OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čtvrtý kotouč bandy Eidolon se tváří zajímavě nejen tím, že jeho autoři pocházejí ze země hokejek, losů a javorů (správná odpověď: Kanada), ale i velmi interesantním a podmračeným obalem. Bohužel, nutno konstatovat, že tyto dvě věci jsou asi tím posledním, co posluchače během obcování s Hallowed Apparition vyvede z míry... Nevykládejte si to špatně, nechci utápět tuhle čtveřici hned od počátku v exkrementech (kam beztak nepatří...), ale to, co nazýváme kvalitním průměrem, je při našťouchanosti metalových kolbišť trochu málo.
Jakmile Eidolon spustí - a je to pěkně zostra - začíná se mi na jazyku převalovat pachuť vývaru z úžasných a neopakovatelných zářezů Nevermore a Annihilator. Cirkulárně zvučené kytary jednotvárně cupují a krabatí elektřinu, bubeník Shawn Drover nám názorně ukazuje, že jeho souprava je vážně rozměrná, s kopáky proklatě čilými, a pěvec Brian Soulard zase exponuje výšku a sílu svého hlasu. Jenže - sekerník Glen Drover navzdory perfektně ostrému nazvučení svého inštrumentu nemá v krvi leptavou sžíravost a disharmoničnost nihilního Nikdy více, ba ani tu svinskou agresivitu anihilační brigády Jeffa Walterse. Brian Soulard zoufale tone v příliš monotónně kvičivých vokálních linkách, přičemž ani jeho projev nepobral nic ze suverenity a barevnosti řvoucího slavíka Warella Danea. Výsledek je sice interesantní na poslech a přetéká píděním po formulce absolutní brutality, nicméně pro jeho kvalitu se jen těžko smolí slova chvály...
Pokud se ve skladbách De - evolution či Lords Of Desecration ozývá havranní krakor Nevermore, pak v mnoha dalších kouscích se pečlivě udržovaná mrtvolná maska “vážně brutálního a dusného poweru” poněkud heavy metalově pitvoří. Není to vůbec špatné, protože nestačí - li riffy Glena Drovera na vyvolávání neznámých anomálních stavů psýché, pak na melodickou řezničinu typu Primal Fear si troufnou s o mnoho větší suverenitou. V takové chvíli se dokonce i stereotyp vokálních linek rozhoupe k nějaké té kudrlince a Eidolon najednou zní jako moderní a zajímavě pojatý stinný heavoň. Avšak jehličky klišé vytrvale útočí odevšad a člověk, který už vyposlechl něco z žánrových klasiků a virtuózů si občas bude připadat jako v soutěži “poznejte původního interpreta”. Nic ve zlém, ale mezi kapelou, která dovede klišé semlít a dochutit tak, že si je ani neuvědomíte a mezi kapelou, která sice umí mistry zdařile vykrádat, ale už ne čórku dostatečně zamaskovat, je u mne pořád značný rozdíl.
Hallowed Apparition není nikterak špatný materiál - zní moderně, poslouchá se snadno, ale zároveň se i snadno napadá a kritizuje. Eidolon se mi nejeví jako kapela, která by byla vyvolena k metalovému mesiášství, na druhou stranu ani jako kapela, kterou by bylo třeba ve dne v noci kamenovat a ráchat v hnoji. Jenže při vlnobití nových nových jmen a nových a nových titulů je ta trocha spokojenosti po čertech málo...
Potenciálně zjímavý mix psycotické power metalu, thrash metalu a heavy metalu, ale bohužel potenciál zůstává nenaplněn. Snad další desky skoncují s bezradnými kompozicemi a hledáním vlastní identity.
5,5 / 10
Glen Drover
- kytara, klávesy
Shawn Drover
- bicí
Brian Soulard
- vokály
Adrian Robichaud
- basa
1. De-evolution
2. Lords Of Desecration
3. Forever Be Free
4. Feed The Machine
5. Forgotten City
6. Prelude Into Fear
7. Mind Aliterations
8. You Will Burn
9. Hallowed Apparition
10. Atomic Rage
Apostles Of Defiance (2003)
Coma Nation (2002)
Hallowed Apparition (2001)
Nightmare World (2000)
Seven Spirits (1997)
Zero Hour (1996)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.