PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kytarista a zakladatel THEMA ELEVEN a KARL MARX, stage manager festivalů typu Brutal Assault, Obscene Extreme, chronický sběratel gramodesek, zakladatel občanského sdružení Instinct Booking Agency, terénní sociální pracovník, extrémní levičák, příležitostný píchač (piercingu), vegetarián, kuchař Food not bombs a tak bych mohl ještě dlouho pokračovat. Dnešním zpovídaným je Marek „M11“ Haltuf. Nejen o jeho skupinách, ale i o letošním Brutal Assaultu a Obscene Extreme, hradecké hardcorové scéně, práci sociálního pracovníka a spoustě dalších drobností bude tento rozhovor…
Je tomu už více jak rok, co jste vydali vaši zatím poslední desku „The Great Misanthrope“. Co se od té doby u THEMA ELEVEN událo? Bylo největším zážitkem tour po Ostrovní zemi?
Od tý doby proběhly dvě tour, jedno Anglie-Skotsko, tam jsme letěli letadlem a pak Německo / Francie / Švýcarsko / Španělsko / Itálie / Slovinsko / Chorvatsko / Maďarsko / Slovenský tour. Jinak běžný koncerty. Taky jsme nahráli song na split 7" s GRIDE, plus vyšlo pár kompilací a tak.
Ze skotsko-britského turné jste příliš nadšení nebyli, hlavně proto, že na koncertech nebylo moc lidí. Spatřujete chybu v propagaci tour nebo obecně o podobnou hudbu na ostrovech není zájem? Setkali jste se s pověstným chladným a rezervovaným britským přístupem?
Spíš myslím, že tam není moc zájem. Organizátoři nám říkali, že třeba když tam naposledy jela tour KYLESA, chodilo úplně stejně málo lidí jako na nás. Prostě zlatá Evropa.
Anglie, kolébka punku? Tomu se mi nechce ani moc věřit. Bylo Skotsko stejné? V které zemi se ti líbilo víc a proč?
Skotsko je určitě lepší. Viz náš řidič, Leoš z AFTERBIRTH, na hranicích Skotska a Anglie prohlásil: "Tady je hovno (mocný gesto ukazující směrem k Anglii), a tady je Skotsko...". Takže asi tak.
V čem bylo Skotsko lepší?
Takový víc free. Anglie je moc upjatá.
Když jsme u těch zemí, už jste jich objeli opravdu velkou spoustu, kde se vám mimo domácích pódií hrálo nejlépe? A kde jsi ještě nehrál a chtěl by ses tam s kapelou podívat?
Nejlíp se hraje tradičně v Německu (východním), Polsku, hodně se nám povedly koncerty v Chorvatsku, mám rád Francii, Rusko..., no a rád bych si zahrál ve Skandinávii a samozřejmě mimo Evropu..., takový Japonsko by mohlo bejt super...
Naopak nemám rád Holandsko, Belgii, Rakousko, Bavorsko..., tam punku moc pšenka nekvete. Tam je to všechno moc fashion a punková scéna tam prakticky neexistuje.
Vraťme se k spolednímu CD, které jste vypustili do světa. Jsi s „The Great Misanthrope“ s odstupem času plně spokojený nebo kdybys mohl cestovat časem udělal bys tenkrát něco jinak?
Jo, spokojenej jsem, nic bych na tom neměnil. Ondra Ježek a Alex Newport se s tím poprali perfektně!
Když už jsi Alexe (AT THE DRIVE-IN, MELVINS, …) zmínil - tuším, že jste se seznámili poměrně kuriozně, když jsi sháněl jeho někdejší desku. Slyšel vás někdy na živo, došlo k osobnímu kontaktu?
Ne, nikdy jsme se osobně nesetkali. Tenkrát jsem sháněl první singl „Fudge Tunel“ a zcela marně. Tak jsem zkusil napsat přímo jemu, on mi poslal kontakt, kde se to dá ještě sehnat. Tak jsem mu na oplátku poslal naší desku. A jemu se naše muzika líbila, tak nám nabídnul spolupráci. Kdysi dávno bylo v plánu evropský turné s jeho tehdejší kapelou THEORY OF RUIN, ale těsně před turné se rozpadli.
Pak se na to nějak zapomnělo, tak jsme ho oslovili až před nahráváním nový desky a on nám nabídl úplně super cenu.
Plánujete s ním něco do budoucna? Nebo to zkusím ještě trochu jinak – chtěl by jsi s Alexem něco do budoucna naplánovat, kdyby tom bylo jen na tobě?
