OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tkliví country/indie punkoví rozervanci posílají přes oceán zprávu, že natočili další album. Pozitivním zjištěním přitom je fakt, že MURDER BY DEATH zůstávají do značné míry věrni specifickému směru, kterým se i v minulosti ubírali, možná s tou změnou, že písničky nasály mnohem více z končin, kterými se prodírají lidé typu Nick Cave a tím pádem i ubraly na bouřlivosti. Méně pozitivním zjištěním je však situace, ve které se MURDER BY DEATH nyní nacházejí. Jako by bloomingtonským docházel dech. Nebo že by tentokráte pouze neměli štěstí ve výběru producenta? Rukopis kapely je stále lehce rozpoznatelný, nicméně obsahuje stále více a více naředěných pastelových barev. Tatam je sytost, na kterou jsem byl uvyknut u „Who Will Survive And What Will Be Left Of Them?“. To co kapelu na aktuálním materiálu nejvíce sužuje je cesta vedoucí do průměru a mně už zbývá si jen vroucně přát, aby se tento směr na příštím albu změnil, protože této formace by byla ve vodách bezvýrazné šedi opravdu škoda.
Druhé album bez Vincent Edwardse je sice přístupnější, mainstreamovější a v tom negativním smyslu i američtější. Ačkoliv je materiál opět vtipně koncepční a obsahuje spoustu příběhů majících na mušce oblíbené téma dobra a zla, hudba, která byla dříve primem, nyní lehce (o malý krůček, ale přeci jen) ustoupila do pozadí. Ten, pro koho tato deska bude prvním kontaktem s kapelou, bude zcela jistě nadšen. Znalci jejich tvorby ale budou zřejmě lehce zklamáni. Říkám záměrně lehce, protože byť se to nemusí zdát na první pohled, „Red Of Tooth And Claw“ není albem špatným. To vůbec ne. Je jen albem o ždibec horším, než jakým byli jeho předchůdci a v koloritu diskografie zřejmě i jedním z nejslabších. MURDER BY DEATH stále staví na soutoku country, indie a vypjatého punkrocku, který ozvláštňuje violoncello a charakteristický, nyní o něco hlubší, ale stále velmi epický a dramatický, vokál s příměsí neuchopitelného patosu. Skladby však postrádají nápaditost a sílu. Pokud stylizace do Nicka Cavea probíhala v náznacích na předminulém, a mnohem okatěji na minulém albu, nyní se dá hovořit o epidemii podobných poloh a to samé lze říci o stavbě skladeb, které se stávají stále více a více přímočařejší a to je velká škoda. I tak již nyní vím, že i k albu „Red Of Tooth And Claw“ se vracet rozhodně budu.
Po naprosto skvělé, uchvacující a velmi dobré desce přichází album, které lze označit jako "pouze dobré".
7 / 10
Adam Turla
- vokály, kytary, klávesy
Sarah Balliet
- cello
Dagan Thogerson
- bicí a perkuse
Matt Armstrong
- baskytara
Vincent Edwards
- klávesy (Ball and Chain)
1. Comin' Home
2. Ball & Chain
3. Rumbrave
4. Fuego!
5. Theme (for Ennio Morricone)
6. A Second Opinion
7. Steal Away
8. Ash
9. The Black Spot
10. 52 Ford
11. Spring Break 1899
Good Morning, Magpie (2010)
Red of Tooth and Claw (2008)
In Bocca al Lupo (2006)
Tribute 7'' for Matt Davis (2003)
Who Will Survive and What Will be Left of Them? (2003)
Like the Exorcist but More Breakdancing (2002)
Little Joe Gould (EP) (2001)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Vagrant Records
Stopáž: 37:21
Produkce: Trina Shoemaker
Studio: Dark Horse Studio
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.