LEECH - Sapperlot
Švýcarská deska představuje postrock jako syntezátorový taneční žánr s velkou mírou epiky a filmovosti. Oceňuju tu hlavně snahu uchopit žánr trochu neotřelým způsobem a pokusit se z něj vymačkat nějaké dosud neviděné tvary.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
I přes nesporné kvality prvních dvou děl si myslím, že právě až třetí album definitivně katapultovalo KORN do role lídrů celé rockové, potažmo metalové scény konce minulého století. Až zde se totiž dokázali před celým světem nebojácně obnažit a ukázat co v nich skutečně vězí, protože na rozdíl od staršího materiálu, deska „Follow The Leader“ (1998) netrpí úzce vyprofilovaným undergroundovým přístupem k vlastní tvorbě, ani lpěním na jakýchsi pofidérních kořenech spočívajících u mnoha podobných souborů mimo jiné také v ignorování zapamatovatelných melodií. KORN dobře věděli, že okolní žánrově spřízněné kapely se díky své transparentní ortodoxii a vylhané nu-metalové kolegialitě, kterou se snaží fikaně zakrýt vlastní hudební nouzi, nikdy nehnou z místa, a tak si zřejmě řekli – „Proboha, přeci nebudeme s těmahle nulama do nekonečna vytvářet nějakou nesmyslnou scénu?“ – a vydali se po vlastní cestě. Za asistence zkušeného Stevea Thompsona (GUNS ´N´ROSES, METALLICA), kterého v průběhu nahrávání vystřídal Toby Wright stvořili jedno ze svých stylově nejvíce otevřených a zároveň progresivních alb.
Už skvělý obal nakreslený známým tvůrcem komiksů Toddem McFarlanem napovídá, že kapela KORN vstupuje do nového prostoru vlastní tvorby. Do prostoru, kde se dá podstatně volněji dýchat a kde si může mnohem více dovolit experimentovat s melodiemi. No napadlo by někoho v roce 1995, že by KORN někdy nahráli tak skvělou přímočarou skladbu jakou je zde třeba „Got A Life“? Nikdo nevěděl jak to celé dopadne a zdali ambiciózní projekt většina příznivců neodsoudí, avšak nestalo se. Struktura skladeb na „Follow The Leader“ (1998) je i přes značný příklon k melodiím komplikovanější, takže ve většině písní dochází k nečekaným změnám temp i rytmů, ale zejména ke křížení, navazování a prolínání několika výrazných zpěvových linek, což má za následek mnohonásobně větší barevnost celku i jeho vyznění, než třeba u debutu. Hodně prostoru dostaly také hip-hopové vlivy, což obnášelo hostování několika ukecaných expertů. Za všechny zmíním pouze dvě jména - Ice Cube, jehož hlas obohatil hořkou retrospektivní vzpomínku na frustraci mládí - „Children Of The Korn“, která se později stala neoficiální hymnou fanklubu kapely a samozřejmě budoucí hvězda Fred Durst z LIMP BIZKIT, který je ke slyšení v „All In The Family“.
Oblastí, ve které KORN setrvali stoprocentně věrni tomu co je charakterizovalo už od samých počátků, však byly jednoznačně texty. Zde snad nejbrutálnější v historii formace. Temnota, zmar, násilí, frustrace, ostatně vždyť sami dobře víte o čem že texty KORN většinou byly. Počínaje nahlédnutím do márnice v „Dead Bodies Everywhere“, přes skutečný příběh chlapce umírajícího na rakovinu, jehož posledním přáním bylo setkat se s kapelou KORN, což se mu také na tři dny splnilo - „Justin“, až po zrůdný případ znásilnění a zabití dvouletého děvčete jeho vlastním otcem – „Pretty“. Přijde mi, že v tomto období měl Jonathan Davis obzvlášť velkou depresi, protože ani v dalších písních to není o moc veselejší. O svých alkoholových závislostech se Davis najednou rozezpívá v „B.B.K.“. O nenávisti k hudebnímu byznysu a celé té mašinérii (nutnému zlu) doprovázející jejich „prostituci“ zase naopak v nejznámější skladbě alba – „Freak On The Leash“. Přímočará sonda do rozervaného nitra Jonathanovi osoby, ve které řeší zda-li by nebylo lepší změnit svůj dosavadní život útěkem z úspěšné kapely, anebo v ní přes všechny tlaky setrvat má název „Got A Life“. Nevím do jaké míry to bylo pózou, každopádně jde o jednu z nejlepších skladeb KORN. Celé album zakončí táhlá tryzna „My Gift To You“, ve které dostanou nemalý prostor tradiční skotské dudy a která také patří k ozdobám celé kolekce. Album „Follow The Leader“ zkrátka považuji za počátek zlatého období KORN, které trvalo zhruba čtyři roky a ve kterém jejich forma ještě rostla.
