OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když mezinárodní souhvězdí STRATOVARIUS vyhlásilo rauch-pauzičku, každý soudný člověk se mohl domnívat, a i skupina samotná to podobným způsobem prezentovala v tisku, že potřebuje nabrat nových tvůrčích sil z pomalu vysychajících pramenů kreativity a zaslouženě si oddáchnout před dobýváním nových vrcholků. Jak potom ale vysvětlit existenci další sólové desky z lůna původně ryze finské rychloúderky, tentokráte zpěváka Tima Kotipelta? Tvůrčí přetlak? Snaha zablbnout si ve studiu s přáteli? Ukázat světu vlastní skladatelský um a schopnosti? Nebo jde jenom o peníze? Zkuste hádat...
Každopádně deska okupuje prodejní pulty (i když u nás to asi příliš slavné nebude), tak si ji představme trochu blížeji. Ilustrace, jak už se stalo v poslední době znovuobjevenou módou, má na svědomí Derek Riggs, a plynuje tak navazuje na své předchozí práce nejen pro STRATOVARIUS, ale například i pro GAMMA RAY. Ovšem žádný velký zázrak. To už se mnohem více vyplatí pozorné prozkoumání bukletu ohledně nástrojového obsazení. Určitě trknou zejména kytaristé, ovšem ani ostatní nepatří mezi žádné chudé příbuzné, konečně posuďte sami: sekerníci Michael Romeo (SYMPHONY X), ex-tykev Roland Grapow (i když ten pouze v jedné skladbě) či Sami Virtanen (WARMEN); bubeníci Gas (HIM) a Mirka Rantanen (WARMEN); klávesy Janne Wirman (CHILDREN OF BODOM a WARMEN) nebo Mikko Harkin (SONATA ARCTICA, ex-KENZINER). Nestačí? Tak vězte, celou muziku ještě navíc tvrdí samotný „Stratorytmik“ Jari Kainulainen.
Mixováno a masterováno ve Finnvoxu, za asistence pánů Mikko Karmily a Mika Jussily. Hm, vážně se mi zdá, že tohle studio postihla podobná nemoc jako kdysi slavný Woodhouse a veškeré tam pořízené nahrávky zní na jedno brdo. I když možná taky dobře, fanoušek alespoň ví do čeho jde a může rovnou očekávat nakypřenou, hlaďoučkou produkci, která sice neštěká, ale ani nekouše. Všechny skladby si napsal hlavní protagonista sám a je poznat, že již drahnou dobu kouká svému kapelníkovi přímo pod prsty. Žádná by se totiž neztratila na libovolném albu STRATOVARIUS. Samozřejmě, ne všechny jsou natolik povedené aby prošly jistě nemalými nároky páně Tolkkiho, a kupříkladu "Lord Of Eternity", "Vizier", titulní "Waiting For The Dawn" nebo "Arise" jsou vlastně docela tuctové písničky. Jenže koneckonců i velký šéf si v minulosti vybral nejednu slabší chvilku, že? To nejlepší hledejme ve svižné téměřspeedovce "Travel Through Time", hammondy podepřené hitůvce "Beginning", nejrychlejší až světelné "Knowledge And Wisdom", ve které se potkává typická „Stratosféra“ s dýňovou kytarou Rolanda Grapowa (výborná šleha!), rozvláčně ponuré "Bitvě bohů", procítěné baladě o kráse "Beauty Has Come", orientální atmosférou načichlé "Chosen By Re" či závěrečném uhrančivém lamentu "The Movement Of The Nile".
Hlavní mozek STRATOVARIUS Tolkki si v rámci sólové tvorby zkusil přece jen něco odlišnějšího domácímu krbu (navíc udělal radost i českému bulváru svým románkem s „velkou rockovou fanynkou™“ Dominikou Gottovou, ale to sem asi nepatří…), jeho hlasový kouzelník sází přece jen raději na osvědčenou jistotu. Pro příznivce „stratosférických vařičů“ jasná volba a povinné obstarání si, pro všechny ostatní přítulná, ničím neurážející deska, která se navíc i příjemně poslouchá. Alles gute, meine liebe Herren aneb jak praví (raději)nejmenovaný ještě nemrtvý klasik: „Voimasta ja Kunniasta“!
Zpěvák skupiny STRATOVARIUS také dostal chutě na sólovou prácičku. Pomáhala celá řada slavných jmen a výsledkem je sice předvítelná, ale ničím neurážející deska. Je to moc a nebo málo? To už záleží na vás...
7 / 10
Roland Grapow
- kytara
Sami Virtanen
- kytara, akustická kytara
Gas
- bicí
Timo Kotipelto
- zpěv a sbor
Jari Kainulainen
- basa
Mike Romero
- kytara
Janne Wirman
- klávesy, klavír
Mirka Rantanen
- bicí
Mikko Harkin
- klávesy
1. Intro
2. Travel Through Time
3. Beginning
4. Lord Of Eternity
5. Knowledge Of Wisdom
6. Battle Of The Gods
7. Beauty Has Come
8. Vizier
9. Chosen By Re
10. Waiting For The Dawn
11. Arise
12. The Movement Of The Nile
Vydáno: 2002
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 52:14
Produkce: Timo Kotipeto
Studio: Sonic Pump Studios a Hästholmen Estate
Tahle Timova první sólovka je dobrá,mě se líbí...zbožňuju Timův zpěv
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.