OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kate Bush, rodačka z anglického města Welling, byla už od svých hudebních počátků zajímavým a neobvyklým uměleckým zjevením. V době, kdy si ji jako šestnáctiletou talentovanou dívenku smluvně pojistili v EMI, byla už „chráněnkou“ Davida Gilmoura (PINK FLOYD). Možná, že u tohoto kontraktu stála protekce slavné persóny, nicméně další vývoj jasně ukázal, že za talent od boha je potřeba se občas na patřičných místech přimluvit. Proces přípravy debutové nahrávky trval celé tři roky až do roku 1978, kdy vychází první deska s názvem „The Kick Inside“ a hned vzápětí i její následovník „Lionheart“. Zpěvačka se zde prezentuje velice vyzrálým dojmem a se zřejmou snahou jít mimo hlavní popový proud, kterému v té době vládly skleněné koule a taneční rytmy disca. Přesto alba dýchají příjemnou atmosférou sedmdesátek a i navzdory ještě stále teenagerskému věku zpěvačky oslovují především náročnější posluchače inteligentního popu. Svoji žánrovou univerzálnost a cit pro nevtíravé hity pak Kate Bush prokazuje na albu „Never For Ever“, které výrazně boduje i v prodejních žebříčcích, když na „domácí půdě“ – v Británii, vystoupá až na samý vrchol. Bohaté, ale vkusné aranže, příjemná atmosféra, dramaturgicky vyvážený playlist obsahující takové hity jako chytlavá „Babooshka“, či protiválečná „Army Dreamers“ – to je třetí album již naprosto vyzrálé písničkářky. To nejlepší však samozřejmě ještě jen mělo přijít…
Následující „Dreaming“ z roku 1982 jen potvrzuje pozici Kate Bush, coby pravidelné návštěvnice hudebních žebříčků, avšak svojí hudbou stojící stranou tehdejšího převážně romantického synth popového dění. Po tříleté pauze vychází v srpnu 1985 sbírka s názvem „Hounds Of Love“, která byla pořízena v domácím studiu zpěvačky a na které se již tradičně podílel početný zástup hostů. Kate Bush přináší dosavadní největší komerční úspěch a to i přesto, že se ani nadále nehodlala vzdát svých uměleckých ambicí ve prospěch zaprodání se laciné podbízivosti. Deska je rozdělena na dvě logické části. Každá jakoby tak trochu chtěla oslovit jiného posluchače. Ta první je natlakovaná hity, které album jasně identifikovaly a které si samozřejmě okamžitě uzurpovaly přední místa v hitparádách, zatímco druhá dává mnohem větší průchod skladatelskému temperamentu britské umělkyně.
Emotivní „Running Up That Hill (A Deal With God)“ je přesně tou písní, která si vás získá ihned a bez nutnosti dalších seznamovacích poslechů. Podmanivý zvuk kláves a nádherný naléhavý hlas Kate Bush, který v refrénu ještě znásobuje svoji intenzitu, nezevšední snad po tisícím poslechu. Překrásná píseň, v jejímž videoklipu mimochodem Kate Bush naplno uplatnila své baletní vzdělání, slouží dodnes jako důkaz faktu, že hitovost a nadčasovost dokážou jít ruku v ruce. Z této linie se trošku vymyká třetí „The Big Sky“, jenž svojí lehce naivní rozšafností nejvíce splňuje dobové požadavky na dobře prodejný singl a tak trochu připomene tvorbu Madonny na albu „Like A Virgin“ (1984). Píseň, která zabodovala i v zámoří, je asi největším dosavadním ústupkem Kate Bush směrem k mainstreamu. Pomalá „Mother Stands For Comfort“ je žádaným návratem zpět k osobitosti a citlivé kompozici. Jestli vás v jejím refrénu hlas zpěvačky nechytne za srdce, tak v následující „Cloudbusting“ spolehlivě podlehnete. Píseň inspirovaná příběhem vztahu podivínského psychiatra Wilhelma Reicha a jeho syna kolébá houpavým rytmem a nenápadně se vkrádajícím emocionálním závěrem, kdy medovému hlasu hlavní aktérky přichází na pomoc i sbor. V neméně kouzelném videoklipu, na jehož realizaci se podílel i Terry Gilliam, se role otce-vynálezce zhostil americký herec Donald Sutherland a díky drobné postavě Kate Bush nebylo o roli jeho syna žádných pochyb.
