OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zhudobniť najtemnejšie myšlienky, plaziacu sa depresiu, temnotu požierajúcu celého človeka - o to sa snaží množstvo metalových kapiel už celé roky. Dnes už môžeme len s úsmevom spomínať na začiatky deväťdesiatych rokov a šoky, ktoré nám spôsobovali v podstate veselé, presvetlené, priam plážové kapely ako CATHEDRAL alebo MY DYING BRIDE. Nové tisícročie má v tejto kategórii veru iných borcov. Obskúrnych doomových telies je dnes naozaj kopec, máloktoré však dokážu uderiť do tváre takou silou, ako zoskupenie siedmich rozorvaných francúzskych duší, ktoré si hovorí OVERMARS.
Sú z Lyonu a po debutovom albume "Affliction, Endocrine... Vertigo" z roku 2005 boli jeden čas dokonca tesne pred rozpadom, keď sa z kapely porúčal klávesák a jeden zo zakladajúcich členov Bruno. OVERMARS vedení spevákom Xavierom prešli krízou trvajúcou celý jeden rok, aby napokon našli spoločnú reč a aby sa po kompletizovaní druhého radového záseku citili ako znovuzrodení. "Born Again" je albumom, na ktorom je jediná, rovnomenná skladba trvajúca necelých 40 minút. Pri jej počúvaní sa mi nechtiac natíska paralela s parádnym dielom "MoRT" od ďalších fenomenálnych žabožrútov BLUT AUS NORD (ich šéf Vindsval je majiteľom labelu Appease Me, ktorý vydáva aj OVERMARS). Kým "MoRT" je zvukovým záznamom polnočného splašeného behu úzkou chodbou psychiatrickej liečebne lemovanej desiatkami zatvorených dverí, za ktorými pacienti relaxujú nekoordinovaným búšením do najrôznejších nástrojov, hudba v podaní OVERMARS je drzé otvorenie jedných z týchto dverí a nervydrásajúce chvíle, ktoré za nimi čakajú nezvaných hostí.
Why the contact with the ground should be painful if I know I’m falling?
Arms in a cross, ready to absorb the shock.
I just know I can’t go lower.
There is no under.
Just me, myself and I.
And the will to stay or to climb.
Xavier si ide ako prvý vyrevať boľavú dušu z tela, no skutočne veľké momenty albumu "Born Again" prichádzajú až s hlasom basgitaristky Marrion, ktorá padajúc s rukami do kríža veľmi príjemne pripomína neprekonateľnú Julie Christmas z jej účinkovania na zatiaľ jedinom albume výnimočného projektu BATTLE OF MICE. Kým Američania pristupujú k bahennému doom metalu výrazne pesničkovým spôsobom, francúzsky zázrak OVERMARS to poslucháčovi v žiadnom prípade neuľahčuje. Pomalé, hypnotické riffovanie dokresľované pútavými ambientnými plochami, tajomné temné zvuky, revy, šepoty, vreskoty chorých hrdiel, to všetko vytvára neuveriteľne pestré hudobné dielo vytvorené zo zdanlivo primitívnej, minimalistickej zvukovej lávy rynúcej sa z vašich reproduktorov. OVERMARS sú trinástou komnatou legendárnych NEUROSIS. OVERMARS sú šokujúcou odpoveďou na všetko, čoho ste sa kedy báli pri počúvaní vašich obľúbených doom metalových kapiel. OVERMARS sú jedným z najozrutnejších potomkov toho, čo sa zrodilo 13. februára 1970.
Ak si náhodou niekedy vypočuje tento album Tony Iommi, bude zhrozený, aká godzilla vyrástla z jašteričky, ktorú vypustil spolu s BLACK SABBATH na svet 13. februára 1970.
9,5 / 10
Xavier
- spev
Marrion
- basgitara, spev
Antoine
- gitara
Pierrick
- gitara
Benjamin
- bicie
Arno
- koncertná vizualizácia, spev
Tiphaine
- klávesy, elektronika
1. Born Again
Born Again (2007)
Affliction, Endocrine... Vertigo (2005)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Appease Me
Stopáž: 39:25
Produkce: OVERMARS & Nicolas Dick
Studio: TOG Studio
OVERMARS sú ďalšou z kapiel, ktorá sa zrejme povezie na vďačnej vlne záujmu. Dobrá správa je, že ani tentokrát ich exponovaná expresívnosť a rochnenie sa v zvukovej a hlukovej špine ešte stále nie je trápne. Naopak.
Nápad so spojením všetkých "songov" do jedného tracku považujem sa zbytočnosť. Viem, že občas podobní umelci vidia čosi ako skrytú výzvu urobiť svoju hudbu čo najneprístupnejšou a asertívne atraktívnou, no absolútne nepochybujem, že by album "Born Again" aj tak všetci počúvali od začiatku do konca a navyše by sa k nim pridali aj tí z poslucháčov, ktorých môže takáto dávka vydesiť.
Ozaj, veď im asi o široké publikum nejde, že?
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.