OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
HATE si prošli velmi podobným vývojem jako jejich slavnější krajané BEHEMOTH. Stejně jako kumpanie okolo Adama Michala Darskiho prodělala i tahle sestava po pár standardních výliscích až nečekaně ostrý kvalitativní vzestup. Varšavská kapela se dlouhá léta těšila skromné pozornosti jen těch nejskalnějších, nyní se však karta definitivně obrací a na produkty s trademarkem HATE se čeká se stejným napětím jako na ty od VADER, BEHEMOTH nebo DECAPITATED. Po třech letech od vydání „Anaclasis“ (A Haunting Gospel Of Malice & Hatred) je na čase postavit se znovu do fronty, přichází totiž horká novinka „Morphosis“.
Adam „The First Sinner“ opět řádně zamíchal sestavou, tentokrát jeho manýry odnesl krotitel bicích nástrojů Hellrizer, jehož místo zaujal nováček slyšící na pseudonym Hexen. Předák HATE si evidentně nechtěl příliš komplikovat situaci a angažoval typově velmi podobného bubeníka, čili ani tentokrát to nebude tolik o technice jako hlavně o rychlosti a strojové přesnosti. Ovšem jedním dechem je třeba dodat, že i o určité kontroverzi, neboť Hexen je (mimo jiné) session členem sestavy polských SUNWHEEL, kteří jsou proslulí, diplomaticky řečeno, náklonností k jedné hodně diskutabilní filosofii.
Co se místa nahrávání týče, HATE zůstali věrni notoricky známému studiu Hertz v Bialystocku, přičemž na pozice produkčních tentokráte povolali bratry Wieslawské. Oproti vybroušenému, krystalicky čistému zvuku předchůdce disponuje „Morphosis“ decentně zastřeným soudem, nicméně to mu na atraktivitě nijak neubírá, spíše naopak přidává na živelnosti a bezprostřednosti. Žánrově se toho moc nezměnilo, zůstáváme u strojově precizního death/black metalu s jistým dotekem studené „industriální“ atmosféry. Ač se HATE snaží (a úspěšně) znít moderně, rádi si dopřejí i menší zpestření v podobě občasného (zejména pak black metalového) retro flashbacku. Konkrétně mám na mysli hned druhou skladbu „Threnody“, kde Adamova šestistrunka celkem jasně poukazuje na recepty z inspirativní Satyrovy kuchařky „Now, Diabolical“. Asi je zbytečné dodávat, že frontman HATE přesvědčuje i u mikrofonu, jeho „diktátorský“, v kontextu growlingu hodně srozumitelný, vokál znovu s přehledem korunuje celou nahrávku. Pokud bych měl zmínit nějaký (jakkoli mikroskopický) rozdíl oproti „Anaclasis“, uvedl bych větší důraz na melodickou stránku věci, zejména pak při Adamových sólových výstupech.
Těžko budu dnes vymýšlet nějaké složité závěry. Pro tentokrát vám dozajista postačí kusá informace, že HATE úspěšně pokračují v nastoleném kursu a vydávají velmi silnou desku, jejíž kvality znovu leží tak trochu mimo dosah většiny (nejen polské) konkurence. Opět máme tu čest s precizně odvedenou, a co je ještě daleko důležitější, velmi svojskou nahrávkou.
HATE úspěšně pokračují v nastoleném kursu a vydávají velmi silnou desku, jejíž kvality znovu leží tak trochu mimo dosah většiny (nejen polské) konkurence. Opět máme tu čest s precizně odvedenou, a co je ještě daleko důležitější, velmi svojskou nahrávkou.
8 / 10
Adam The First Sinner
- kytara, zpěv
Cyprian
- baskytara
Hexen
- bicí
1. Metamorphosis
2. Threnody
3. Immum Coeli (Everlasting World)
4. Catharsis
5. Resurrection Machine
6. The Evangelistic Pain
7. Omega
8. Erased
Solarflesh (A Gospel Of Radiant Divinity) (2013)
Erebos (2010)
The Litanies Of Satan (live) (2009)
Morphosis (2008)
Anaclasis (A Haunting Gospel Of Malice & Hatred) (2005)
Litanies Of Satan (DVD) (2004)
Awakening Of The Liar (2003)
Cain's Way (2002)
Victims (EP) (1999)
Lord Is Avenger (1998)
Daemon Qui Fecit Terram (1996)
The Unwritten Law (demo) (1995)
Evil Art (demo) (1994)
Abhorrence (demo) (1992)
Datum vydání: Pondělí, 4. února 2008
Vydavatel: Listenable Records
Stopáž: 38:50
Produkce: Wojtek Wieslawski, Slawek Wieslawski
Studio: Hertz Studio (Bialystock, Poland)
Kontakt: Black Sun Hordes Management, ul. Kochanowskiego 43/30, 01-864 Warsaw, Poland
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.