Další pomalá píseň s názvem „And Dream Of Sheep“ otevírá druhou půlku alba, která je zasvěcena neutuchající chuti umělkyně po experimentu a hledání nových hudebních cestiček. Tempo najednou zpomaluje, vyhrocené emoce ustupují do pozadí. V následující minimalisticky pojaté „Under Ice“ lehce odevzdaně znějícímu deklamování sekunduje subtilní zvuk smyčců, které v závěru vystřídá hypnotický zvuk fujary. „Waking The Witch“ zpočátku pokračuje v ospalé náladě předchůdce. Zvuk piána a hlasy ozývající se někde zdáli, příjemně uspávají, aby se po chvíli skladba zlomila v intenzivně znějící taneční záležitost. Křehká balada „Watching You Withou Me“ a temperamentní „Jig Of Life“ vyzdobená pestrými irskými aranžemi, tvoří nerozlučnou kontrastní dvojici a taktéž slouží jako nesporný důkazový materiál při obhajobě tvrzení o kompozičním a pěveckém talentu Kate Bush. V závěru se pak dočkáme dalšího pohlazení na duši v podobě fantastické „Hello Earth“, kterou bych si v tak silné konkurenci pomalých skladeb, jaké jsou na „Hounds Of Love“ ke slyšení, dovolil označit za nejzdařilejší. Závěrečná „Morning Fog“ pak prezentuje zpěvačku jako hravé a veselé dítě, které se hudbou především baví.
Je škoda, že na dalších deskách Kate Bush přeci jen trošku opustila svůj hudební svět, ve kterém je možné a dovolené vše. V roce 1993 vydává své sedmé album „Red Shoes“, aby se coby sólová zpěvačka odmlčela na dlouhých dvanáct let. Před třemi lety se jako starostlivá matka vrací s výborným dvojalbem „Aerial“, které je zasvěceno jejímu synovi. V polovině osmdesátých let však vyvrcholilo její desetileté snažení, které započalo již zmiňovaným podpisem EMI. Troufám si tvrdit, že svojí tvorbou a přístupem ke skládání písní dokázala ovlivnit mnohé dnešní ženské písničkářky. Její schopnost tvořit úspěšné hity a zároveň se oddávat experimentování a nedělat přitom žádné kompromisy je dodnes obdivuhodná a jen těžko napodobitelná. „Hounds Of Love“ je toho možná tím nejlepším příkladem.
Videoklip ke skladbě „Running Up That Hill (A Deal With God)“
Videoklip ke skladbě „Cloudbusting“
"Hounds Of Love" je důkazem, že i uprostřed kýčovité popové vřavy typické pro osmdesátá léta vznikly hodnotné a nadčasové nahrávky. Svérázná Kate Bush možná ve svém nejlepším skladatelském rozpoložení.
Kate Bush
- vokály, piáno
Stuart Elliott
- bicí
Del Palmer
- basa, vedlejší vokály
Alan Murphy
- kytara
Paddy Bush
- violína, balalajka, didjeridu, fujara
Charlie Morgan
- bicí
+ další hudebníci
1. Running Up That Hill (A Deal with God)
2. Hounds Of Love
3. The Big Sky
4. Mother Stands For Comfort
5. Cloudbusting
6. And Dream Of Sheep
7. Under Ice
8. Waking The Witch
9. Watching You Without Me
10. Jig Of Life
11. Hello Earth
12. The Morning Fog
50 Words For Snow (2011)
Director's Cut (2011)
Aerial (2005)
The Red Shoes (1993)
The Sensual World (1989)
Hounds Of Love (1985)
The Dreaming (1982)
Never For Ever (1980)
Lionheart (1978)
The Kick Inside (1978)
Datum vydání: Pondělí, 16. září 1985
Vydavatel: EMI
Stopáž: 47:33
Produkce: Kate Bush
Studio: Domácí studio Kate Bush
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.