OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Len jeden album stačil, aby sa CODE zaradili na špicu kapiel, snažiacich sa o „premýšľavejšiu“ verziu blackmetalu. Teda žánru, ktorý je už roky viac stávkou na istotu, než vizionárskym rizikom. O to dlhšie sa zdalo byť päťročné čakanie na novinku, počas ktorého CODE – snáď po vzore DØDHEIMSGARD – udržovali fanúšikov v strehu len početnými zmenami v zostave a nekonečne posúvaným dátumom vydania „Resplendent Grotesque“, nakoniec vychádzajúcom u čoraz výraznejších Tabu Recordings.
Po tom všetkom možno prekvapí, že na aktuálnom CD nakoniec nájdeme prakticky tú istú zostavu, ktorá nahrala „Nouveau Gloaming“. Aiwarikiara (ex-ULVER) síce na štúdiovej bubeníckej stoličke nahradil Adrian Erlandsson (ex-AT THE GATES, CRADLE OF FILTH) a gitarista Vyttra dal skupine zbohom; jadro Aort – Kvohst – Vicotnik však zostalo a je to počuť.
„Resplendent Grotesque“ na príjemnej polhodine stopáže nesie podobný materiál ako predchodca. Zmeny je počuť v až druhom pláne, sú však pozitívne. Úvodná skladba je rovnako ako v prípade „The Cotton Optic“ z „Nouveau Gloaming“ dynamický kus s textárskym vkladom Fenriza z DARKTHRONE. Po nej zhodne nasledujú introvertnejšie a pomalšie kompozície, prerušené akurát primitívne chytľavou „Possession Is The Medicine“ s refrénom ako stavaným na živé vystúpenia. Z dramaturgicky vyváženejšej kolekcie čnie ústredná trojica „Jesus Fever“, „I Hold Your Light“ a „A Sutra Of Wounds“: ak sú Briti ANAAL NATHRAKH novými EMPEROR, ich takmerkrajania CODE zrazu ašpirujú na miesto uvoľnené po ARCTURUS. Kvohst (Mathew McNerney) pracuje so širším registrom a zvláda aj hestnæsovsky (garmovsky?) vypätý čistý spev na samej hranici rozsahu. Práca s čistými melódiami a ich kontrastami s „nasypanými“ blackmetalovými pasážami – všetko zabalené vo výbornom zvuku – dokazuje, že CODE nielenže potvrdili prísľub z debutu, ale ho so sebe vlastným citom pre detaily dokázali aspoň o kúsok posunúť. Keď nad tikajúcim Erlandsonovým podkladom (jeho „mäkká“ hra sa k CODE hodí!) vystavajú stavbu zo sólujúcej gitary a teatrálneho Kvohstovho vokálu, dokonca pripomenú „artistov“ z WINDS.
V podstate všetko, čo sa výhradnému skladateľovi Aortovi (Andy McIvor) vyplatilo na „Nouveau Gloaming“ sa dá vystopovať aj na „Resplendent Grotesque“. Texty – tie najvydarenejšie opäť z pera Andrewa Nicola, na jednom sa podieľal Czral (VIRUS) – sa opäť pomyselne obracajú do vnútra poslucháča. Aj keď sa jedná nanajvýš o „žánrovú poéziu“, potešia zvukomalebnosťou a kultivovaným slovníkom. Refrén „Vyspievaj mi svoj žalospev/A ja pokrstím ťa jazvami/Rozbijem o útes z únavy“ z „A Sutra Of Wounds“ je vrcholným momentom dosky.
Druhý počin CODE odstránil najväčší problém prvotiny, jej nevyrovnanosť. Cenou za to je menšia spontánnosť a temer chýbajúci moment prekvapenia. Pre fanúšikov vyššieuvedených formácií ide aj tak o zásah do stredu terča. Zamrzieť môže len to, že Yusuf „Vicotnik“ Parvez sa u CODE uspokojil s rolou basgitaristu – takže duch VED BUENDS ENDE sa ďalšieho vzkriesenia nedočkal...
Tutovka pre priaznivcov ARCTURUS, WINDS alebo... CODE.
8 / 10
Aort
- gitary
Kvohst
- spev
Vicotnik
- basgitara
Adrian Erlandsson
- bicie
1. Smother The Crones
2. In The Privacy Of Your Own Bones
3. The Rattle Of Black Teeth
4. Possession Is The Medicine
5. Jesus Fever
6. I Hold Your Light
7. A Sutra Of Wounds
8. The Ascendent Grotesque
Augur Nox (2013)
Resplendent Grotesque (2009)
Nouveau Gloaming (2005)
Neurotransmission-Amplified Thought Chemistry (promo) (2002)
Datum vydání: Pondělí, 1. června 2009
Vydavatel: Tabu Recordings
Stopáž: 34:44
Na Shnoffem nastíněnou otázku ohledně trvanlivosti alba mohu říci jediné: i po půlroce baví tato nahrávka stále stejně, ne-li víc... Jinak k oběma pohledům prakticky není co dodat. Takže snad jen jediné - pokud jste příznivci norských seskupení typu ARCTURUS, VED BUENS ENDE, apod., neváhejte a kupte to.
Když na veřejnost pronikly zkazky o tom, že nové věci by měl nazpívat Simen, dala se očekávat nějaká čertovina. Simen nakonec vycouval a zpěv zůstal na bedrech Kvohstovi. Ten se s ním popral opravdu bravurně, i když občas mu to zaplave, a jeho vokály jsou dominantním prvkem celé desky (zejména její druhé poloviny). Pro živá vystoupení si na sebe Kvohst upletl pořádný kožený bič, ale snad se pletu. Celkový hudební projev CODE oproti minulému albu zkompaktněl, hrany se obrousily, vokály vystoupily, krásně a lehce se to poslouchá, ovšem nad trvanlivostí do budoucna se může vznášet otazníček.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.