Hele já nevím, jsme otevřený jakýkoliv spolupráci. V kapele nejsem sám, a ještě jsme se nebavili s kým budeme na další nahrávce spolupracovat. Bude to o dohodě a samozřejmě o financích. Pár jmen padnulo, ale nic není definitivní. Ale rád bych to svěřil někomu dalšímu, dalo nám to dost novejch zkušeností.
Další zajímavé jméno, které jsi zmínil, je Ondra Ježek. Dělá většinou věci pro stříbrnorakěťácké záležitosti, jak jste natrefili právě na něho?
Tak my máme k Silverocket dost blízko. Spolupracujeme s nima při pořádání koncertů, a tak, prostě kámoši. No a Ondřej, toho bys ve studiu nejradši namístě občas zabil, ale to co on umí, neumí nikdo.
Zabil? Ale... a pročpak? (smích)
On má neuvěřitelnej talent ti totálně zničit sebevědomí, ale nemyslí to zle, naopak. Nebo je třeba hrozně ukecanej, ty koukáš jak ti mizej stokoruny a on se vesele baví. Ale výsledek je vždycky perfektní!
To rozhodně, teď si nemůžu vzpomenout na desku, kterou dělal a zvukově nebyla povedená… možná ani neexistuje. Zvažovali jste kam půjdete nahrávat a s kým chcete na desce spolupracovat nebo to bylo předem jasné?
Spousta kapel chodí do Hostivaře, nebo jinam, my to neřešíme. Prostě Ondřej i s těma jeho mouchama nás má v ruce a uších. Kámoš. Tečka.
Podobnou odpověď předpokládám dostanu i na otázku proč „The Great Misanthrope“ vyšlo u Insane Society Records. Ani se snad nebudu ptát, jestli jste uvažovali o někom jiném (smích).
Neeeeee, jedině Barvák! Tam to je bez debat, ten člověk nám dává maximální servis, ani do budoucna neuvažujeme o nikom jiným. Kdykoliv, když jedem na tour, tak pana Barvínskýho bereme s sebou, a on už je tak nějak člen kapely. Vydání poslední desky nám nabídl i Day After, ani jsme moc neřešili, jestli by to pro nás bylo lepší nebo horší, prostě opět Insane Society.
Já jsem si to myslel (smích). Nedávno jsem četl, že každá kapela by se měla snažit svým posluchačům něco předat nebo sdělit, nejlépe nějakou myšlenku, poselství. Myslíš, že něco podobného má i THEMA 11, popřípadě dokázal by jsi to něco shrnout do několika vět?
Já nevím, poselství..,. my žijeme v ideálech hard core, ať už to zní jakkoliv klišovitě. Já osobně jsem dvanáct let vegetarián, extrémní levičák (dle dnešních měřítek), ale nic z toho do muziky necpeme. Kdo to tam cejtí, cejtí, kdo ne, ne.
Co si tak představit pod pojmem „extrémní levičák“?
Tady v Hradci děláme Food not bombs, což je prostě extrémně levicová aktivita. Prostě pár kámošů se sejde jednou za čas, a vaří se pro bezdomovce veganský jídlo. Peníze se na to sháněj tak, že se benefičně vaří na koncertech. Plus samozřejmě podporujeme všemožný aktivity od zvířecích práv přes lidský práva.
Tomu se v Hradci říká "extrémní levičáctví"?
Tomu se říká všude extrémní levičáctví, vše funguje na anarchistickejch principech. Jestli si ale myslel házení šutrů do výloh McDonalds, tak to nedělám.
Dobrá zkusme zabruslit na další zajímavé ledy. Pokud si dobře pamatuji, k vašemu splitku byla přiložena brožurka věnovaná homosexualitě a tuším, že i kondom. Co vás k tomu vedlo?
Jednoduše, podpora homosexuálům a lesbám. Tenkrát si ještě o registrovaným partnerství mohli nechat jenom zdát, nemluvě o vlastním pořadu v televizi. Tak doufám, že jsme ke všem těmhle změnám alespoň minimálně pomohli.
Vraťme se na chvilku k dalším tvým hudebním činnostem, kterým se věnuješ. Jsi zakladatelem občanského sdružení Instinct Booking Agency. S jakými ideály jsi ho zakládal a jak se ti je daří naplňovat?
No my jsme potřebovali Instinct zoficiálnit, zejména kvůli Play fast or dont festivalu, protože to byl jedinej způsob, jak nám město mohlo zdarma zapůjčit prostory. Další nápad byl, že na o. s. vezmeme "lýzing" na dodávku. V tý době jsme v podstatě neměli jinou možnost, jak si vzít půjčku nebo "lýzing", nikdo z nás pořádně nepracoval. Takže teď už občanský sdružení využíváme víceménně jen na ty pronájmy. Je s tím strašný papírovaní a na to my jsme moc velký pankáči.
