Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hoci tradícia a aj slušnosť velí začínať vždy od začiatku, rozhodol som sa byť menej slušný a začať od konca. Z celej nahrávky mám schizofrenické pocity, na jednej strane tam jasne počujem veci, ktoré by sa mi mali páčiť (a vlastne aj páčia) a na strane druhej ma „Refuse To Shine“ akosi nedokáže upútať. Aj napriek nepopierateľným hudobníckym kvalitám, ktoré na tomto albume ENDLESS predvádzajú, ma ich nová nahrávka nedokázala zaujať natoľko, aby som si ju ešte niekedy v budúcnosti pustil.
Predchádzajúce albumy ENDLESS patrili a stále patria k mojím obľúbeným. Už „Perfect Message“ (2003) bol o niečo iný ako „Vital #1“ (2001), menej melodický a zapamätateľný, no aj napriek tomu som si k nemu našiel cestu veľmi rýchlo a mám ho z doterajšej diskografie skupiny najradšej. „Refuse To Shine“ je tiež iný, no k nemu som si cestu hľadal oveľa dlhšie a nakoniec márne. Endlessákom na novinke najviac svedčí, keď netlačia na pílu, teda v tých pokojnejších rockovejších pasážach, naopak najmenej mi imponujú (nudia ma), keď sa ozvú zbustrované gitary. Ale aby som nebol neobjektívny, musím priznať, že sa mi páčia dva songy, nadupaná rockovo-metalová „DNA Rewriten“ a „Through It All“ s hosťujúcou speváčkou Klárou Vytiskovou (TOXIQUE). Práve tento duet ma zaujal asi najviac, snáď aj kvôli tomu, že Klára nespieva príliš tradične, čo je pre tento song značne obohacujúce. Okrem týchto dvoch skladieb sa mi pozdávajú aj rôzne pasáže a vychytávky z ostatných songov, no na to, aby album samotný nešiel jedným uchom dnu a druhým von, proste nestačia. Mám taký dojem, akoby sa ENDLESS príliš poponáhľali s tvorbou materiálu, pričom výborné pasáže zabalili kopou vaty, sterilnými a umelými vypchávkami. Sústredili sa len na svoje inštrumentálne schopnosti a pritom zabudli stvoriť viac skvelých aranží, takých, aké sa nachádzajú na predchádzajúcich nosičoch? Netuším. Nemyslite si ale, že som od ENDLESS očakával, že budú vykrádať sami seba. Hudobné zmeny som očakával, problémom bude skôr fakt, že sa z môjho pohľadu posunuli nesprávnym smerom. Poslednou vecou, ktorá sa mi nepáči asi najviac, je akési príliš pochmúrne a depresívne vyznenie albumu. Toto je do značnej miery cítiť hlavne v speve, ktorý je miestami (hlavne v tvrdších pasážach) príliš jednotvárny a depresívny. Predpokladám, že táto poloha bola zámerom a hoci sa mi u iných kapiel aj takéto vyznenie zvykne páčiť, u ENDLESS prosto nefunguje. Paradoxne sa mi spev páči asi najviac z celého albumu. Ale v iných polohách, hlavne v tých jemnejších častiach. A teraz už prejdem len na pozitívnejšie postrehy. Po inštrumentálnej stránke nie je naozaj čo skupine vyčítať, v štúdiu pod vedením Stanislava Valáška (študio Šopa) zo seba dostali najlepšie výkony a aj zvuku sa dostalo perfekcionistického zaobchádzania, ktoré vyvrcholilo masteringom v nemeckom štúdiu Magic Minds Music v spolupráci s Janom Němcom. Problémom ale určite bude fakt, že výborný zvuk a inštrumentálne schopnosti nie sú všetkým.
Takže čo povedať záverom (alebo na začiatok)? Veľmi dobre nahraná a zahraná nuda (s dvoma výnimkami potvrdzujúcimi pravidlo). Škoda, som naozaj sklamaný.
Tak tohle byl docela oříšek, to vám teda povím. Pokaždé, když jsem se k této desce snažil dostat takříkajíc na dostřel, mě nemilosrdně katapultovala směrem zpět. Přesto však bych, narozdíl od hlavní recenze, nebyl k ENDLESS tak přísný. Jejich nová deska totiž svoje kvality má a rozhodně se z mého pohledu neredukují toliko na dvě skladby. Jejím největším problémem, kromě, bohužel, v recenzi již uvedených hluchých míst, jsou právě její předchůdci. ENDLESS si vždy zakládali především na silné atmosféře, živelnosti a v případě téměř pět let starého předchůdce i na značně zemitém zvuku. Nic z toho sice nechybí ani v současnosti, ovšem už to není servírováno v tak čisté podobě a smířit se s tímto faktem bude možná těžší, než se zpočátku zdálo. Ostravští vsadili na propracovanější aranžmá, komplikovanější přístup ke skládání písní a stejnou pečlivost, s jakou nepochybně desku připravovali, očekávají při vstřebání jejich díla i od svých posluchačů. Uvidíme, co "Refuse To Shine " o sobě prozradí během dalších poslechů. Zatím tedy za...
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!