejšia stála zvuková aparatúra v Košiciach a profi svetlá), šatne so sprchami a priestranná sála s barom (bar štylizovaný do podoby železničného vagóna) sú v tomto klube samozrejmosťou. Škoda len, že klub nie je otvorený každodenne. Hoci ICCT ešte vychytáva svoje detské choroby, je možné očakávať, že sa stane lídrom (ak už ním nie je) šírenia kutúry v metropole východu.
Prítomnosť a minulosť jedno sú a na nich stojí budúcnosť.
Budúcnosť hudobného klubového života v Košiciach je nádejná a jej rozvoj je nielen v rukách majiteľov klubov, ale hlavne v rukách hudobných skupín, fanúšikov a rôznych nadšencov. V každom prípade: takto priaznivý stav sme tu ešte nemali a šanca na jeho potencionálny rozvoj by sa nemala premrhať. Prajem vám príjemne strávene večery a noci v takýchto a podobných priestoroch...
Za pomoc so spomienkami patrí moja vďaka týmto ľuďom: Martin Lukáč (NOMENMORTIS), Roman Grekčo (ex-Metal Hammer CS), Bisťo (Butterfly club), Emo (Khoi-Khoi), Gabi (Excenter a Highroad) a Ivin (ex-NOSTRUM, OBLITERATE).
Fotografie: Ivin, Koscj a www.ges.sk