OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud pamatujete rok 1994, možná vám na paměť vytane i trojice drze vytlemených (a tehdy už zase ne blonďatých) mániček, která okupovala stránky všech příslušných časopisů věnujících se patřičně „natvrdlým“ hudebním odvětvím. Právě na tento rok totiž ohlásilo návrat na scénu německé metalové trio HEADHUNTER, ovšem neoriginálně pojmenovaný zásek „Rebirth“ udržel kapelu mezi aktivními jen coby jepice prošla svou životní pouť až k hořkému konci...
Celá existence skupiny však načala svou studiovou podobu už o čtyři roky dříve, kdy helmutí trojka překvapila svěžím debutem „Parody Of Life“. Ten předně ukázal, že bubeník Jörg Michael nemusí hrát jen bum/prásk plus příslušné dva kopáky, že i s jednou šikovnou kytarou se dá v pohodě vystačit a že ex-destruktor Schmier umí občas i melodicky zazpívat. Plus velká dávka nadhledu a legrajdy (těžko se dá zapomenout na chrchlající úvod „Parody Of Life“). Na svou dobu a stylové zaměření pěkná práce a zasloužený ohlas, navíc když dobité pozice ob dva roky obhájila i dvojka „A Bizzare Gardening Accident“ (cover „Ramalama“ zůstává svěží i po letech). No a pak už jen to zmiňované kratičké a dospělejší znovuzrození a tichá hybernace na dlouhých 14 let.
Až tedy letos, konečně, nastal ten slavný den, kdy k nám byl zaveden „Parasite Of Society“ - tedy comeback. Dalo se očekávat, že kytarista Schmuddel za ten dlouhý čas uspoří něco hudebních nápadů, a tak zbývaly už jen spekulace, zda-li kapela vykročí s dobou, nebo se bude snažit nahonit zpátky do koryta dávno odteklou řeku. A jak už to tak v životě bývá, HEADHUNTER vsadili na jistotu.
A asi jim návrat nemůžeme příliš zazlívat. Retro frčí a Schmier to vidí s DESTRUCTION, takže proč staré časy neoprášit i ve svém mladším působišti? Samozřejmě, zvuk je modernější, ovšem není to žádný velký skok jinam, jen o drobet hutnější, jinak zůstávají všechna poznávací znamení minulosti, včetně typicky zabarvených kytarových vyhrávek. Je jedno, jestli se zrovna tlačí na pilu a hustě přikládá s dupáky (titulka, „Doomsday For The Prayer“, „Read My Lips“, „Egomaniac“), vsází na melodickou stránku věci („Silverskull“, „18 And Life“, „The Calling“, „Payback Time“) nebo více pracuje s náladou skladby ve středních tempech (hrozivá „Remission“, nudně roztahaná „Backs To The Wall“) - pocit pamětníka zůstává pořád stejný. Totiž, že je to slušné, ale něco zásadního tomu chybí. Buď spratkovitost a srandičky prvních dvou alb, či pokračování a větší rozvedení vážnějších nálad trojky. Takhle sice pamětník uroní nostalgickou slzu a docela s chutí „Parasite Of Society“ párkrát projede, ale tím to bohužel končí.
Možná vám to stačí, možná ne, každopádně s dědkovským povzdechem, že nic není, jak bývalo, nutno konstatovat, že s dávnou lehkostí se z tvorby „Schmieráků“ někam vytratil i ten humor. A nebo má skupina jako největší práskandu klip k „Silverskull“? Pokud ano, pak je všechno v pořádku. Jestli to však myslí vážně...
14 let to trvalo. A není to úplně špatné, k jásotu však daleko.
6 / 10
Schmier
- zpěv, basa
Schmuddel
- kytary
Jörg Michael
- bicí
1. 3rd Man Introduction
2. Parasite Of Society
3. Silverskull
4. Remission
5. Doomsday For The Prayer
6. 18 And Life
7. Read My Lips
8. Backs To The Wall
9. Egomaniac
10. The Calling
11. Payback Time
12. Rapid Fire
Parasite Of Society (2008)
Rebirth (1994)
A Bizarre Gardening Accident (1992)
Parody Of Life (1990)
Možná tím úplně nejlepším vysvědčením pro „Parasite Of Society“ je fakt, že v diskografii HEADHUNTER by se stejně dobře vyjímalo i s ročníkem vydání 1996, tedy o tradiční dva roky po svém předchůdci. Žádný vyslovený odskok do nečekaných končin se na něm nekoná, hitové i výkonnostní ambice oscilují výhradně okolo laťky stabilně zavedených power metalových kvalit kapely (v jejich čele, jak jinak, trůní mrštná „Silverskull“), takže vlastně není ani proč se zabývat oněmi čtrnácti léty. Pravda, pokud tedy nehodláte být důslednými puntičkáři …
Ne že by tam nebylo pár dobrých momentů, ale drtivě převažuje něco, co je naprosto nudné a nezáživné, navíc zpěv tomu taky moc nepřidává (spíš naopak).
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.