Nemyslím si, že každý ví, co vlastně děláte. Jde tedy hlavně o výměnné akce a vzájemná podpora s kapelkama zvenku nebo je toho více?
Jo, začalo to na tom, že jsme pořádali koncerty a jako výměnu za to jezdily "naše kapely". Pak se to rozrostlo na celý turné, hlavně mimo republiku. Takže hlavní aktivita jsou koncerty. Dál pak zproztředkováváme pronájem dodávky, plus vůbec tak nějak servis ohledně muziky, pronájem aparatury, stage management a tak. Ale hlavně to organizování turné.
Ze spolupráce s kým máš největší radost, pokud se to tak dá říci. Dá se říci, že máš v tomto ještě nějaké cíle nebo sny, koho sem dotáhnout nebo s kým si zahrát na společném pódiu?
No ono to je tak nějak rozdělený tady v Čechách, každej má nějaký pole působnosti. Vzhledem k tomu, že jsme z Hradce Králové, tak si prostě nemůžeme dovolit pozvat velký kapely jako třeba Silver Rocket zvou do Prahy. Myslím, že naše meze jsou vyčerpaný, takže ty vyšší cíle jedině ve spolupráci s někým.
No jinak samozřejmě neděláme jen muziku, spolupodílíme se na různejch výstavách, na divadelním festivalu, na podzim budeme dělat Festival Bollywoodského filmu (indický tříhodinový braky, velice veselá záležitost), a tak nějak se motáme v tom hradeckým „kulturním“ životě.
Zmínil jsi „Play fast or Dont“ kam se snažíte hojně tahat zajímavé kapely z venku. Kdo všechno se na „Play Fast or Dont“ podílí a co tam bude letos za zajímavé bandy?
Drtivá většina kapel tam je z venku, největší hvězdy letos jsou WARVICTIMS, UNHOLY GRAVE, MASSGRAVE, VIVISICK. Letos máme asi nejmezinárodnější zastoupení, od Kanady, přes Venezuelu, Japonsko, Austrálii, nebo třeba Makedonii a Rumunsko. Veškerý info je na http://www.playfast.cz
Nějaká banda na kterou se osobně hodně moc těšíš?
WOLFBRIGADE samozřejmě.
Hoho - to bych nečekal – no a když už jsme u toho švédskýho crustu - celkem pravidelně vás vídám na větších festivalech, například už zhruba čtvrtým rokem si všímám THEMA ELEVEN v oranžovém, kterak dohlíží na chod asi nejujetějšího festivalu u nás – Obscene Extreme, jak jste se dostali k této činnosti? Vaše spolupráce není omezena jen na Obscene, pokud mám správné info spolupracujete i s Shindym na Brutalu, Tomášem na Fluffu a dalších záležitostech… Souvisí to s Insane Society, baví vás to nebo v tom je zcela něco jiného?
Tak Čurby je dlouholetej kámoš a Obscene je nejlepší fesťák u nás. Já už ani nevím jak ta spolupráce vznikla, prostě s náma tak nějak počítá. Samozřejmě, že nás to baví, je to i částečně kvůli prachům (opravdu jen částečně, ta dřina se finančnímu ohodnocení asi nevyrovná). Ono skutečně ve dvou lidech nebo v jednom udržet v chodu třídenní festival tak, aby se neskončilo ani s desetiminutovým zpožděním, skutečně není sranda. Ale děláme i pro jiný festivaly.
Tím narážíš, že jsi byl letos nominován téměř na full time jako časoměřič celé akce a vyslechl sis asi téměř vše co hrálo – zaujalo tě něco co jsi dříve neznal? Jaké vystoupení se ti nejvíce líbili?
Z toho co jsem neznal, tak jednoznacne VÖETSEK, strašně fajn lidi a muzika samozřejmě též. Víš jak, když tam makáš, tak moc nemáš čas sledovat kapely, bohužel.
VÖETSEK se mi možná ještě víc líbili na Flufuu, pojďme k dalšímu festivalu, kterého ses pracovně účastnil, stejně jako na Obscene, tak i na Brutal Assaultu jsi byl téměř stále permanentně pracovně na pódiu. Co tě nejvíce potěšilo na asi největší metalové události u nás? Předpokládám, že třeba takoví KRUGER jsou přesně tvým šálkem kávy…
Naprosto maximálne mě dostali NEUROSIS, to je moje srdcovka. Trošku jsem se bál, že to budou namyšlený hvězdy, viz moje zkušenost z Maxem Cavalerou z loňska, ale naopak, strašně milí chlapíci. Potěšili mě samozřejmě CARCASS, PARADISE LOST, A STORM OF LIGHT, SODOM atd. Letos byla slušně nadupaná sestava.
