Když se v roce 1966 začali zjevovat na televizní obrazovce uprostřed papundeklových kulis a absurdních plyšových potvor, asi by těžko někdo hádal, že se právě rodí jeden z největších a nejživotnějších fenoménů světové popkultury. Kapitán Kirk, vědecký důstojník Spock, doktor Kostra McCoy, inženýr Scott a další nezapomenutelné tváře z vesmírné lodi NCC 1701 Enterprise ale žijí i 40 let poté. A pokud se snad mohlo zdát, že fenomén Star Trek pozvolna odumírá nepodařenými pokusy vzít to z jiného konce, Abramsova odpověď je více než pádná: nám patří budoucnost!

Vesmírná hostina
Vybrat si pro realizaci projektu zmrtvýchvstání starých hrdinů právě J. J. Abramse byl nápad za všechny prachy. Jeho zkušenost se seriály, schopnost držet prst na tepu doby a v neposlední řadě schopnost točit nadupané akční scény, dostává ve „Star Treku“ obrovský prostor k realizaci. Před divákem se během dvou hodin vyprávění zvedá z popela celý mýtus neohrožených vesmírných dobrodruhů, bere si na pomoc nejmodernější technologie a odívá se do hávu propracované „futuretro“ estetiky. Vizuální pojetí v sobě odráží původní Wiseův „Star Trek“ (1979), tedy film nasáklý respektem ke Kubrickově vesmírné brilanci. I Abrams chápe vesmír jako malířské plátno a kosmické lodě jako krásné objekty, které defilují v prvním plánu. Hraje si jak s exteriéry, které vyrazí dech svou barevností a připomenou např. Boyleův „Sunshine“, tak s interiéry, které pečlivým designem i hrou světel dominují nad vším, co kdy „Star Trek“ přinesl do hry. K tomu si přičtěte kameru, která se věrna trendu nechává pohltit dějem, klipový střih a neskutečně našláplý zvuk i hudbu. Když se Kirk prohání v nablýskané „americe“ pláněmi Iowy za dunění „Sabotage“ od BEASTIE BOYS, člověk jen kroutí hlavou, jak něco takového může fungovat. Jenže ono to funguje a je to... není lepší slovo... ohromně cool.

Tvůrci vyhmátli samu esenci původní série, klukovské dobrodrůžo v nekonečných temnotách kosmu, pevná chlapská přátelství i postavy komiksových zlounů, které netouží po ničem menším, než je zničení celých světů. Poetika nízkých žánrů naředěná vědou, filozofií a mytologií... a v Abramsově vydání zejména absolutně žraločí filmařinou, která nedává možnost oddychu. Příběh je prostou variací na mnoho seriálových i filmových epizod: vezmete Romulana, který ztratil vše, dáte mu smrtící zbraň, přidáte něco časových hrátek a alternativních realit... hop... a je tu „Star Trek“. Scénář nevyniká originalitou, ale s výjimkou některých jalových dialogů je napsaný brilantně a chytře tematizuje i samotný restart série. „Star Trek“ model 2009 má tak to, co mnohým znovuoživeným ságám chybí – pevné a logické místo v originálu. Kontinuitu posiluje Leonard Nimoy vulgo původní Spock, který symbolicky předává štafetu svému mladšímu (a takřka neroznatelně podobnému) já v podání Zachary Quinta. Není pochyb, že v tom není ani stopa násilí – generace se mění, legenda pokračuje.

Mladost, radost
Sázka na mladé neokoukané tváře sošných mladíků a libých děvčat přináší ovoce. Chris Pine navzdory prvotnímu dojmu nesnesitelného hezouna hraje futuristickou verzi rebela bez příčiny, jehož vyznávání hrubé síly a porušování řádu v sobě ale obsahuje jistou genialitu (což je esence postavy původního Kirka, jen zesílená). Quinto tvoří protiváhu svým racionální, na povrchu vyrovnaným, ale vnitřně velmi emotivním Spockem, který hned v úvodu překračuje blazeovanost originálu. Kirkovi se vyrovná svou problematičností i rozervaností. Ostatní postavy dokáží na minimálním prostoru nabýt ostrých kontur, Čekov s tváří sedmnáctiletého Rudoarmějce rozesměje neskutečným kukučem i ruským akcentem, Scotty svým skotským křupanstvím, McCoy nihilismem a prvotřídním cynismem, Uhura zase chladnou a pichlavě rezervovanou krásou. Stačí málo a celá posádka má duši a drive, který si původní ekypa vytvářela celá léta. Inu, mladá generace... nečeká, neohlíží se a jde rovnou na věc.

Kritizovat se „Star Trek“ samozřejmě dá. Ano, je to limonáda se vším všudy, díry v logice, fráze, přehánění, patos. Ano, některé momenty až zbytečně lpí na přístupnosti pro všechny, děti nevyjímaje. Celkově se ale tenhle restart vydařil beze zbytku. Pro nostalgiky nabízí pěkných pár špíčků a odkazů, které ale nezmatou a neodradí ani úplné nováčky. Pro ty se na plátně odehrává velkolepá vesmírná akce se spoustou emocí a pěkných triků... Abrams a spol. se podepsali pod dokonalý špektákl, který letošní laťku nastavuje proklatě vysoko. Zároveň slibuje, že svět Star Treku se znovu otevírá a bude žít dlouho a blaze. Mimochodem, začněte pilovat vulkánský pozdrav, široká véčka budou zase v módě.

[ČSFD ] [ iMDB ] [ Rotten Tomatoes ]