Jedno z dvaceti nejlepších alb samotného konce století. Definitivní průlom mezi absolutní rockovou elitu. V rámci diskografie jedno z těch lepších alb KORN.
Jonathan Davis
- vokál
Munky
- kytara
Fieldy
- basová kytara
Head
- kytara
David Silveria
- bicí
1. It´s On
2. Freak On The Leash
3. Got The Life
4. Dead Bodies Everywhere
5. Children Of The Korn
6. B.B.K.
7. Pretty
8. All In The Family
9. Reclaim My Place
10. Justin
11. Seed
12. Cameltosis
13. My Gift To You
The Serenity Of Suffering (2016)
The Paradigm Shift (2013)
The Path Of Totality (2011)
III – Remember Who You Are (2010)
Untitled (2007)
Unplugged (2007)
Live & Rare (2006)
See You On The Other Side (2005)
Greatest Hits Vol. 1 (2004)
Take A Look In The Mirror (2004)
Untouchables (2002)
Issues (1999)
Follow The Leader (1998)
Life Is Peachy (1996)
Korn (1994)
Datum vydání: Úterý, 18. srpna 1998
Vydavatel: Immortal Rec./ Epic
Stopáž: 60:00
Produkce: Steve Thompson, Toby Wright a KORN
Najvyspelejší album KORN vynikajúci pestrosťou, ktorá sa neskôr zopakovala snáď len na "Untouchables" a ktorý potvrdzuje teóriu o tretích prelomových albumoch. Kým sa v čase vydania debutu a jeho nasledovníka hovorilo v spojení s touto kapelou a množstvom viac alebo menej dôveryhodných nasledovníkov, ktorých úspech KORN priniesol, o ďalšom trende a veľkej móde, pri "Follow The Leader" už bolo jasné, že s nimi už treba trvale počítať v najvyššej lige. S "Follow The Leader" sa z KORN stala ďalšia veľká rocková a významná kapela devaťdesiatych rokov. Zaslúžene.
Počúvateľný album. No opäť sa spája s mojim a segriným detstvom. Viem, že vtedy bolo rádio Forte a metalovo- rocková relácia POWER čosi. Ona si tú nahrávku dookola púšťala, kým sa to nedostalo ku mne a tam bolo aj Sick Of It All, a Vision Of This Order(alebo ako sa to píše). No a dve pesničky mi boli známe, potom tento album dal môj bratranec(segra tú reláciu mala na kazete). Inak album po hudobnej stránke nebol zlý, no po čase sa mi to prežralo ušami... a preto skončil u hip-hopera.
Švýcarská deska představuje postrock jako syntezátorový taneční žánr s velkou mírou epiky a filmovosti. Oceňuju tu hlavně snahu uchopit žánr trochu neotřelým způsobem a pokusit se z něj vymačkat nějaké dosud neviděné tvary.
Futuristický black metal, tentokrát s hodně experimentálními vlivy, které připomínají jiné projekty principála Colina Marstona, hlavně BEHOLD THE ARCTOPUS a DYSRHYTHMIA. To ale nic nemění na tom, že KRALLICE jsou silně znepokojiví a atmosféričtí.
Důstojné rozloučení s producentem Stevem Albinim. Album, které musí přijít v ten správný čas. Ačkoliv je kompozičně klidnější a dá se říci že i více monotónní, tak se mi hodně líbí spojení pocitu naděje, smíření a melancholie, které z něho prýští.
PANZERFAUST dech nedošel, ba právě naopak, tetralogii "The Suns Of Perdition" totiž uzavřeli zcela triumfálním způsobem. Komplexní, chytře poskládaná deska, která vrcholí ve své druhé polovině. Takové "The Damascene Conversions" se prostě nejde nabažit.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.