Z letného menu tohtoročnej koncertnej sezóny bezosporu vytŕčali MADE OUT OF BABIES, ktorých „The Ruiner“ sa stretáva s unisono nadšenými ohlasmi. Marcové pražské vystúpenie (nielen názvom) príbuzných STOLEN BABIES však bolo ukryté v tieni – pozornosť na seba strhli headlineri THE DILLINGER ESCAPE PLAN a, konieckoncov, stále jediný album tejto kalifornskej štvorice vyšiel potichu už pred dvomi rokmi.
Vydavateľský plán poľského metalového giganta Metal Mind Productions vrhá „There Be Squabbles Ahead“ na stredoeurópsky trh až dnes. Od času pôvodného vydania na The End Records (ďalšia paralela s MADE OUT OF BABIES) sa Gil Sharone stihol etablovať ako bubeník už spomínaných „Dillingerov“, spolu s Rani Sharonem, svojim bratom nielen v rytmike, sa stihol podieľať aj na PUSCIFER, projekte Maynarda Jamesa Keenana z TOOL. Skrátka STOLEN BABIES nie sú len ďalšími z radu, ale inštrumentálne premakanou skupinou, zručne surfujúcou na vlne rozhrania moderného metalu, kabaretného imidžu a miernej hudobnej exotiky, ktorej kúsok so sebou isto priniesol producent a hudobný hosť Dan Rathbun z avantgardných stajňových kolegov SLEEPYTIME GORILLA MUSEUM.
Toľko teória, prax je aspoň na prvý pohľad omnoho jednoduchšia. STOLEN BABIES dominuje jediná osoba (opäť podobne, ako v prípade MADE OUT OF BABIES), krásna a nemenej talentovaná Dominique Lenore Persi, majiteľka akordeónu, šatníka plného kabaretiérskych hábov a hlavne drvivého vokálu. Už pri prvom, živom stretnutí ma Dominique prinútila zostať pod pódiom: jej charizmatický prejav plný kontrastov oscilujúcich od koketnej hravosti až po zúrivý tajfún (zlovestná „Mind Your Eyes“!), od spevu po rev je hlavnou devízou skupiny. Um a schopnosti Dominiquiných spoluhráčov na „There Be Squabbles Ahead“ objavíte, ale až v druhom slede.
Pestrý kaleidoskop trinástich skladieb plynie jednoliato od začiatku do konca s jediným predelom, ktorým je cirkusantská inštrumentálka „Swint? Or Slude“. Zvoľnenia – obvykle im dominuje ťahacia harmonika či decentný elektronický podmaz – striedajú „-corové“ erupcie v takmer dokonale načasovaných momentoch. I keď STOLEN BABIES teoreticky neprichádzajú s ničím skutočne uzemňujúcim, disponujú dostatkom talentu na to, aby poslucháča udržali v strehu. Je to metalový easy listening, sám sa nútiaci do prehrávača. Tam kde Julie Christmas poslucháča povláči hubou v blate, Dominique Lenore Persi ho dokáže uchlácholiť – ale doma by ste nechceli mať ani jednu. Kým ťažiskové skladby „Tablescrap“ či klipová „Push Button“ sú najreprezentatívnejšími ukážkami eklektického miešania štýlov, „Lifeless“ nemá ďaleko ku gotikou šmrncnutému americkému strednému prúdu a „Tall Tales“ pripomenie moderné a módne MTV-metalové spolky. Všetko vyššieuvedené v rámci mantinelov dobrého vkusu, našťastie.
STOLEN BABIES sa napriek muzikantským schopnostiam jednotlivých členov nesnažia strhnúť pozornosť matematickými exhibíciami („There Be Squabbles Ahead“ občas znie ako „The Ire Works“ bez konskej injekcie adrenalínu a testosterónu – žeby aj za tým treba chercher la femme?). Sú ako DRESDEN DOLLS pre metalistov, alternatívnym sountrackom k burtonovej „Predvianočnej nočnej more“, halloweenskou zábavou s obligátnou štipkou strachu a o nič menším kúskom „rozprávkovej“ gotiky. Nemôžem si pomôcť, ale málokto varí tak chutne z tak lacných prísad.