OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Trpělivost růže přináší, jakoby si říkali Kanaďané BURIED INSIDE, když načas úplně zmizeli do ústraní, aby bez zbytečného chvatu a šití horkou jehlou připravili své třetí album. Možná i proto „Spoils Of Failure“ vyšlo letos na jaře víceméně v tichosti a bez velikého humbuku kolem. Album, jehož obal na první dojem až příliš nápadně připomene artwork desky „Serpent Saints – The Ten Amendments“ švédských ENTOMBED, sice provází sympatická skromnost jeho tvůrců, nicméně shrnu-li hned na začátku své dojmy, není vždy zcela na místě.
BURIED INSIDE možná tak trochu i nečekaně naprosto suverénně vlítli doprostřed současného dění na (moderní) metalové scéně. Tedy ne, že by „Chronoclast“ byl nějakým druholigovým snaživcem, ale novinka zní vyspěleji, suverénněji a především sevřeněji. Zatímco čtyři roky stará nahrávka upoutala hlavně svým ohromným a nekontrolovatelným emočním nábojem, tak „Spoils Of Failure“ představuje kapelu v poněkud odlišném rozpoložení. Valivé pomalé tempo úvodní „I.“ předznamenává jasný záměr vytvořit desku temnou a neméně naléhavou, jako byl její předchůdce. BURIED INSIDE se od expresivního návalu vzteku přeorientovali na méně okázalou, o to však sofistikovanější demonstraci negativních nemocí. Velmi temný a riffově těžkotonážní úvod doprovázejí z zpovzdálí znějící dechové nástroje a Nicholasův oproti minulosti níže položený vokál nevěstí nic radostného, což intenzivní závěr jen potvrzuje.
Pevným pojítkem mezi minulostí a současností zůstávají melodické kytarové party, kterými Kanaďané svojí tvorbu obohacují i nyní, ovšem tentokráte pod návalem těžkých a válcujících kytarových riffů trochu ustupují do pozadí. Možná, že by jim díky tomu nejlépe slušela žánrová nálepka metalcore, leč v tomto případě by škatulkování bylo tak trochu tancováním na tenkém ledě. Své kořeny v hardcore nehodlají zapírat ani nadále, ale znatelné přitvrzení je posouvá ještě více směrem k metalovému zvuku. Hutný a sevřený sound evokuje další v současnosti velmi často skloňovaný pojem - sludge. BURIED INSIDE v sobě absorbují z každého něco. Svým, dá se říct, že už i nezaměnitelným způsobem.
Osmička skladeb pojmenovaná podle svého pořadí římskými číslicemi těží kromě válcujících a monolitických kytarových riffů i, což je dalším poznávacím znamením kanadských, i ze sázky na četné melodické kytarové party, které poněkud odlidštěnému zvuku kapely dodávají lidštější rozměr a paradoxně ještě více napomáhají dojmům beznaděje a zatracenosti, jakými recenzované album působí na celé své ploše. Vzácně vyrovnaná a do detailu promyšlená kolekce má však i přesto několik velmi silných momentů, které ční nad už tak dosti vysokým průměrem. Již uvedená úvodní „I.“ se svým ohromným potenciálem vtáhnout okamžitě do děje je tím nejlepším kusem, který mohl desku otevřít. Pomalu a letargicky se rozjíždějící „VI.“ si na pomoc bere opět dechové nástroje, ke kterým si zanedlouho přidá ústřední kytarová linka, jež definitivně rozjede mohutný riffový válec.
Zatímco po „Chronoclast“ se o BURIED INSIDE dalo stále hovořit jako o velké naději, tak letošek kapelu definitivně posílá mezi zkušené borce. „Spoils Of Failure“ je deskou promyšlenou, neklidnou a především vynikající. V případě těchto Kanaďanů se není potřeba bát pojmu „moderní metal“.V jejich podání je nabízen ve vysoké kvalitě a především zbaven pejorativního nádechu, který mu dodává mediální protěžování nepříliš hodnotných nahrávek.
BURIED INSIDE jsou po čtyřech letech zpátky. S nahrávkou temnou, tvrdou a výbornou.
8,5 / 10
E. Sayer
- kytara
N. Von Shaw
- vokály, samply
S. Martin
- basa, vokály
A. Tweedy
- kytara, vokály
M. Godbout
- bicí
1. I
2. II
3. III
4. IV
5. V
6. VI
7. VII
8. VIII
Spoils of Failure (2009)
Chronoclast (2005)
Suspect Symmetry (2001)
In And Of The Self (1999)
Datum vydání: Úterý, 3. března 2009
Vydavatel: Relapse Records
Stopáž: 54:15
Produkce: Kurt Ballou & BURIED INSIDE
Studio: Godcity Studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.