OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Není pochyb o tom, že Kanaďan Devin Townsed má za sebou početný zástup obdivovatelů a fanoušků. Aby také ne, když tento workoholik toho za svoji ještě stále relativně krátkou hudební kariéru stihnul více než dost. Ať už hovoříme o jeho neuchopitelných sólových nahrávkách anebo extrémní metalové vichřici, kterou od roku 1995 produkoval pod hlavičkou STRAPPING YOUNG LAD, vždy se jednalo, a to i navzdory tomu, že k jeho počinům z posledních let se stavím už poměrně rezervovaně, o nevšední hudební záležitost. Zpočátku taktéž čistě sólový projekt se v roce 1996 dočkal velmi silné sestavy zdatných hudebníků, kteří pod Townsendovou taktovou vdechli život jedné z nejnadupanějších a hodnoceno s odstupem času i nejzajímavějších metalových nahrávek.
Pamatuji si úplně přesně, jak mě „City“ zpočátku nechávalo chladným. Snad za to mohl fakt, že mi v hlavě ještě stále dost intenzivně rezonovaly kovové zvuky opusu magnum „Demanufacture“ (1995) amerických FEAR FACTORY, což alespoň zpočátku zakrývalo nespornou sílu a kvality této explozivní záležitosti. Přívlastek explozivní je potřeba výrazně podtrhnout a zvýraznit červenou barvou. To, co se na posluchače vyvalí hned z prvním taktem úvodní „Velvet Kevorkian“, je i po dvanácti letech neuvěřitelně intenzivní a monolitická zvuková masa, která vás pohltí jako černá díra nějaké malé bezvýznamné vesmírné tělísko. Důraz na (zdánlivě) chaotický zvukový propletenec se postupem času mění v rafinovanou skladatelskou práci, ve které je dostatečné místo pro přímočarou brutalitu i sofistikované nosné melodické motivy, jež se v dalším průběhu čím dal více tlačí do popředí. Cit pro uspořádanou kompozici uprostřed zničujícího zvukového tajfunu dělá ze „City“ jen těžko oposlouchatelnou záležitost se schopností svoje účinky s dalšími poslechy ještě znásobovat.
Úvodní, pevně svázaný dvojblok „Velvet Kevorkian“ a „All Hail The New Flesh“ je vskutku řádně divokým a zničujícím uvítáním do světa STRAPPING YOUNG LAD roku 1997. Neúnavné bicí Gena Hoglana nedostávají ani nejmenší prostor k vydechnutí, všudypřítomné kytary budí dojem čtyř neproniknutelných stěn vězení někde hluboko v podzemí a Townsendův expresivní řev a velmi zdařilé samply dokonale dokreslují celkovou atmosféru světa, ve kterém není místo pro pevný řád. Jo, to byla ta doba, kdy se po prvních nesmělých krůčcích začínal extrémní metal sbližovat s kdysi úhlavním ideologickým nepřítelem – elektronikou. Jestliže se po úvodní ztrhující chumelenici posluchač v dalším průběhu „All Hail The New Flesh“ jakž takž zorientoval, hned v následující „Oh My Fucking God“ je opět nekompromisně vržen do víru nepřehledného běsnění, kdy neví dne ani hodiny. Neexistuje nic, co by tuto řádící čtveřici alespoň nachvíli uklidnilo.
A přeci. Ne, že by se STRAPPING YOUNG LAD hodlali nějak zcivilizovat, ale postupem času z valící se zvukové koule vystupují i výborné melodické linky a dokonce i povedené refrény. Zuřivost úvodních minut se trošku umírnila, aby nechala vyniknout i silné melodické cítění ústředního mozku. Písně jako „Detox“, fantastická „AAA“ s nesmírně chytlavým refrénem anebo „Underneath The Waves“, která je na desce zároveň i nejlepším příkladem bezchybné symbiózy hudební brutality a výrazné nosné linky, tvoří dokonalý protipól k živelnému provedení prvních tří kompozic. Svým rockově „umírněným“ provedením z této řady pak zcela jednoznačně vybočuje zdařilý cover polozapomenutých industriálních rockerů z přelomu osmdesátých a devadesátých let COP SHOT COP „Room 429“.
Intenzita „City“ svojí silou jakoby zapůsobila i na samotného Devina Townsenda, který se de facto hned v zápětí po vydání druhého alba STRAPPING YOUNG LAD plně vrhnul na svoje sólové projekty, aby se ke svým tvrděmetalovým choutkám vrátil až o šest let později. Hned následující rok vychází pod hlavičkou „DEVIN TOWNSEND“ výtečné album „Ocean Machine: Biomech“, které i přes svoji oproti „City“ podstatně vlídnější tvář přineslo jasně čitelný zvukový rukopis předchozí Townsendovy tvorby. To je už ovšem úplně jiný příbeh s úplně jiným koncem. Ovšem i tento jen potvrzuje, že na konci minulého století byl pracovitý Kanaďan ve vynikající formě a bez ohledu na to, jak se na jeho současnost dívám já anebo vy, je toho „City“ skvělým a pádným důkazem. Intenzivní metalová nahrávka, na které si zub času stačil vylámat už i náhradní protézu.
Fantastický metalový monolit, který i po více než deseti letech od svého vzniku nepřestává fascinovat ohromnou intenzitou a extrémností.
Devin Townsend
- kytara, vokály
Gene Hoglan
- bicí
Jed Simon
- kytara
Byron Stroud
- basa
1. Velvet Kevorkian
2. All Hail The New Flesh
3. Oh My Fucking God
4. Detox
5. Home Nucleonics
6. AAA
7. Underneath the Waves
8. Room 429
9. Spirituality
The New Black (2006)
Alien (2005)
For Those Aboot To Rock (DVD) (2004)
SYL (2003)
Live In Australia (1999)
City (1997)
Heavy As A Really Heavy Thing (1995)
Vydáno: 1997
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 39:19
Produkce: Devin Townsend
Nebyť "City", STRAPPING YOUNG LAD by zostali len ďalšou z kratochvíľ historicky mierne preceňovaného Devina Townsenda a ďalším zo série all-star bandov, ktoré síce preliezli latku priemeru, no nikdy neboli ktovieako zásadné. Na rozdiel od zvyšných albumov URASTENÉHO MLADÉHO JUNÁKA si však "City" zaslúži všetok ten pátos o legendárnosti, kultovosti, nadčasovosti a trendsetterstve, ktorým väčšinou kritika (nehovoriac o fanúšikoch) tak rada plytvá a tým ho aj devalvuje. "City" je jedným z albumov, ktoré sú dostatočne sebavedomé a pri ktorých agresivita a extrém nie sú samoúčelné a hoci je tá doba dávno preč, je to jeden z mála albumov, vďaka ktorým si metalový žáner môže povedať, že keď svetom hýbala postmoderna, bol pri tom aj on.
Killer!:D
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.