Dá se říci, že tě i někdo zklamal – jak hudebně tak lidsky? Přeci jen, s většinou kapel jsi komunikoval…
Hudebně asi ne, lidsky taky ne, občas vysejrali strašně důležitý technici kapel, ale dá se říct, že to nebylo tak hrozný. No možná trochu zpěvák z ENTOMBED, kterej kompletně zeblil celý pódium a měl z toho strašnou srandu.
To jste ho před vystoupením intenzivně macerovali v lihu?
On se maceroval sám.
Zkusme zase přeladit - nedávno jsem od tebe zachytil mail, kde si stěžuješ na sedlácké poměry a možnosti hraní v Hradci Králové. Zkus v krátkosti vysvětlit o co jde?
Ten mejl byl poslanej mnou, ale tu tiskovku psal Honza z LA PROSPERITÉ. Chtěl tím říct, že tady existuje spousta lokálních kapel, který nemají žádnej zájem na expanzi ven, a tím myslím i ven mimo tohle zaprděný město. Ale situace je miliónkrát lepší než třeba před dvěma rokama, je tu dost mladejch lidí, kteří jsou ochotný tvořit, je tu slušně rozjetý Food not bombs, na koncertech bejvá plus mínus docela plno. Co se týče hc kapel, velice výborně fungulou ELEKTROČAS a výše zmíněný LA PROSPERITÉ. Však si měl vidět ty reakce, který mě na tenhle mejl přišly. Celkem slušný hejno potrefenejch hus se ozvalo. Vše ve stylu "nojo, vy to máte všechno strašně jednoduchý, vy máte tu svoji scénu".
A nemyslíš, že s tou scénou mají trochu pravdu? Je to opravdu něco co funguje, lidi se vzájemě podporujou? Zkus nám něco říci o kapelách, které nedostávají příliš prostoru a považuješ ve Vašem regionu za zajímavé. Mám tak trochu pocit, že z vašeho města je THEMA , pak dlouho dlouho nic a dál ELEKTROČAS, LA PROSPERITÉ a pak možná KARL MARX…
No jasně, vše je založený na vzájemný podpoře, která funguje mezinárodně. Ale získat si ty kontakty a tak rozhodně není nic jednoduchýho, a tu možnost má úplně každej! Jinak myslím, že třeba ELEKTROČAS mají slušně našláplo, v září jedou Slovensko-Maďarsko-Rumunsko-Chorvatsko Slovinsko-Rakousko třeba. A LA PROSPERITÉ je budou následovat. Hradec je v HC scéně konečně docela respektovanej.
Když už jsem zmínil i KARL MARX, kde drtíš baskytaru - jak a proč vzniknul tento projekt, který začínal s padesáti procenty krve THEMA ELEVEN? Předpokládám, že zakladatelem jsi ty? Chtěl jsi něco rychlejšího? Před nedávnem odešel kytarista i bubeník, jak situace v kapele vypadá nyní a kdy se můžeme těšit na nějakou nahrávku?
No, zakládali to dva původní členové THEMY, kytarista pak odešel do Brna, bubeník si na snowboardu tejden před nahráváním zlámal koleno a už nemůže dál hrát. Takže byla dobu pauza, teď snad začneme znova, s bubeníkem právě ELEKTROČAS a kytaristou LA PROSPERITÉ. Chceme začít dělat úplně nový věci, takže na nahrávku je ještě zbytečný se jakkoliv těšit. Jinak, odehráli jsme asi 50 koncertů, mimo jiný třeba s KYLESA, HELLNATION, AMANDA WOODWARD, VICTIMS, SPACEHORSE, SAYYADINA. Chtěli jsme udělat kapelu jen tak pro radost, žádnej stres a dril jak v THEMA ELEVEN, a nebo třeba jen se nacpat před nějakou kapelu kterou chceme vidět na živo, ale nechceme platit vstup (smích).
Takže se dá říci, že KARL MARX vzniknul jako vedlejší produkt THEMA ELEVEN? Jakýsi únikový ventil, kterým se vypouští pára? Ten stres a drill ve THEMA ELEVEN si nedokážu představit, jak to tak asi vypadá?
Jo, vedlejší produkt THEMA ELEVEN. V THEMĚ jedeme na sto procent, což často, když věci nejdou jak maj, tak jsme schopný se docela slušně pohádat a pak se nenávidět. Kdežto koncerty KARL MARX byly bez větších ambic, takže pohodička, turné byly dovolený.
