OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Recenzia dévédéčka, ktoré je momentálne oficiálne nezohnateľné, by sa mohla zdať tak trochu zbytočnou, no aj tak som dospel k názoru, že si DVD Michal Pavlíček – „Beatová síň slávy“ hodnotenie na tomto portále zaslúži.
Takže, o čo vlastne ide? V lete roku 2006 bol uvedený do Beatovej siene slávy gitarový virtuóz, pán muzikant a rešpektovaný skladateľ Michal Pavlíček, a pri tejto príležitosti sa konal koncert, ktorého audiovizuálny záznam sa nachádza na hodnotenom nosiči. Hoci sa k mojim ušiam doniesli šuškandy o zlom zvuku na koncerte, na samotnom DVD po niečom takom niet ani stopy. Či už nemali pravdu zlé jazyky, alebo sa podarilo pri mixáži zvuk dostatočne napraviť je irelevantné – výborný výsledok je dostupný vo formáte 5.1 i stereo. A tak, ako sa nedá nič vyčítať zvukovému záznamu, nejde tak urobiť ani v prípade toho obrazového. Výborný strih a práca s kamerami robia z tohto koncertného záznamu strhujúcu záležitosť, ktorej jediná slabina je zároveň aj najväčšou prednosťou. Pavlíčková hudobná kariéra nebola nikdy ohraničená jednou skupinou, alebo jediným žánrom, Michal sa dobre cíti(l) ako rocker, bluesman i ako jazzman, alebo aj ako autor symfonickej, scénickej a filmovej hudby. Výber skladieb, ktoré odohral v ten večer, mapuje celú jeho tvorbu a všetky jeho skladateľsko-hudobnícke polohy. A tak na jednej strane môžeme vidieť všetko zásadné, no na strane druhej miernou rozháranosťou trpí spád celej show.
Môžete si povedať, „ale veď to všetko už poznám, nič nového pod slnkom“ a nad DVD „Beatová síň slávy“ ohrnúť nos, ale urobili by ste chybu. Nebol by Pavlíček Pavlíčkom, ak by si pre nás neprichystal niekoľko prekvapení. Či už ide o hosťujúcich sólových spevákov (niektorí dosť netradiční a nečakaní), ktorí dávajú svojim výkonom Michalovým skladbám akoby ďalší rozmer (napr. Matěj Ruppert v „Jó, já se mám, že je Olda přítel můj“), alebo o symfonický orchester a spevácky zbor Brécy. Nový kabát, ktorý dostali staré fláky, pôsobí sviežo, uvoľnene a veľmi ľahko, snáď jedinou skladbou, kde tento recept nefunguje na sto percent je „Sen o koních“ (zásluhou mdlého výkonu bratov Dykovcov). Symfonický orchester Českého rozhlasu pod taktovkou dirigenta Vladimíra Válka pomohol navodiť atmosféru veľkoleposti a pompy, pričom ale jeho prítomnosť nepôsobí umelo a už vôbec nie kŕčovito, a ako päsť na oko. Michal, okrem iného aj skladateľ symfonickej hudby, dokáže veľmi presne odhadnúť správny pomer medzi kapelou a orchestrom, aby dosiahol kýžený efekt.
Je veľmi ťažké vyzdvihnúť hocijaký song z tohto nosiča, keďže každý má svoje čaro, no ak predsa len, tak vyberiem podľa toho, ako sa mi pozdávajú spevácke výkony Michalových hosti. Suverénnou jednotkou je Monika Načeva v balade „Bílej sníh“, ktorej tesne na krk dýchajú už vyššie spomínaný Matěj Ruppert a verná Pavlíčková súputníčka Bára Basiková. Bára dostala najväčší priestor, hosťuje v piatich songoch a nie je sa ani čomu čudovať, spolupracovala s Michalom Pavlíčkom dlhé roky na mnohých projektoch a jej hlas je už automaticky priraďovaný k Michalovej hudbe. Silou uragánu pôsobí aj skladba „Ó hory, ó hory“ (STROMBOLI), na ktorej si vokály po bratsky podelili Čok, Noid a Hájíček. No podstatnou a najdôležitejšou osobou je samotný Michal Pavlíček, ktorý pri príležitosti uvedenia do Beatovej siene slávy ukázal, že je tejto pocty naozaj hodný. Velikán československej hudobnej scény sa predviedol v najlepšej forme a v najjasnejšom svetle. Už za života legenda, a pritom sa zdá, že ešte stále nepovedal svoje posledné slovo. Veľmi dobrý koncertný záznam, ktorému okrem už vyššie zmienenej rozháranosti nie je veľmi čo vyčítať. Ak mi predsa niečo chýba a vadí, nejde o skutočnosti s pojené so samotným záznamom, alebo výkonmi zúčastnených. Chýba mi účasť Michaela Kocába, ktorý by si priestor na tejto akcii zaslúžil, a taktiež mi vadí absencia akéhokoľvek bonusového materiálu na DVD.
Pre fanúšikov Michala Pavlíčka stopercentná povinnosť...
Výborné DVD, ktoré mapuje celú Pavlíčkovú kariéru, a za ktoré obdržal platinovú platňu.
8 / 10
Michal Pavlíček
- gitara, spev
René Rypar
- gitara, spev
Miloš Meier
- bicie
Jiří Hrubeš
- bicie
Martin Ivan
- basgitara
Jiří Veselý
- basgitara
Petr Wajsar
- klávesy, spev
hostia:
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
- dirigent: Vladimír Válek
Dívčí sbor Brécy
- sbormistr: Lukáš Prchal
Tomáš Hájíček
- spev
Matěj Rupert
- spev
Iva Marešová
- spev
Vojtěch Dyk
- spev
Viktor Dyk
- spev
Lenka Dusilová
- spev
Jana Koubková
- spev
Monika Načeva
- spev
Kamil Střihavka
- spev
Bára Basiková
- spev
Václav „Noid“ Bárta
- spev
Vilém Čok
- spev
1. Úvod
2. Červený bedrník
3. Stromboli
4. Olda přítel můj
5. Člověk bez talentu
6. Rány
7. Sen o koních
8. Lucrezia Borgia
9. Honička
10. Jeden den v parku u Zlaté brány
11. Fankuj, fankuj, vykrůcaj
12. Bílej sníh
13. Beatová síň slávy - předání ceny
14. Holka čapni draka
15. Když se snáší déšť
16. Carmen
17. Villa Ada
18. Veliké lalulá
19. Košilela
20. Hory, ó hory
21. Zubatá
22. Země vzdálená
23. Čombio
Vydáno: 2006
Vydavatel: SONY BMG Music Entertainment
Stopáž: 1:52:02
Produkce: Michal Pavlíček
zvuk Dolby Digital 5.1, Stereo PCM
obraz 16:9 PAL
DVD 9
Pôvodné vydanie:
Vydavateľ: Sony/Bmg
Dátum: 20.11.2006
Vynikající.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.