OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na první poslech panuje v neznámější finské speed metalové družině status quo. Nové album STRATOVARIUS zní ve všech směrech jako STRATOVARIUS, takže snad není nic, co by nebylo na svém místě. Kromě Tima Tolkkiho, samozřejmě, ale to na onen první poslech člověk věci neznalý nemusí vůbec zjistit. Ba co víc, on to nemusí zjistit ani kdykoliv později, kdy už do čerstvého albového zápisu (po čtyřech létech půstu) nahlédne skrze všechny jeho přístupové i nepřístupové cesty a dostane se mu až na kloub. Ono to totiž skutečně vypadá, jakože duchovní otec a odvěká studnice nápadů kapely v jedné osobě je stále přítomen a skladatelsky aktivní.
Protože napsal-li jsem, že „Polaris“ v podání STRATOVARIUS zní ve všech směrech jako STRATOVARIUS, nezbývá mi, než na tohle konstatování ještě jednou zaklepat jako na dřevo. Autorské příspěvky téměř celé pětice (krom Jörga Michaela samozřejmě) jsou vedeny přísně ve stylově čistém a tradičním STRATO – rukopisu, z části již podle zavedených praktik (Kotipelto, Johansson), z části také nově (Kupiaien, Porra), nicméně v naprosto stejném a letitém duchu. A aniž by mělo být globalizováno, zda to o poměrech v kapele vypovídá něco závažnějšího, vyplývá z toho mimo jiné i ten závěr, že jak kytarový novic (dále působící například také v grind corovém projektu FIST IN FETUS), který nastoupil na skutečně ostře sledovanou pozici, tak také druhý služebně nejmladší člen kapely absolvovali studiovou premiéru víceméně bez ztráty kytičky. Naprosto jasně o tom svědčí celkový dojem z alba, jeho konzervativní „chuť“ a vyvážené zvukové vyznění, stejně tak jako přímější pohled na jednotlivé skladby. Zde občas přicházejí i liché a falešné signály (které si, stejně jako ty „sudé a pravé“, všichni autoři hudby mezi sebou chvályhodně rozdělili zcela spravedlivě), i když to samozřejmě znovu není nic, na co bychom u Finů už někdy nenarazili (zejména naposledy na „Stratovarius“). Spíše méně příjemný pocit nenaplněnosti proto získáte u nudných „Falling Star“, „King Of Nothing“ a „Winter Skies“, naproti nimž stojí ne úplně nezajímavá rutina typu sypaček „Blind“ či „Forever Is Today“ (přestože z nich znovu na všechny strany vlají klasičtí HELLOWEEN) a konečně také zřetelně prospívající adrenalinové záležitosti jako singlová „Deep Unknown“, Tolkkiovsky rozmáchlé melancholično o dvou částech „Emancipation“ nebo závěrečná akustická krása „When Mountains Fall“, s přehledem zastiňující oba zbývající baladické pokusy alba.
Neboli takhle nějak to vypadá, když se vlk nažere a koza zůstane celá. Prohrávajícími jsou tak nakonec ti, kterých se všechny ty změny, na nichž se dnes staví, měly týkat nejméně – totiž my, posluchači. Kotipelto a spol. mohou být relativně spokojeni, neboť své pověsti pravděpodobně dostáli, a že to není úplně košer už je nejspíš nemusí moc zajímat. My tak máme před sebou nové album STRATOVARIUS, vedle něj nové album Tolkkiho odpovědi REVOLUTION RENAISSANCE, a je nám všem myslím naprosto jasné, že kdybychom z nich obou vzali to hmatatelně lepší, povedenější a záživnější, dostali bychom přesně takový STRATOVARIUS, o jaký nám jde především. A přestože platíme celé daně a chceme proto také celé STRATOVARIUS, musíme se spokojit jen s těmito jeho dvěma půlkami. Ale vysvětlujte to znesvářeným kohoutům …
Timo Tolkki že už není ve STRATOVARIUS? Nepovídejte … totiž vlastně, povídejte!
6,5 / 10
Timo Kotipelto
- zpěv
Matias Kupiainen
- kytara
Jens Johansson
- klávesy
Lauri Porra
- baskytara
Jörg Michael
- bicí
1. Deep Unknown
2. Falling Star
3. King Of Nothing
4. Blind
5. Winter Skies
6. Forever Is Today
7. Higher We Go
8. Somehow Precious
9. Emancipation Suite: I. Dusk
10. Emancipation Suite: II. Dawn
11. When Mountains Fall
Nemesis (2013)
Elysium (2011)
Polaris (2009)
Stratovarius (2005)
Elements Pt. 2 (2003)
Elements Pt. 1 (2003)
Intermission (2001)
Infinite (2000)
Destiny (1998)
Visions Of Europe (Live) (1998)
Visions (1997)
Episode (1996)
Fourth Dimension (1995)
Dreamspace (1994)
Twilight Time (1992)
Fright Night (1989)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Edel Music/Armoury Records
Stopáž: 54:54
Váhám, jestli se mám vyjadřovat k téhle patetické vývařovně na tisíckrát přetavené, nafouklé klišé. Protože jeden taky nemusí kecat do všeho. Ale když už si tedy nemůžu pomoci, a když se nad to všechno povznesu (připouštím, že to snad ani nejde, ale člověk to furt může zkusit), s přihlédnutím zejména (ale nejenom) k minulému výplodu kapely, nakonec překvapivě boduju za šest. No ne, to bych přehnal.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.