OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švédští COLDWORKER příliš nezahálejí. Sotva jsme si utřídili dojmy na jejich prvotinu, už na nás hrnou jejího následovníka. Možná, že by bylo úplně nejjednodužší zkopírovat kompletní obsah mé více než rok staré recenze debutního alba, neboť vše v ní vyřčené by se tu více, tu méně dalo aplikovat i na shrnutí alba nového, které nese název „Rotting Paradise“. Opět pod křídly Relapse Records a bez snahy měnit jakoukoliv součástku ve velmi dobře fungujícím stroji jdou COLDWORKER na další zteč a ani tentokráte nebude lehké jim vzdorovat.
Ono je vlastně téměř vše beze změny. Výborný vševyhlazující zvuk, mix Dana Swanö a samozřejmě důrazně znějící tvrdá muzika držící prapor vysoké švédské grindové kvality. Ale například oproti takovým krajanům SAYYADINA však COLDWORKER znějí přeci jen dosti seriózně, těžce a (nemyšleno nijak pejorativně) škrobeně. I když rovněž sází především na vysokorychlostní běsnění a pokud možno co nejbrutálnější vyznění, nelze v jejich tvorbě, kde je grindové sypání stále dominantním prvkem, najít i zalíbení především v brutální death metalové melodice. Zatímco první dvě skladby prosviští sluchovody rychlostí nadzvukového letadla, a to i přestože druhá v pořadí - „Citizens of the Cyclopean Maze“ - překvapí göteborským melodickým kytarovým riffem, ve třetí „Symptoms of Sickness“ už lze jasně rozpoznat chuť švédských častěji opouštět ryza grindová teritoria směrem k chorobně valivému death metalu. V podobné duchu se nese i začátek šesté „Paradox Lost“, která se však po chvíli navrací zpět do sfér, kde to jde COLDWORKER nejlépe. Řeč je samozřejmě o rychlém grindovém šílenství, které svými škopky výborným způsobem popohání Anders Jakobson. I z druhé nahrávky jeho současného působiště je zjevný jeho neutuchající hlad po extrémní muzice. V tomto směru, a možná si budu trošku protiřečit, jde novinka ještě dále a působí o poznání nasypanějším dojmem, přičemž v závěru („I Am The Doorway“ a „Deliverance Of The Rejected“) se její tempo ještě stupňuje až do úplné anihilace.
Druhá deska tedy definitivně dokazuje životaschopnost její autorů. Přináší pečlivě promyšlenou hudební brutalitu s cejchem kvality země Tří korunek a navíc v brilantním zvukovém provedení. Přesto na mne COLDWORKER stále působí trošičku akademickým dojmem. Snad je té preciznosti a profesionality v jejich hudbě až příliš, snad skutečnost, že jejich tvorba je vysoce kvalitně provedeným výcucem toho podstatného ze severské žánrové scény, anebo je to jen ryze můj subjektivní dojem. Na každý pád to těmto Švédům šlape skvěle. „Rotting Paradise“ určitě není rychle se oposlouchajícím materiálem.
Druhý album švédských COLDWORKER potvrzuje velmi dobrou formu z debutu. Vysoce kvalitní grindová nálož s příjemnou death metalovou příměsí potěší výtečným zvukem a celkovou vysokou kvalitou svého provedení.
7,5 / 10
Joel Fornbrant
- vokály
Anders Bertilsson
- kytara
Daniel Schröder
- kytara
Oskar Pĺlsson
- basa
Anders Jakobson
- bicí
1. Reversing The Order
2. Citizens Of The Cyclopean Maze
3. Symptoms Of Sickness
4. The Black Dog Syndrome
5. Comatose State
6. Paradox Lost
7. The Last Bitter Twist
8. Seizures
9. The Machine
10. I Am The Doorway
11. Scare Tactics
12. Deliverance Of The Rejected
Vydáno: 2008
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 39:02
Produkce: Dan Swanö
Studio: Více studií, mix v Unisound Studio
...to se vrr...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.