OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„We Are The Metal“ křičí v jednom z refrénů své nové desky ostravští MALIGNANT TUMOUR a já jen těžko hledám důvody jim nevěřit. Aktuální nahrávka kapely, která už dávno opustila své vážně se tvářící angažování a už minimálně dvě alba svojí muzikou sebe a své posluchače především skvěle baví, je možná i jejím prozatím nejlepším anebo chcete-li nejdotaženějším počinem. Skandinávií ovlivnění crust’n’roll už MALIGNANT TUMOUR skvěle hrnuli i na předchozím tři roky starém albu „Burn In Hell“, ale nyní je vše dotaženo téměř do dokonalosti.
Předně musím konstatovat, že už dlouho jsem z lipovského studia Šopa neslyšel tak podařený zvuk. Všudypřítomný šťavnatý sound kytar je tou pravou hybnou silou, díky které vám ostravští nakopou prdele tak, že si týden nesednete. Je však především skvělé slyšet, jak jim tato současná hudební poloha sedí. S feelingem, který by jim mohla závidět i leckterá skandinávská úderka, na nás během naprosto ideálních 37mi minut vypálí jedenáctku skladeb, které bez sebemenšího zaváhání či hluchého místa rozhýbou minimálně vaše krční obratle. S předem danými mantinely a neochotou je překračovat, což by samozřejmě výrazně ohrozilo sevřenost nahrávky, si MALIGNT TUMOUR počínají jako zkušení mazáci a o nějakém vysychání studnice nápadů, či nedej bože kolovrátku (dobrá dobrá, v dobrém slova smyslu to samozřejmě menší kolovrátek je) nemůže být prozatím ani řeči. Výborné a chytlavé refrény, v rámci omezených výrazových prostředků pestrá práce s tempy a nejedno skvěle padnoucí heroické macho sólo, do sebe skvěle zapadají a album tak odsýpá pracovním tempem špičkového sovětského úderníka. To pak lehce přimhouříte oči i nad faktem, že ten či onen kytarový motiv anebo chřaplavý (nutno dodat že velmi dobrý) alko-vokál Bilose jakbysmet vám připomene něco, co jste už možná někdy někde slyšeli.
Ačkoliv muzika MALIGNANT TUMOUR je především o rychlejších rytmech, paradoxně bych za nejpovedenější kousky označil i ty „pomalejší“. Vtipně pojmenovaná „Bristroll“ zapůsobí po prvních dvou rychlých vypalovačkách svojí nekompromisně přímočarou valivostí jako menší oddechnutí před dalším a tentokráte nesmírně chytlavým pogem v podobě následující „Smack The Fools“, kterou zdobí především počertech chytlavý a zdařilý refrén. Svůj smysl pro nadhled a ironii pak ostravští demonstrují ve skladbě „Renault Star“. Kdo viděl jejich DVD z loňského turné po západní Evropě (recenze se brzy dočkáte i zde), jistě pochopí, proč zrovna Renault. „High Time To An End“ pak představuje výbornou kombinaci středního tempa, řízného kytarového riffu a fantastického sborového refrénu. Z mého pohledu nejzdařilejší skladba z celé kolekce krásně dokumentuje přednosti současných MALIGNANT TUMOUR.
Ty spočívají především v dokonalém infikování jejich krve (tvrdě)kytarovým retrem, od čehož se už pak logicky odvíjí vše podstatné. Nefalšovanou zálibou v obhroublém hoblování, přímočarém přístupu ke skládání písní a patřičným nadhledem a smyslem pro humor bodují i tentokráte.
PS: A hlavně ať mi nikdo netvrdí, že obal neprodává!
Kytarové hoblování jako ze starých dobrých časů umí MALIGNANT TUMOUR na výbornou. Ve všech směrech dotaženější album, než předchozí "Burn In Hell".
8 / 10
1. We Paint The Town Red
2. We Are The Metal
3. Bristrill
4. Smack The Fools
5. Renault Star
6. High Time To An End
7. In Full Swing
8. Electric Church
9. In Bottle There's No Law
10. Dressed To Kill
11. Hellbooze Armageddon
12. + Multimedia bonus
Maximum Rock´N´Roll (2024)
The Metallist (2016)
Overdose & Overdrive (2013)
Earthshaker (2010)
In Full Swing (2008)
Drinking With The Engine (split with GURKHA) (2006)
Wildwest Burning Sensation Tour 2005 (DVD) (2005)
Burn In Hell (2005)
Dawn of a New Age (2003)
Killing For Profit (demo) (1997)
Analyse of pathological conceptions (demo) (1995)
Symphonies For Pathologist (demo) (1994)
Cadaveric Incubator Of Endo-Parasites (demo) (1993)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Insane Society Records
Stopáž: 37:32
Produkce: Stanislav Valášek
Studio: Šopa, Lipov
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.