OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Se zanícením typickým pro fotbalového kouče Františka Straku jsem se pustil do rozpitvání nové řadovky dnes již pražských indie rockerů ze SUNSHINE, kapely, o které byly v posledních letech popsány stohy papíru, a která sklidila uznání jak se svými studiovými alby, tak i pověstnými adrenalinovými show. A právě díky koncertům si zřejmě získala početné zástupy oddaných „kids“ i na domácí půdě. Minulý rok proběhlo hned několik změn - přestup k nezávislé nahrávací společnosti, změna na postu baskytaristy a taktéž (jak tomu nicméně bylo u SUNSHINE až dosud vždy) očekávané přehození výhybky u konečné hudební stylizace. To vše byly důvody, proč jsem měl chuť si na novinku „MGKK Telepathy“ důkladně posvítit.
Není nad to, když se zkušená rocková skupina dokáže oprostit od své tvorby z minulosti a přesto nahraje materiál, po jehož poslechu ji hned každý pozná. A právě to se povedlo i SUNSHINE, kteří na mne v současné době působí podstatně optimističtěji, než tomu bylo kdykoliv v minulosti. Netvrdím, že jde o změnu k lepšímu a vlastně na tom ani nezáleží, pokud je z materiálu cítit upřímnost a fakt, že si hudebníci za svým programem stojí. Současní SUNSHINE jsou vpodstatě z velké části taneční kapelou, která do svého chytlavého indie rocku vpustila vlivy dnešních pestrobarevně nastylizovaných danceových trendů (viz. v Británii tolik diskutovaná nová vlna letitého stylu zvaného „rave“).
„MGKK Telepathy“ rozhodně není deskou, která vás od začátku do konce absolutně pohltí (tak jak to dokázala futuristická sebedestruktivní jízda „Moonshower And Razorblades“), ani deskou nabízející moderní kytarové hitíky, které si budete pamatovat ještě dlouho po jejich poslechu (tak jako tomu bylo u předchozího alba „Dreamer“). A to tvrdím i přes skutečnost, že právě k „Dreamer“ má novinka ze všech počinů SUNSHINE nejblíže. Skupině šlo tentokrát především o různorodost a o to, zkusit nové cesty. Proto se v některých skladbách cítíte jako doma, obeznámení s prostředím, a v jiných si pro změnu stále kladete otázku - co to ti SUNSHINE proboha vyvádějí? Novinka je přesně tím albem, kterým nám kapela chce sdělit, že se nebere zas tak vážně, a že se se svou hudbou chce především bavit, což je slyšet zejména na častém využívání počítačů a dětinsky rozverných umělých zvuků, které skladbám dodávají atmosféru beztarostnosti.
SUNSHINE zde v každém případě zachovali práci s výraznými refrény, které na koncertech dokáží rozpumpovat početnou audienci zábavy chtivých „teens“, což nejlépe reprezentují dva stěžejní songy „K.I.D.S.“ a „Venom“, držící se co do chytlavosti toho nejlepšího z „Dreamer“. „K.I.D.S.“ je stoprocentně vygradovaná pouliční jízda a „Venom“ svým refrénovým vzedmutím balancuje na tenké hraně mezi zdravou „retro“ parodií a chtěnou „80´s“ trapností. Povedly se odlehčené melancholické popěvky „New Manifesto“ a „Mr.Catastrophe“, které zachází až na území, ve kterém často operují současné stadiónové velryby typu THE KILLERS nebo COLDPLAY. Naopak „Don´t Walk Away“ je jen modernější a méně zdařilou variací na památnou „Victoria´s Secret Blackmail“.
Přejděme tedy k okysličovadlům, jež vidím v upřednostnění synthy zvuků a tanečních rytmů na úkor kytarové práce. Mezi songy silně ovlivněné současnými trendy řadím jak infantilní electro-glamový kolovrátek „Moon Rats“, tak hračičkovské „Dance Fast Die Young“ a „Blood Is The New Black“, ve kterých všem rozjařeným mašinkám dělá dirigenta snad samotný Číslíček - televizní hrdina všech bývalých dětských matematiků. V těchto případech jde o chytlavé songy, stojící na tanečních základech a umělých zvucích. Slabší chvilku si kapela vybere při „We Don´t Believe In Hype“, ostřejší sloganové skladbě, která již byla na koncertech prezentována před lety. Závěr v podobě „Tokyo Bassline“ je znovu z těch, kde se kytaristé nepředřou, protože jak název napovídá, je zde upřednostněna zejména rytmická sekce. SUNSHINE se podařilo nahrát různorodou, hravou desku, která na mne působí jako hledač nové cesty pro následující období. Proto hodnotím o trochu níže než u obou albových předchůdců, kteří na mne ve své době působili definitivněji - tedy ne jako cesta k něčemu, co teprve přijde, ale jako samotný cíl. I tak samozřejmě hodně nadprůměrné moderní album, kde mnoho songů baví.
Hledání nových cest - častější využívání tanečních rytmů a synthy zvuků - optimističtější nálada - různorodost - zábava - několik stěžejních hymen - oproti předchůdcům o něco povrchnější, přesto znovu držící prst na tepu doby - ostatně, záleží jen na osobních prioritách a vkusu každého z vás.
7,5 / 10
1. K.I.D.S.
2. New Manifesto
3. Don´t Walk Away
4. Moon Rats
5. Venom
6. Dance Fast Die Young
7. Blood Is The New Black
8. Mr.Catastrophe
9. We Don´t Believe In Hype
10. Tokyo Bassline
Karmageddon (2011)
MGKK Telepathy (2009)
Dreamer (2007)
Moonshower And Razorblades (2005)
Electric! Kill! Kill! (EP) (2004)
Necromance (2001)
Velvet Suicide (1999)
Hysterical Stereo Loops, Beasts And Lips (1997)
Vydáno: 2009
Vydavatel: X-Production
Stopáž: 39:53
Produkce: Kay, Neil Douglas, Sunshine
Studio: Freeborn Sound Studio Nuphobia (Berlín), Golden Digital Studio, Reprague Studio, B1 Studio (všechny Praha), Cox Studio (Jinočany)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.