Na pódiu vždy vypadáte, že si to maximálně užíváte – jakoby když hrajete první koncert. Jaké byli vlastně tvé začátky? S jakou kapelou jsi začínal, vzpomínáš ještě na svoje poprvé před lidmi? Jaké to bylo?
Jsem začínal v THEMA 11, nikdy jsem vlastně krom KM v žádný jiný kapele nehrál. No, první koncert, 98? Chýšť u Chlumce nad Cidlinou s N.V.Ú (smích). Jinak koncerty si samozřejmě užíváme, tréma je zhruba pořád stejná jak před těma deseti lety, to už se asi nikdy nezlepší, možná dokonce jestli to není čím dál horší. Naposledy když jsme hráli před RED SPAROWES v Akropoli, tak jsem skoro ani nezapojil zesák, jak se mi klepaly ruce.
Takže hned napoprvé a láska na celý život? K tomu ti gratuluji. Když se podívám na Tvé nástroje, nemohu se nevšimnout, že máš zálibu v poměrně archaicky vypadajících pádlech. Je to náhoda nebo je za tím něco víc? S KARL MARX jsi dokonce téměř na každém koncertu s jinou basou, ale ten feeling nástrojů je tak nějak podobný…
Vůbec, teď sem si koupil origoš gibson sg, kterej se mi ovšem podařilo v Krakowě zlomit. Co se bas týče, nemám žádnou, tak sem si vždycky někde půjčil, ale poslední dobou jsem používal basu od Honzy z THEMA ELEVEN - Fender.
Zlomil? Proboha co jsi vyváděl?
Ani nevim, kytary to u mě nemaj jednoduchý.
No nechme raději hudbu už spát. Pracuješ jako sociální pracovník, jak vypadá tvůj běžný všední den?
No prostě to takhle jako vstaneš, vomrkneš jaký je počasí, podle toho se voblečeš a jdeš. Pak si v kanclu dám zeleninovej salát (u nás maj výborný) a jdu s kolegyní do terénu. Naší náplní je chodit do problematickejch romskejch rodin. Teda spíš do rodin, který mají problémy. Dluhy, soudy, exekuce a tak. A těm se snažíme pomáhat.
To asi není úplně jendoduchý. Jaká je pomoc, se kterou přicházíte a jak na ni lidi v rodinách reagují? Dá se podobná práce zvládat bez nějakých problémů, který by sis nosil domů?
Nedá. Většinou se k těm problémům dostaneš, když už je pozdě, že třeba už mají soudní rozhodnutí o vyklizení bytu bez možnosti odvolání a tak. Je to práce pro silný nervy.
Jaká byla nejméně příjemná situace, do které ses v práci dostal?
Jednou na mě vlítnul jeden starej cigán a chtěl mě zabít, protože jsem jim do rodiny poslal po jeho dětech Dyfusil proti vším, a on si to vzal nějak osobně.
Jak to skončilo?
Vysvětlil jsem mu, že to určitě chytli od vedlejší "konkurenční" rodiny, a že i já používám dyfusil a do dneška jsme velký kámoši.
Nu chýlíme se ke konci, tak trochu odlehčíme – snad. Je pravda, že téměř každý tvůj piercing má nějaký význam? Kolik jich vlastně po těle máš a proč a kam sis nechal udělat ten poslední?
Nemají žádnej význam, poslední jsem si nechal udělat bradavky, jedna skončila v puse jedný slečny, to bylo krve. Takže mám tři ve rtu, jednu v nose, uši a bradavku. Piercingy mě moc nezajímaj, spíš kérky.
Na závěr si zkusme zahrát takovou hru. Řeknu slovo a ty zkus říci to první co tě s daným slovem napadne.
Straight edge - věc která se mě naprosto netýká. Neřeším prostě. Nemám s tím nejmenší problém a ani nevím proč bych měl mít.
Vinyl - Věc bez který by THEMA ELEVEN nikdy nemohla existovat.
Stalin - mrtvej pán z Gruzie, kterýho nemám ani trochu rád.
Hardcore - hudebně politická scéna, která vychází z DIY principů.
Anarchie - Nesmysl, když už tak anarchismus. Platforma, která má snahu fungovat nezávisle na jakýkoliv vládě potažmo na jakejchkoliv autoritativních základech. Rovnost.
Nácek - Zabít!
Tak a to bylo vše, díky moc za tvůj čas. Máš na srdci ještě něco, o čem jsme nemluvili? Popřípadě nějaký vzkaz našim čtenářům?
Nejen metalem je člověk živ, kamarádi!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.