UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tihle kluci skotští moc dobře vědí, jak se na pěkne dlouhou dobu uhnízdit v hlavách svých posluchačů. THE TWILIGHT SAD z Glasgowa jsou dalším objevem labelu Fat Cat, který mimo jiné dosti výrazně napomohl na výsluní i islandským SIGUR RÓS. Záliba v sladkobolným partech je však jediným pojícím bodem s velmi populárními islandskými cukrouši. Tohle kvarteto pochází z britských ostrovů a taky to svojí muzikou dává patřičně najevo.
Ano, máme tady další chytlavou kytarovku. Styčných ploch se slavnějším kolegy by se našlo více než dost, nicméně THE TWILIGHT SAD jsou přeci jen dosti výrazně sví a tudíž i zajímaví a nepřehlédnutelní. Přestože se hudebně pohybují v už předem daných mantinelech a přestože místy zněji v podstatě podbízivě a sladce, je potřeba uznat, že v jejich tvorbě existuje něco velmi přitažlivého a atraktivního. Náladu alba už kromě názvu jasně definuje úvodní skladba „Cold Days From The Birdhouse“. Ač na sbírce jedna z těch optimističtějších, nepopíratelnou dávku tklivých a pochmurných nálad jí nelze upřít. Mnohem dále jdou v tomto směru písně jako „That Summer, At Home I Had Become The Invisible Boy“ s velmi nostalgickým, snad až bilančním nádechem, či příjemná ukolébavka „Last Year´s Rain Didn´t Fall Quite So Hard“, jejíž síla tkví ve stupňovaném opakování jednoho verše anebo rovněž zasmušilá a na nahrávce jedna z nejpovedenějších skladeb „And She Would Darken The Memory“. Z předchozích slov by se dalo usuzovat, že THE TWILIGHT SAD už prvoplánově produkují něco, co se dá shrnout pojmem „velice smutná hudba“. Ono to tak i víceméně je, ovšem na druhou stranu mě poslech „Fourteen Autumns & Fifteen Winters“ nijak pesimistickými myšlenkami nenaplňuje. Pocity obsažené v hudbě těchto Skotů spíše korespondují s prostředím jejich domoviny, konktrétně s často deštivým a drsným klimatem, které ve Skotsku téměř po celý rok vládne. Právě toto dokáže naplnit člověka leckdy příjemným a nenuceným sentimentem.
Tomuto dojmu taktéž výrazně napomáhá zvuk alba. Ten se nese plně v intencích britského indie rocku, tedy s přímým důrazem na ostřejší kytary, které se v rámci snahy ještě vyostřit sdílené emoce neváhají v mnoha momentech pustit i do sonicky vyhrocených pasáží. Na emotivních kontrastech celá deska totiž stojí a padá. THE TWILIGHT SAD velice rádi balancují na hraně kýče a pro svůj účel neváhají tuto pomyslnou hranici ani opakovaně překračovat. Pobyt na území přeslazených popěvků jim však nedělá nijaké potíže. Jejich emoce a vůbec celou muziku jim nemám nejmenší problém uvěřit. Určitému vymezení se oproti načančaným hvězdičkám současné ostrovní kytarové muziky určitě napomáhá i nesmírně výrazný skotský přízvuk Jamese Grahama. Právě ten glasgowským dodává punc syrovosti, uvěřitelnosti a cejch kluků z ulice, kteří vzali kytary a jali se dobývat svět. První krok jim vyšel na výbornou.
Pod producentským dohledem Peter Katise (m.j. INTERPOL) vznikla životaschopná a velmi podařená nahrávka debutujících THE TWILIGHT SAD. Žánrově v hájemství britského indie rocku dokázali přijít s vlastním pohledem na věc. Hravá deska plná emocí, která by měla potěšit ucho každého příznivce nejen tohoto žánru, ale i pocitové kytarové muziky vůbec.
8 / 10
1. Cold Days From The Birdhouse
2. That Summer, At Home I Had Become The Invisible Boy
3. Walking For Two Hours
4. Last Year's Rain Didn't Fall Quite So Hard
5. Talking With Fireworks/Here, It Never Snowed
6. Mapped by What Surrounded Them
7. And She Would Darken the Memory
8. I'm Taking The Train Home
9. Fourteen Autumns And Fifteen Winters
Here, It Never Snowed. Afterwards It Did (EP) (2008)
Fourteen Autumns & Fifteen Winters (2007)
The Twilight Sad (EP - vyšlo pouze v USA) (2006)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Fat Cat
Stopáž: 44:40
Produkce: THE TWILIGHT SAD & Peter Katis
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.