OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pravda, v recenzi na minulé album „Mastercutor“ jsem si neodpustil pichlavou (a nepochybně také oprávněnou) poznámku směrem ke smyslu naslouchání novým albům Organizace Uda Dirkschneidera, zvané prostě U.D.O. Ta ovšem byla způsobena především momentálním znechucením z alba samotného, jež v rozporu s pověstí předcházející kapele a jejím dvěma ex-acceptovským vůdčím postavám (Dirkschneider a Kaufmann, dodávám samozřejmě jen pro ty, co by třeba nevěděli) bylo již opakovaně postaveno na silně nudném materiálu s výstavní jednou až dvěma skladbami na úvod v kontrastu k tomu. Zejména proto jsem nad albem ohrnul nos a i proto se ovšem dnes potkáváme znovu.
Ono je to totiž pořád lákavé, poslechnout si něco nového z dílny již zmíněných a téměř legendárních autorů, třebaže předtucha poslední dobou mluví jednoznačně. Nestrkej tam prsty, spálíš si je. Odkojení těžkým kovem je ale odkojení těžkým kovem, a tak jsem znovu skončil u výsledku U.D.O.vy práce, protentokráte honosně pojmenovaném „Dominator“ (Dominik Hašek by měl asi radost, jen co je pravda, a s ním možná i celé Pardubice). A co myslíte, jak jsem dopadl? No jo, mají to tam. Respektive nemají, budeme-li řešit úhel dotazu, nicméně tentokráte v poněkud únosnější a příjemnější míře než posledně. Ostatně proto se také s těmihle řádky mažu, aby strýček Udo náhodou nemohl mít pocit, že když se nedaří, kálím mu na hlavu, a když je naopak zase na chvilku pevněji v sedle, nezmíním se o tom ani slovíčkem.
A abych tedy nezdržoval víc než je zdrávo, půjdu rovnou na věc. Náš, za tři roky šedesátník, Udo jakoby si tentokráte před nástupem do studia ještě na moment odskočil se svojí starou, zaprášenou uniformou vrchního důstojníka ACCEPT do čistírny, a když si ji tamodtud s nostalgickou pýchou odnášel blýskavou a vyleštěnou, viditelně ho to poznamenalo. Dominátorovy věci pozornosti hodné proto nyní nekončí u prvních dvou skladeb (výborný strašák „The Bogeyman“ a titulní věc), ale naopak se proplétají celým albem, jemuž proto neschází ještě nedávno tolik postrádaná schopnost upoutat pozornost. V duchu solingenské preciznosti proto nepřehlédnutelně vypnou hruď skočná „Infected“ s pevně ukovaným refrénem, nostalgická „Heavy Metal Heaven“, swingem nakažená „Devil´s Rendezvous“, typicky pochodová „Pleasure In The Darkroom“ a s nimi i jemná balada „Stillness Of Time“. Jinými slovy až poměrně silná porce udovštiny, pod dojmem z níž budete ochotni (samozřejmě v příslušných dimenzích a náhledech hodnocení) zapomenout na vzrušení kompletně prostý zbytek alba.
Jen pro pocit férovosti a zodpovědnosti jsem pak výslednou známku pro „Dominator“ získal čistě matematicky, ohodnocením jednotlivých skladeb pěkně samostatně a zprůměrňováním výsledku. A když jsem si mimochodem do tohoto jednoduchého vzorečku jen tak pro zajímavost dosadil i „Mastercutor“, musel jsem se (byť bez nastoupené jednotky) pochválit, neboť výsledné číslo se velmi blížilo mému původnímu hodnocení, vyčíslenému čistě na základě tehdejšího prožitku. Tak, tak, strýčku Udo, mám tě prostě spočítaného!
Poslechnout si, či neposlechnout? To je, oč tu běží.
6,5 / 10
Udo Dirkschneider
- zpěv
Stefan Kaufmann
- kytara
Igor Gianola
- kytara
Fitty Wienhold
- baskytara
Francesco Jovino
- bicí
1. The Bogeyman
2. Dominator
3. Black And White
4. Infected
5. Heavy Metal Heaven
6. Doom Ride
7. Stillness Of Time
8. Devil's Rendezvous
9. Pleasure In The Darkroom (bonus)
10. Speed Demon
11. Whispers In The Dark
We Are One (2020)
Steelfactory (2018)
Navy Metal Night (Live 2 CD/DVD) (2015)
Decadent (2015)
Steelhammer (2013)
Celebrator (2012)
Rev-Raptor (2011)
Dominator (2009)
Mastercutor Alive (Live 2 CD) (2008)
Mastercutor (2007)
Metallized - 20 Years Of Metal (Best Of) (2007)
Mission No. X (2005)
Thunderball (2004)
Nailed To Metal - The Missing Tracks (2003)
Man And Machine (2002)
Live From Russia (2001)
Best Of (1999)
Holy (1999)
No Limits (1998)
Solid (1997)
Timebomb (1991)
Faceless World (1990)
Mean Machine (1989)
Animal House (1987)
Vydáno: 2009
Vydavatel: AFM Records
Stopáž: 49:08
Produkce: Stefan Kaufmann
Studio: Roxx Studio
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.