Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Súčasný doom metal je celkom zaslúžene považovaný za jeden z najkonzervatívnejších hudobných žánrov vôbec. Samozrejme, nájdu sa interpreti, ktorí do jeho osnov jemne zapracúvajú aj rôzne iné, len málo typické prvky, prípadne experimentujú s už zabehnutými hudobnými postupmi. Väčšinou sa tak ale deje práve v súlade s tradíciou a pevne stanovenými mantinelmi jednotlivých subžánrov. Za výnimku možno považovať napríklad ESOTERIC, pre ktorých by sa len ťažko hľadala ideálne priliehajúca škatuľka, ale aj nenápadných, no o to viac fascinujúcich Fínov DOLORIAN.
Tu sa však akákoľvek ďalšia podobnosť oboch menovaných zoskupení končí. Počínajúc prístupom k tvorbe hudby a končiach jeho vyjadrením, razia oba spolky svoju vlastnú cestu. A kým ESOTERIC objavili svoju charakteristickú tvár už na jej počiatku, rodáci z krajiny tisícich jazier pri jej hľadaní zásadne kľučkujú. Každý z ich plnohodnotných albumov je preto iný, no zároveň doslova a do písmena výborný.
DOLORIAN vychádzali v začiatkoch najmä z black metalu. Ich debutový album „When All The Laughter Has Gone“ (mimochodom, pôvodne pomenovaný ako „When All The Laughter Has Decayed“, jeho názov bol vďaka svojvôli vydavateľstva zmenený) je miestami veľmi podobný niektorým neskorším prácam samovrahov FORGOTTEN TOMB. Fíni však nikdy nekládli priveľký dôraz na depresívne nálady, miesto toho sa na nasledujúcej, eponymnej nahrávke zbavili akýchkoľvek black-doomových – a vôbec výraznejších metalových – vplyvov. Najdôležitejšou sa stala spirituálna stránka hudby.
„Before me opens an ivory path, Is this the crossing of everything, nothing? The path that has no name The further I proceed the less I am“
Obdobie vzniku „Dolorian“ je zároveň približným počiatkom prác Haapapura a Kukkohoviho na nespočte rituálno-ambientných projektov, ktorým sa obaja predstavitelia DOLORIAN dodnes aktívne venujú. Na ich druhej radovej nahrávke je to nesmierne cítiť. Odddaní zverenci Wounded Love Records (divízie Avantgarde Music) vypustili zo svojej hudby blackmetalový škrekot, nahradili ho šepotom a sústredili sa na jemné, kryštalicky čisté gitarové línie. Výsledkom bol čudesný kríženec ambientnej a „metalovej“ hudby s unikátnou, tak povediac hmlistou atmosférou. Druhý základný kameň pre tretí a doteraz najlepší album DOLORIAN – „Voidwards“.
Samotní autori „Voidwards“ sa vyhýbajú jeho akejkoľvek bližšej charakteristike. Odôvodňujú to jej nespravodlivosťou v pomere k piatim až šiestim rokom prác, ktoré tejto nahrávke venovali, ale aj tým, že pochopenie spirituálnej stránky ich spoločného diela závisí predovšetkým od poslucháčovej fantázie. A práve k jej rozvíjaniu poskytujú Haapapuro s Kukkohovim klasicky pestrú škálu podnetov – od nejednoznačných a zvláštnych textov až po mysterióznu vizuálnu stránku albumu.
"1000 arms guide from chaos to clarity, 1000 piercing eyes now evade me, await me"
Ak bol debut „When All The Laughter Has Gone“ prevažne black-doomovým počinom a jeho nasledovník „Dolorian“ sa vyznačoval éterickou, ambientom ovplyvnenou atmosférou, „Voidwards“ umne kombinuje oba tieto smery. Slúži mu k tomu najmä výborná gradácia a cit pre moment. Všetký vypäté pasáže sú na nahrávke rozložené rovnomerne, no predovšetkým úplne prirodzene. Adrenalín dvíhajúca, štvrtá skladba „Ivory Artery“ a vynikajúci záver v podobe „Raja Naga – Rising“ krásne vyvažujú inak prevažne chladný celok. „Voidwards“ tak ako album svojim spôsobom dýcha, dokáže upokojiť i vyrušiť v tú správnu chvíľu. DOLORIAN vďaka nemu vyvoláva hudobné zážitky, ako len máločo v jemu príbuznom žánri, ale aj mimo neho.
"Music has always been a vehicle to another dimension, a kind of abstract portal, for us - it is up to you if you want to go any further or just feel safe and comfortable." (DOLORIAN)
1. Dual - Void - Trident
2. In The Locus Of Bone
3. Co-Il-Lusion
4. Ivory Artery
5. The Flow Of Seething Visions
6. The One Whose Name Has No End
7. The Absolute Halo Is Awakening
8. Epoch Of Cyclosure
9. The Fire Which Burns Not
10. Raja Naga - Rising
Diskografie
Voidwards (2006) Split s SHINING (2003) Dolorian (2001) When All the Laughter Has Gone (1999)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2006 Vydavatel: Avantgarde Music / Wounded Love Records Stopáž: 65:56
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.