OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Předchozí kariéra a vůbec celková existence amerických MOUTH OF THE ARCHITECT šla vždycky úplně mimo mě. Jejich minulé nahrávky mi i přes poměrně vysoký status, který si kapela na scéně dokázala vybudovat, příliš důvodů tento stav změnit nedávaly, a tak i k novince „Quietly", která vyšla loni v létě, jsem byl zpočátku víceméne skeptický. Tímto úvodem, jako vystřiženým z typické recenzentské pohádky o kapele, na kterou nesmlouvavý kritik změní názor, se dostávám k tomu, že s aktuálním albem to už vůbec není tak jednoduché.
Několik nešvarů z minulosti v podobě ojedinělých vycpávkových pasáží se nachází i na novince, ale nezáživnost a stereotyp odvál svěží kreativní vítr, který zavítal do Ohia. Že to se snahou výrazněji zformovat vlastní tvář myslí MOUTH OF THE ARCHITECT naprosto vážně, dokazuje hned úvodní, více než desetiminutová titulní skladba, která sice plynule navazuje na minulost kombinující doom metalovou melancholii a hardcorovou údernost tak, jak to například výtečně předvádějí CALLISTO anebo na svých starších nahrávkách CULT OF LUNA, se kterou ale kromě výrazně lepší produkce přicházejí i silné a emotivní melodie. Jednotlivé posmutnělé motivy do sebe vzájemně zapadají, postupně se vynořují a zase mizí, což tvoří velmi bohatou zvukovou koláž, která však nehodlá zapírat především snahu o přímočarost. A to je právě hlavní devízou současných MOUTH OF THE ARCHITECT. Už se neutápí ve zbytečně těžkotonážních skladbách bez jasné myšlenky a směru. Nyní dávají svému směřování a snahám jasný cíl, kterým jsou koexistence mohutného kytarového spodku a melancholických nálad ve vzájemné harmonii.
To dokazuje i následující skladba s názvem „Hate And Heartache". Pomalá a tklivá kompozice se ve své druhé polovině díky jednoduché melodii mění z valícího se parního válce v silný emocionální tajfun, před kterým není úniku. Vynikající a strhující úvodní dvouskladbový tandem jasně demonstruje tu dlouhou stezku, kterou za dva roky od vydání předchůdce Američané ušli. Čtvrtá v pořadí, „Guilt And Lake", zamrzí poměrně nevýraznou první polovinou, kdy se skupina tak trochu navrací do minulosti, avšak v závěru píseň vrcholí dalším vydařeným náladotvorným finále. Angažování divoženky Julie Christmas (MADE OUT OF BABIES) se ukázalo jako osvěžující a zajímavý tah a její kooperace s uřvaným hlasem Alexe Vernona v „Generation Of Ghosts" nepochybně patří k silným momentům nahrávky.
Zpočátku jsem měl obavu z rychlého oposlouchání desky, která se však naštěstí ukázala jako zbytečná. „Quietly" je produktem kapely s jasnou vizí a koncepcí a především schopností tyto vize naplňovat. Není ještě deskou dokonalou, ale pokud se nic vážného nestane, další nahrávka MOUTH OF THE ARCHITECT by měla přinést materiál té nejvyšší kvality. Současnost je totiž více než slibná!
Musí se vám líbit, jestli máte rádi:
CALLISTO - True Nature Unfolds
CALLISTO - Noir
CULT OF LUNA - Salvation
CULT OF LUNA - Somewhere Along The Highway
DIRGE - Wings Of Lead Of Dormant Seas
... a spousta dalších
MOUTH OF THE ARCHITECT udělali rázný krok směrem k současné žánrové špičce. Jejich křížení doom metalu a hardcore konečně nepostrádá výraznější vlastní tvář a především kvalitně vystavěné skladby plné smutných emocí. Moc dobrá práce!
7,5 / 10
Jason Watkins
- vokály, klávesy, samply
Dave Mann
- bicí
Steve Brooks
- kytara
Kevin Schindel
- kytara, vokály
Alex Vernon
- kytara, vokály
1. Quietly
2. Hate And Heartache
3. Pine Boxes
4. Guilt And The Like
5. Generation Of Ghosts
6. Rocking Chairs And Shotguns
7. Medicine
8. A Beautiful Corpse
Quietly (2008)
The Ties That Blind (2006)
Split EP With KENOMA (2005)
Time And Withering (2004)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Translation Loss
Stopáž: 55:42
Ve skladbě "Generation of Ghosts" hostuje Julie Christmas (BATTLE OF MICE, MADE OUT OF BABIES)
Album, ktorý v mojom pomyselnom post-rockovom či "neurosisovsko-isisovskom" rebríčku nekompromisne odsunul z prvého miesta švédskych machrov CULT OF LUNA.
Prekvapujúce množstvo poslucháčsky lahodných zákutí v zdanlivo monotónnej zvukovej mase, vzrušujúce aranžérske a inštrumentálne chuťovky a ako čerešnička na torte hosťujúca Julie Christmas.
Parádička!
nebaví, nebaví =/
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.