OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Muž, jehož hlas a kytara psaly hudební dějiny, se loni vrátil ke 30 let staré minulosti a tak trochu příznačně v souladu s trendem „hledačství kořenů“ oprášil titul svojí desky „Chrome Dreams“, která se v roce 1977 nedočkala vydání. Zdá se, že nějakým magickým způsobem hudba Neila Younga nestačila stárnout. Vlastně byla stará od počátku, ale je prodchnutá tím druhem stáří, ke kterému se člověk vždycky rád vrací. V jeho hudbě rezonuje síla písně jako prostředku sociální komunikace, nekomplikovaná prostota starých časů, nesmírný kumšt instrumentální a v mnoha chvílích probleskl i Youngův um jít s dobou a překvapit.
Nuže, druhé Chromové sny určitě ničím nepřekvapí. Je to deska zcela v souladu se silným tradicionalismem, který k dokonalost přivedl například Bob Dylan na své poslední (a fantastické) řadovce „Modern Times“. V současném zvuku se Neil vrací ke všem zásadním vlivům, které ho v minulosti formovaly, nijak zásadně je neaktualizuje, jen ukazuje, co znamená pochopit jejich ducha a neklouzat po povrchu. Cesta k prakořenům amerického folku, k jednoduchosti kompozice, ke krystalicky čiré písničkářské poezii, to všechno nabízí novinka. Bluesový feeling se spojuje s patinou starých melancholických šlágrů a pionýrským duchem folku, jakého křísí i Springsteen svým “We Shall Overcome“. Absolutní jednoduchost, důraz na melodii, důraz na slovo...
„Beatiful Bluebird“, „The Believer“, „Shining Light“, „The Way“ to jsou písně, které slyšíte z praskajícího rádia starého pick upu s chromovaným znakem, komorní, stažené do sebe, nostalgické, folkově nevtíravé, přesto nakažlivě zpěvné. Na druhé straně vám k cestě prašnou planinou zabručí i nezaměnitelné Youngovy rockové riffy - fantasticky hutný zvuk jeho kytary má v sobě všechno stáří, zkušenost, zkrocenou divokost, ducha a písně jako „Spirit Road“ nebo „Dirty Old Man“ jsou staromilsky řízným blues rockem v celé své kráse. Jedním z vrcholů kolekce je šestnáctiminutový proletářský epos „Ordinary People“, píseň založená na cyklickém opakování a lehkém variování totožného schématu, v němž hraje prim silný riff a doprovodná dechová sekce. Text je složen z pásma příběhů, které reflektují magórii moderní doby a do kontrastu stavějí pro Younga klíčový pojem „obyčejných lidí“. Lidí, pro které hraje a mezi něž se sám počítá. Závěrečná sloka jinak neutěšeného „eposu“ je plná naděje i youngovské nonšalance, s jakou dokáže předat sdělení skrze prostý příběh.
Out on the railroad track, they´re cleanin´ up number nine.
They´re scrubbin´ the boiler down, well, she really is lookin´ fine.
Awe, she´s lookin´ so good, they´re gonna bring her back on line,
Ordinary people.
They´re gonna bring the good things back, nose-to-the stone people.
Put the business back on track, ordinary people.
I got faith in the regular kind, hard workin´ people,
Patch-of-ground people.
„Chrome Dreams II“ od svého prarodiče podědila bohatý vnitřní život, cit pro křehkost, silné textařství. Není to deska, která by ohromila, vyrazila dech něčím neslýchaným, je to v nejlepším slova smyslu ukázka tradičního kumštu a síly, kterou v sobě Neil Young jako hudebník hýčká. Je to okno do jiného času, které otevírá člověk s vizí, charismatem a nezměrným nadáním.
30 let po nedosněných Chromových snech se Neil Young vrací s deskou, která jakoby přicházela z jiné epochy. Podobně jako Bob Dylan se i Neil vrací hluboko ke kořenům folku, blues i k tradičním hutným rockovým náladám. Parádní kolekce vyšperkovaná texty, zvukem a samozřejmě Youngovým charismatem. Stárnoucí bard "obyčejných lidí" neztrácí sílu ani přesvědčivost.
8,5 / 10
Neil Young
- kytara, zpěv, banjo, harmonika a spousta dalších
Ben Keith
- kytary, hammondy, vokál
Rick Rosas
- basa, vokál
Ralph Molina
- bicí, perkuse, vokál
1. Beautiful Bluebird
2. Boxcar
3. Ordinary People
4. Shining Light
5. The Believer
6. Spirit Road
7. Dirty Old Man
8. Ever After
9. No Hidden Path
10. The Way
Psychedelic Pill (2012)
Americana (2012)
Le Noise (2010)
Fork In The Road (2009)
Chrome Dreams II (2007)
Living With War (2006)
Prairie Wind (2005)
Greendale (2003)
Are You Passionate? (2002)
Silver & Gold (2000)
Broken Arrow (1996)
Mirror Ball (1995)
Sleeps With Angels (1992)
Harvest Moon (1992)
Ragged Glory (1990)
Freedom (1989)
Eldorado (1989)
This Note´s For You (1988)
Life (1987)
Landing On Water (1986)
Old Ways (1985)
Everybody´s Rockin´ (1983)
Trans (1982)
Re-ac-tor (1981)
Hawks & Doves (1980)
Rust Never Sleeps (live) (1979)
Comes A Time (1978)
American Star ´N Bars (1977)
Zuma (1975)
Tonight´s The Night (1975)
On The Beach (1974)
Time Fades Away (1973)
Harvest (1972)
After The Gold Rush (1970)
Everybody Knows This Is Nowhere (1969)
Neil Young (1968)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Reprise
Stopáž: 65:43
Produkce: Neil Young & Niko Bolas
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.