OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
U podobně laděných kompozičních celků, jakým se na své poslední desce prezentují Američané CAPILLARY ACTION, bývá většinou problém, že se zavděčí jen úzké skupince militantních hudebníků anebo posluchačům libujícím si v pejsko-kočičkovských hudebních dortících, ve kterých se mísí vysoká hráčská zručnost s naprosto chaotickým skládáním jednotlivých hudebních motivů. Pochopitelně, že teď tak trochu kategorizuji a přeháním, ale chci jen říct, že vdechnout duši hudebním projektům, ve kterých se pere celá řada různých vlivů a žánrů, není zas tak úplně jednoduché.
O to samé se pokouší i početný band pod vedením talentovaného mladíka Jonathana Pfeffera. Jedenáctka skladeb, nebo lépe řečeno kompozic, ukrytých na albu „So Embarrassing“ svému názvu (naštěstí) příliš nedostojí. Palba stylových kotrmelců, přechodů, zběsilých změn rytmů a nálady se na posluchače sice vyvalí hned od začátku, ale CAPILLARY ACTION se však nesnaží ohromit prvoplánovitým důrazem na své muzikantské dispozice. Jejich demonstrací se na o něco málo větší než půlhodinové ploše nachází více než dost, nicméně před samoúčelností kapela rázně přibouchla dveře tím, že z její hudby i přes členitou strukturu číší snaha své publikum především bavit. CAPILLARY ACTION vás mocně chytí za ruku a než se stačíte bránit, v momentě vás protáhnou zakouřeným jazzovým klubem, karibským nočním podnikem s vůní rumu, kde za horkých letních nocí vyhrává dechová kapela anebo si s nimi můžete zaskotačit na nějaké hodně veselé ska party. Že se v jejich případě fantazii meze nekladou, je zřejmé hned z úvodní taškařice „Gambit“. Nálady a motivy se střídají rychleji, než sošky na pražském Orloji, což vokál Jonathana Pfeffera, který se celou pestrou nahrávkou táhne jako nit, jakoby odmítal vzít na vědomí a jede si stále tu svoji, aby vzápětí pod náporem kytarových riffů explodoval v návalu vzteku. Když už je těch negativních emocí příliš a chaos přechází v anarchii, přichází uklidňující sólo hammondů („Pocket Protection Is Essential“) a zanedlouho rozjuchaný ska rytmus („Elevator Fuck“).
Přeskakování od jednoho ke druhému. Španělské flamengo, jazzrock, hardcore, pop a takhle by se dalo ještě nějakou tu chvíli pokračovat. Schopnost udržet celý ten žánrový cirkus pohromadě tak, aby byla zachována linie písně se CAPILLARY ACTION daří víceméně velmi dobře. Občas se sice dostaví pocit mírného posluchačského (a zřejmě i kompozičního) tápání, ale skupina vše vynahrazuje nepředstíraným mladickým entusiasmem a živočišností, která přímo sálá z každého taktu. Širokému spektru použitých hudebních nástrojů, kde kromě klasických rockových jako jsou kytary, basa a bicí jsou použité i četné dechové, klávesové a smyčcové instrumenty, výrazně napomáhá i zvukově příjemná a přehledná produkce, která je rovněž dílem Jonathana Pfeffera. On a jeho orchestr připravili velmi lákavou a chutnou, leč napoprvé ne možná lehce stravitelnou nahrávku. V souboji formy s obsahem tentokráte vítězí druhý jmenovaný, což naznačuje, že „So Embarrassing“ by si mohl vychutnat i posluchač nehledající pouze ty náročnější formy hudebního vyjádření.
Funkční a zábavně pestrá směs mnoha hudebních žánrů. Nahrávka, která i po několikerém poslechu skýtá mnohá příjemná překvapení.
8 / 10
Jonathan Pfeffer
- vokály, kytara, hudební vedení
Dan Sutherland
- bicí a perkuse
Spencer Russell
- basa, vokály
Lauren Day
- akordeon, vokály
Sam Kulik
- trombón, perkuse, vokály
+ hosté
1. Gambit
2. Pocket Protection Essential
3. Elevator Fuck
4. Placebo Or Panacea
5. Bloody Nose
6. Badlands
7. Paperweights
8. Father Of Mine
9. The Chaperone
10. Sexy Koala
11. Self-Released
So Embarrassing (2008)
Fragments (2004)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Discorporate Records
Stopáž: 31:25
Produkce: Jonathan Pfeffer
tohle můžu..
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.