OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tři a půl roku po úspěšném „You And Me Against The World“, přichází APOPTYGMA BERZERK s novou řadovkou „Rocket Science“. Druhdy spíše EBM těleso se v posledních letech stále více a více přiklání k řadovému popu, jehož hlavním účelem má být pravděpodobně jistá tělesná reakce probíhající v kalhotkách natěšených teenagerek. Přesto se však kapele nedalo upřít fluidum způsobující zájem i širších stran publika. To „něco“ zůstávalo v kapele přítomno po celou její existence, nehledě na stylové obraty a přeměny, jimiž si zúčastnění muzikanti prošli. Až doposavad. Na „Rocket Science“ je totiž proměna dokonána.
Ne, že by APOPTYGMA BERZERK ztratili schopnost psát hitové skladby – to v žádném případě. Na aktuální nahrávce je jich hned několik, a to docela povedených („Apollo (Live On Your TV)“, „Asleep Or Awake?“, „Shadow“, „Green Queen“). Bohužel však nedosahují takové úrovně, jako nejlepší skladby z předchozích desek. To by se snad ještě dalo omluvit, ale zásadním problémem je poměrně značné množství vaty, jímž nahrávka k mé velké lítosti disponuje (prokousat se několika posledními skladbami chce zpočátku docela slušné nervy).
Dalším bodem, který bych rád vyzdvihl, a jenž považuji za negativní, je opětovný odklon od kytar, jimiž APOPTYGMA BERZERK tak příjemně překvapili na albu předešlém. Tento krok působil na „You And Me Against The World“ značně osvěžujícím dojmem a tak nějak jsem očekával i jeho další pokračování. Nyní však strunné nástroje znovu plní jen funkci backgroundu a prim opětovně hrají synťáky, laptopy a další podobná zařízení, přičemž jejich užití je tentokrát v některých pasážích až nezdravě iritující. Melodie jsou sice příjemně vlezlé, ale po nějaké době již začnou lézt krkem, nehledě na to, že tentokrát znějí až příliš „teple“ (tohle kapela skutečně dost přehnala). V opozici vůči tomu vyznívají až docela nemístně snahy o jakýs takýs návrat ke starší tvorbě (světlou výjimkou z tohoto budiž příjemná „Shadow“), pročež nemohu být příliš spokojen.
Nechci, aby recenze vyznívala a priori negativně, „Rocket Science“ totiž skutečně není zlá deska. Jenže převládajícím dojmem z ní stejně zůstává zklamání či jistá znechucenost. Tentokrát ještě přidám půl bodu za sympatie, čímž se album na bodové stupnici vyšplhá mírně (ale opravdu jen mírně) nad hranici průměru, ale příště už to jen tak neprojde. Závěrečná slova? Škoda přeškoda – další z mých favoritů zklamali a nejsem si zrovna jist tím, že se ještě někdy vrátí do původní formy. Těch několik povedených či alespoň docela zábavných skladeb celkový výsledek nezachraňuje a nedokáže jej vytáhnout z hranic průměru. Tak třeba někdy příště…APOPTYGMA BERZERK tentokrát vsadili na ještě větší popík. "Rocket Science" obsahuje několik velmi dobrých hitů, ale také poměrně dost vaty. Starším počínům se nahrávka nemůže rovnat.
6 / 10
Stephan Groth
- zpěv
Geir Bratland
- klávesy
Fredrik Brarud
- bicí
Audun Stengel
- kytara
1. Weight Of The World
2. Apollo (Live On Your TV)
3. Asleep Or Awake?
4. Incompatible
5. United States Of Credit
6. Shadow
7. Green Queen
8. Butterfly Defect
9. The State Of Your Heart (Shit End Of The Deal)
10. Rocket Calculator
11. Right
12. Pitchblack / Heat Death
13. Black Vs. White
14. Trash
Rocket Science (2009)
You And Me Against The World (2005)
Harmonizer (2002)
APBL2000 (live) (2001)
Welcome To Earth (2000)
APBL98 (live) (1999)
7 (1996)
Soli Deo Gloria (1993)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.