LEECH - Sapperlot
Švýcarská deska představuje postrock jako syntezátorový taneční žánr s velkou mírou epiky a filmovosti. Oceňuju tu hlavně snahu uchopit žánr trochu neotřelým způsobem a pokusit se z něj vymačkat nějaké dosud neviděné tvary.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
A máme tu konečně nové album AC/DC, navíc po nejdelší pauze v historii legendární australské kapely. Těch osm let bylo skutečně příliš dlouhých, zvlášť když si uvědomíme, že právě tihle protinožci patří mezi nejpředvídatelnější kapely naší planety. O tom, že by AC/DC začali hrát něco nového a nečekaného nemůže být zkrátka ani řeč. To už by pro ně bylo snazší roztancovat dlouholetého vozíčkáře než předělat své zaběhlé návyky. Zvlášť, když je k jejich hrubému boogie pojí celoživotní láska, která jak známo hory přenáší. Dost možná největší rocková parta posledních třiceti let dle předpokladů navazuje na svůj předešlý zásek - „Stiff Upper Lip“ (2000) a znovu nás zásobí nemalou dávkou své pověstné energie.
Produkce se tentokrát ujal Brendan O´Brian, který se již v minulosti osvědčil při práci s mnohými velkými kapelami (PEARL JAM, VELVET REVOLVER … ). Osobně tuto volbu hodnotím jako šťastný tah, protože „Black Ice“ zní přeci jen o poznání různoroději než tomu bylo v případě několika předešlých alb. Vše zahájí chytlavá „Rock´n´Roll Train“, což je velmi obstojná hymna na úvod. Rovná rytmika, výrazný riff a chorálový refrén, opravdu snadno zapamatovatelný. Určitě dobrá volba při výběru pilotního singlu. Za nejsilnější položky alba však považuji paradoxně ty, které se tak trochu vymykají zaběhlým představám o hudbě AC/DC. Mluvím zejména o nádherné „Rock´n´Roll Dream“, což je zřejmě píseň, která se nejvíce podobá něčemu, o co samotní AC/DC nikdy nezavadili. Ano, řeč je o baladách. Tahle skladba sice není žádný slaďák, ale jde o hodně povedený, vzdušný kousek, vedený v pozvolném tempu. Slideovými kytarami protkaná „Stormy May Day“ silně upomíná na „In My Time Of Dying“ od LED ZEPPELIN. Naopak „Decibel“ trochu fušuje do řemesla chlapcům od ZZ TOP a má tak velký potenciál k tomu, aby roztancovala veškeré texaské bary, plné podivných chlápků u kulečníkových stolů. A konečně „Anything Goes“ je nejmelodičtější skladbou na „Black Ice“, která předvede své singlové ambice ve formě šedesátkového rock´n´rollu.
Zbytek „Black Ice“ je přesně takový, jak si od AC/DC žádá jejich široká fanouškovská obec. Strojové Malcolmovy riffy drží hmotu a udávají (ve spojení s rytmikou) stabilní tempo, zatímco Angusovy vyhrávky vytrvale obdarovávají písně duší. Hlas Briana Johnsona nedoznal žádných zásadních změn a pořád platí za nezdolnou sirénu. Nad ostatní písně ční zejména dva svižné chorály „She Likes Rock´n´Roll“ a „Wheels“, stejně jako závěrečný titulní song, který znovu tak trochu navodí bluesové kouzlo LED ZEPPELIN. Možná by albu prospělo zkrácení o nějaké čtyři skladby, protože se zde najde i něco málo hlušiny. Celkově však jde o standardně dobrou nahrávku, o které si myslím, že je zdařilejší než předchozí dvě řadovky kapely – „Ballbreaker“ (1995) a již zmiňované „Stiff Upper Lip“. Přestože kvalit těch nejslavnějších alb opět dosaženo nebylo, nemyslím si, že by novinka neměla naplnit očekávání všech dlouholetých fanoušků AC/DC, dnes již silně roztřesených při pomyšlení na novou porci siláckých rock´n´rollových riffů. Naopak, zde je důkaz životaschopnosti těchto starých rockových pardálů. Znovu tedy dobrá nálož.
