OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Osemdesiate roky boli skvelé. Deväťdesiate veľmi zlé. Súčasnosť je znovu v pohode. Asi takto by vyzerali priemerné výsledky malej sondy do duše fanúšika nemeckej thrashmetalovej legendy. V roku 1992 to veru musel byť pre priaznivcov Petrozzu a spol. riadny šok. Dodnes si pamätám riadky z dobovej recenzie v časopise Uragán, ktoré sa niesli v duchu prekvapeného výkriku "Čože? Toto má byť KREATOR?". Ťažko sa však niečo také čítalo a chápalo puberťákovi, ktorý práve s doskou "Renewal" začínal kariéru fanúšika toho najlepšieho z povestnej veľkej nemeckej thrashovej trojky KREATOR, SODOM, DESTRUCTION.
"Renewal" je ako jazda nablýskaného kamiónu so značkou DE, ktorý zišiel z prvotriednej, vysvietenej, dokonale predvídateľnej diaľnice a túla sa temnými, zablatenými uličkami v smradľavej priemyselnej zóne. Po albumoch ako "Extreme Aggression" a "Coma Of Souls" prišiel čas na experimenty. "Renewal" je vstupnou bránou do najkontroverznejšieho a z mnohých pohľadov najzaujímavejšieho obdobia v kariére kapely. Na jeho začiatku koketovanie s industriálnym zvukom vtedy nesmierne populárneho pnutia, reprezentovaného najmä tvorbou inovatívnych MINISTRY. Na konci "Endorama", gotické vplyvy a turné s MOONSPELL. Zistenie, že týmto smerom je cesta zarúbaná a následne strmhlavý návrat v čase, štýle a zvuku pred "Renewal" - výsledkom čoho je aj to, že na aktuálnom turné k výbornej fošni "Hordes Of Chaos" hrajú KREATOR z deväťdesiatych rokov iba rezkú vypaľovačku "Phobia" z albumu "Outcast".
Od prvého úderu Ventorovho kopáku je jasné, že sa deje niečo výnimočné. Čistý, žiletkový thrashmetalový zvuk je preč. Stratila sa aj závratná rýchlosť. Gitary sa topia v špine, rytmika zvažuje každý krok, častejšie sa prejavuje vo valcujúcom strednom tempe. Nechýbajú do tej doby nepoužité, vtedy naozaj progresívne zvukové efekty. Výsledkom je šokujúca ťažoba, temný industriány puch, no zároveň úžasná aranžérska pestrosť a umne vystavané kompozície. Ak sa o KREATOR často hovorí ako o európskej odpovedi na SLAYER, tak titulná skladba je nemeckou verziou nesmrteľnej hymny "Seasons In The Abyss" - vyšperkovaná navyše efektným videoklipom, nakrúteným v izraelskej púšti. Ďalším hitom a na dlhé roky neodmysliteľným kusom z koncertných playlistov sa stala vynikajúca "Europe After The Rain" s výrazným Nazis Raus! posolstvom. Ostatné skladby sú skôr pevnou súčasťou nepriedušného celku zavŕšeného parádnou čiernotou "Depression Unrest". Ak niekto tvrdí, že začiatok deväťdesiatych rokov bol v hudbe príjemným a veselým obdobím, asi počúval 2UNLIMITED, určite nie KREATOR.
"Renewal" bol pre KREATOR krokom do tmy. Dôverne známe thrashmetalové vody nahradili potulkami po neprebádaných končinách. Od fanúšikov to chcelo otvorenú myseľ a chuť absorbovať dovtedy nevídané-neslýchané zvukové podnety. Aj s odskupom viac ako šestnástich rokov môžem povedať, že byť priamym svedkom toho všetkého bol naozaj skvelý pocit.
Prvý počin nemeckej legendy v deväťdesiatych rokoch. Šokujúci, experimentálny, nezabudnuteľný.
Rob Fioretti
- basgitara
Mille Petrozza
- gitara, spev
Frank "Blackfire" Gosdzik
- gitara
Jürgen "Ventor" Reil
- bicie
1. Winter Martyrium
2. Renewal
3. Reflection
4. Brainseed
5. Karmic Wheel
6. Realitätskontrolle
7. Zero To None
8. Europe After The Rain
9. Depression Unrest
Hate Über Alles (2022)
Gods Of Violence (2017)
Dying Alive (Live) (2013)
Phantom Antichrist (2012)
Hordes Of Chaos (2009)
At The Pulse Of Kapitulation - Live In East Berlin 1990 (DVD) (2008)
Enemy Of God (2005)
Live Kreation: Revisioned Glory (Live, CD+DVD) (2003)
Violent Revolution (2001)
Past Life Trauma (Best Of) (2000)
Voices Of Transgression (Best Of) (1999)
Endorama (1999)
Chosen Few (EP) (1999)
Outcast (1997)
Scenarios Of Violence (Best Of) (1996)
Cause For Conflict (1995)
Renewal (1992)
Coma Of Souls (1990)
Extreme Aggression (1989)
Out Of The Dark... Into The Light (EP) (1988)
Terrible Certainty (1987)
Flag Of Hate (EP) (1986)
Pleasure To Kill (1986)
Endless Pain (1985)
Vydáno: 1992
Vydavatel: Noise Records
Stopáž: 38:55
Produkce: KREATOR a Tom Morris
Studio: Morrisound Studios, Tampa, Florida
Prvý veľký experiment z dielne nemeckých thrasherov nebol príliš pozitívne prijatý ich dovtedajšími fanúšikmi, no aj napriek tomu som presvedčený, že "Renewal" je najlepším albumom skupiny, ktorý môžene smelo označiť za jeden z mála naozaj dobrých metalových albumov pochádzajúcich z Nemecka.
Zbožňujem tento album. Krásne špinavý zvuk, prevedenie nápadov, proste všetko. Určite jeden z naj od Kreator.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.