Najväčšie rany prichádzajú znenazdania, nečakané. O projekt ASCEND nebolo až do vydania debutu „Ample Fire Within“ počuť vôbec nič. O to väčšie prekvapenie je, s čím dvojica Gentry Densley a Greg Anderson nakoniec prišla.
Slovo amplifier, zosilňovač, je mantrou hudobníkov združených okolo vydavateľstva Southern Lord. V názve „Ample Fire Within“ je však rafinovane ukryté za „blčiaci oheň“ – rovnako neprvoplánovo pôsobí samotná nahrávka. ASCEND prišli s hudbou, ktorá miestami pripomína v mnohom prelomový „Altar“ SUNN O))) a BORIS – akurát bez toho hype, ktorý hudobnú stránku „oltára“ trochu zatienil. Hostia na recenzovanej nahrávke sú pritom (nielen v rámci scény) rovnako prominentní. Steve Moore, zásadný člen „novej“ inkarnácie EARTH, korení nahrávku efektným zvukom trombónu či wurlitzeru a efektívnymi syntetizátorovými plochami, Attila Csihár (MAYHEM, SUNN O)))) sa mihne rozostretou vokálnou vsuvkou v titulnej skladbe a vo „V.O.G.“ sa k ASCEND pridal gitarista Kim Thayil zo SOUNDGARDEN – konieckoncov rovnako, ako na už spomínanom „Altar“.
Greg Anderson si od roly nevľúdneho šéfa Southern Lord konečne odskočil k hudbe, ktorá odkaz jeho (dnes) domovských SUNN O))) rozvíja viac, než nekonečné variácie na ten istý recept, akými sú nezriedka jednorazové zoskupenia BURIAL CHAMBER TRIO či (najnovšie) PENTEMPLE. Začiatky tejto spolupráce s Gentry Densleym sa datujú do doby pred jeden a pol dekádou, keď Anderson pôsobil v indie-rockových ENGINE KID a Densley v ICEBURN – a spolu ulietavali na Milesovi Davisovi, ale aj THE MELVINS. Výhonky koreňov časov „pred-sunnovských“ a priamočiareho stoner-metalu GOATSNAKE sa preťali so beztvarosťou SUNN O))) a výsledkom je doska, ktorá v mnohých ohľadoch šokuje – napríklad tým, aký priestor dostáva nezkreslená sólová gitara.
Šestica skladieb na ploche päťdesiatich minút upúta najmä rozmanitosťou. Kým najkratšia „The Obelisk Of Kolob“ zaujme hlavne trombónom, ktorý sa z riffových mrakov vynorí rovnako, ako na sunnovskom živáku „La Mort Noir“ alebo v „Akuma No Kuma“ na „Altar“, tretia skladba „Divine“ je fantastickým príkladom, ako na ploche deviatich minút upútať formou a obsahom zároveň. Nad zaťažkaným, ale nie prehusteným spodkom (v „Divine“ hrá zo všetkých skladieb na disku najmenej hudobníkov) visí hrubý hlas Densleyho, deklamujúci biblický text korunovaný odkazom na „Ruling The Divine“ z kultovej albumovej dvojky od EARTH. Tak, ako sa skvelým Španielom ORTHODOX podarilo pretvoriť európsky doom, ASCEND rekonštruujú americký stoner metal – bez toho, aby sa vzdali jeho typických znakov ho posúvajú do podoby, ktorá duní vzrušujúcou novotou. (Mimochodom: ORTHODOX príjdu na um aj v samom závere: dvanásťminútová „Dark Matter“ dokazuje, že formácie zo súpisky Southern Lord sa ovplyvňujú navzájom, neustále a prospešným spôsobom.)
Hneď po „Divine“ nasledujúca „V.O.G.“ je zdanlivo jej opakom, a pritom pre ňu platí mnohé z vyššie napísaného – šestica hostí sa síce podpísala pod masívnejší a pestrejší zvuk, no zlovestná naliehavosť textu o tom, že „ak sme sa v putovaní svetom plnom netvorov dostali tak ďaleko, musíme byť sami netvormi“ opäť prenáša ťažisko od formy na obsah, čo v žánri, v ktorom sa väčšina zúčastnených v ostatných rokoch pohybuje, nebýva pravidlom. I keď základ skladby tvorí pomalá, dunivá bluesová(!) rytmika a jednoduchá podladená gitara, rafinované aranže (zaznie dokonca sitár) ju posúvajú do úplne iného rozmeru.
Bez ohľadu na to, či ASCEND považujeme za regulárnu skupinu alebo jednorazový projekt stretnutia dávnych známych, ide o jeden z najsilnejších materiálov, aké pod hlavičkou Southern Lord v ostatnej dobe vyšli. Injekcia kreativity a luxus tvorby v slobodných podmienkach znamenajú, že na „Ample Fire Within“ je ťažké odhaliť stopy akýchkoľvek kompromisov. Výstup sa podaril.