Znovu poctivá nálož rock´n´rollu. Pro tentokrát o něco různorodější než dvě předchozí řadovky.
8 / 10
Brian Johnson
- zpěv
Angus Young
- kytara
Malcolm Young
- kytara
Cliff Williams
- baskytara
Phil Rudd
- bicí
1. Rock´n´Roll Train
2. Skies On Fire
3. Big Jack
4. Anything Goes
5. War Machine
6. Smash´n´Grab
7. Spoilin´ For A Fight
8. Wheels
9. Decibel
10. Stormy May Way
11. She Likes Rock´n´Roll
12. Money Made
13. Rock´n´Roll Dream
14. Rocking All The Way
15. Black Ice
Live At River Plate (2011)
No Bull 95´ (2009)
Black Ice (2008)
Stiff Upper Lip (2000)
Volts (1997)
Let There Be Rock The Movie - Live In Paris (1997)
Live From The Atlantic Studios (1997)
Ballbreaker (1995)
Live (1992)
The Razors Edge (1990)
Blow Up Your Video (1988)
Who Made Who (1986)
Fly On The Wall (1985)
´74 Jailbreak (1984)
Flick Of The Switch (1983)
For Those About To Rock We Salute You (1981)
Back In Black (1980)
Highway To Hell (1979)
If You Want Blood You´ve Got It (1978)
Powerage (1978)
Let There Be Rock (1977)
Let There Be Rock (Australia) (1977)
Dirty Deeds Done Dirt Cheep (1976)
Dirty Deeds Done Dirt Cheep (Australia) (1976)
High Voltage (1976)
TNT (Australia) (1976)
Hight Voltage (Australia) (1975)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Columbia
Stopáž: 55:32
Produkce: Brendan O´Brian
Čím ACbleskDC celý život žili, s tím se také zavřou do rakve. Už více jak třicet let hrají tu samou písničku na nemnoho způsobů. Což o to písnička je to pěkná, hezky se poslouchá, chytlavý refrén, skočná melodie, kytarové sólo je také takřka uniformní a zcela charakteristický zpěv z toho nejpřiskřípnutějšího hrdla na planetě.
Ale je to klad nebo zápor, že někdo hraje 30 let stále to samé? Úctyhodná výdrž rozhodně, ale jako hudební pozitivum bych to neoznačoval. Recenze na nová alba AC/DC by se dala psát přes kopírák, tak jak oni píšou svou hudbu, ale osobně bych se pod to nepodepsal.
Nové album AC/DC se mi docela líbí, ale to je asi tak všechno. Takže připočtu-li k základu 1 nějaké ty body za pozitivní pocit, dostanu se někam na…
Jsou ZPĚT !
Švýcarská deska představuje postrock jako syntezátorový taneční žánr s velkou mírou epiky a filmovosti. Oceňuju tu hlavně snahu uchopit žánr trochu neotřelým způsobem a pokusit se z něj vymačkat nějaké dosud neviděné tvary.
Futuristický black metal, tentokrát s hodně experimentálními vlivy, které připomínají jiné projekty principála Colina Marstona, hlavně BEHOLD THE ARCTOPUS a DYSRHYTHMIA. To ale nic nemění na tom, že KRALLICE jsou silně znepokojiví a atmosféričtí.
Důstojné rozloučení s producentem Stevem Albinim. Album, které musí přijít v ten správný čas. Ačkoliv je kompozičně klidnější a dá se říci že i více monotónní, tak se mi hodně líbí spojení pocitu naděje, smíření a melancholie, které z něho prýští.
PANZERFAUST dech nedošel, ba právě naopak, tetralogii "The Suns Of Perdition" totiž uzavřeli zcela triumfálním způsobem. Komplexní, chytře poskládaná deska, která vrcholí ve své druhé polovině. Takové "The Damascene Conversions" se prostě nejde nabažit.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.