OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
HAGGARD o sobě nedali nějakou dobu vědět, poslední studiový počin vydali před čtyřmi lety a až na pár koncertů více méně ticho po pěšině. Byla tedy nasnadě otázka, kterým směrem se nadále vydají. První alba (pomineme-li jich deathové prvopočátky) se nesla v duchu divadelní hry - časté mezihry, proslovy a pár silných melodií byly bez pochyby působivé jako celek. Na posledním albu se více přiblížili klasickému konceptu hudebních alb. Vsadili více na melodie a potlačili divadelní aspekt. Na „Tales Of Ithiria“ toto své směřování dotáhli ještě dál a již zcela kladou důraz na písně. Jde o koncepční album, které obsahuje dějové vsuvky vyprávěné zvučným, hlubokým hlasem (pro něž zapůjčil svůj hlas bubeník Mike Terrana) s ponurou hudbou na pozadí. Nemůžu se zbavit dojmu, že podobné vyprávění o bitvách jsem už někde slyšel… Jenže ony proslovy se k jejich rádoby renesanční hudbě příliš nehodí a i přesto, že jsou (naštěstí) jen mezi písněmi, jejich začlenění působí trochu krkolomně. Ale pomineme-li tento neduh, tak tu máme šest (pět původních) velmi podařených písní.
Hudba a celková kompozice skladeb na „Tales Of Ithiria“ je mnohem čitelnější než dříve, určitě hudebně vyspělejší a přitom plná zvratů, ale jako celek se dokáže držet tématu a rozpracovávat melodii v různých tempech. Opět sází na kombinaci klasických rockových postupů a starých nástrojů, které mají evokovat historickou atmosféru. Finální mix a celková produkce je podařená a kompozice všech prvků přirozená, nenásilná. Po této stránce mi přijde nové album jako to nejlepší, co dosud tito Němci nahráli. Dát větší důraz na melodie a kompaktnost jednotlivých písní bylo přesně to, co předchozím deskám chybělo. K tomu připočtěme vokální různorodost a velmi slušný výkon hlavní vokalistky Susanne Ehlers, které vydatně přichrochtává kapelník Asis Nasseri, další čisté zpěvy a bohatý sbor. Na druhou stranu nové album obsahuje pouhých pět skladeb a to mi přijde poněkud málo. Jako šestá figuruje známá píseň „Hijo De La Luna“ původně od španělské kapely MECANO z osmdesátých let, ale od té doby nespočetněkrát přezpívaná. Celkově vzato je „Tales Of Ithiria“ podařené album a komu se líbily počiny předchozí by s ním neměl mít vážnější problém. Rozhodně těch několik malebných melodií stojí za poslech.
Závěrem bych jen zmínil, že na HAGGARD v živém provedení si můžeme zajít na konci října do pražského Abatonu. Už jsme s nimi sice letos měli tu čest na letním Masters Of Rock, ale tam jejich set poněkud doplatil na zvuk. Ono nazvučit za půl hodiny tak různorodé nástroje, s jakými se na pódiu ukázali, není jen tak a těžko zvukaře hanět. Naštěstí se jim to podařilo časem podchytit a druhá půle vystoupení už byla celkem dobrá. Pro samostatný koncert budou mít spoustu času vše připravit, uvidíme tedy, jak jim to na živo půjde.
Na poslech velmi příjemná deska plná spousty pěkných melodií, bohužel je však také vycpaná spoustou vaty, která oproti minulým dílům příliš nezapadá do konceptu. Ale ty plnohodnotné skladby bezpochyby patří k tomu nej, co tato kapela nahrála.
7,5 / 10
Asis Nasseri
- zpěv, kytara
Susanne Ehlers
- zpěv
Veronika Kramheller
- zpěv
Fiffi Fuhrmann
- zpěv, basa
Andreas Peschke
- flétna
Steffi Hertz
- viola
Johannes Schleiermacher
- cello
Claudio Quarta
- kytara
Hans Wolf
- piano, klávesy
Luz Marsen
- bicí
Ally
- housle
Schummi
- bicí
1. The Origin
2. Chapter I - Tales Of Ithiria
3. From Deep Within
4. Chapter II - Upon Fallen Autumn Leaves
5. In des Königs Hallen (Allegretto Siciliano)
6. Chapter III - La Terra Santa
7. Vor dem Sturme
8. Chapter IV - The Sleeping Child
9. Hijo De La Luna
10. On These Endless Fields
11. Chapter V - The Hidden Sign
Tales Of Ithiria (2008)
Eppur Si Muove (2004)
Awaking The Gods (live CD,DVD,VHS) (2001)
Awaking The Centuries (2000)
And Thou Shalt Trust ... The Seer (1997)
Once ... Upon A December Dawn (promo) (1995)
Progressive (MCD) (1994)
Introduction (demo) (1993)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Drakkar Records
Stopáž: 42:38
Produkce: Dieter Roth
Studio: Rothrecording-Studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.