OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Josh Homme, John Paul Jones, Dave Grohl. Tři jména, tři legendy. Aneb další z řady superskupin či projektů, s nimiž se v letošním roce roztrhnul pytel. Také vzhledem k poměrně rozporuplnému přijetí některých z nich (SPYLACOPA, SHRINEBUILDER) byla jistá opatrnost na místě. Tentokrát se však žádné zklamání nekoná a osobně jsem velice rád, že mohu prohlásit, že na rozdíl od výše zmíněných natočilo trio THEM CROOKED VULTURES dobrou a příjemnou desku plnou upřímného, plnokrevného a na nic si nehrajícího rock´n´rollu, v němž se vzájemně prolínají a mísí charakteristické znaky a choutky typické pro domovská seskupení všech zúčastněných muzikantů.
Hommeho psychedelická hra i Grohlovo silové bubnování jsou na první poslech jasně slyšitelné, Jonesova baskytara je sice poněkud upozaděna, ale onen zeppelinovský duch je na desce i tak zcela zřejmý. Kromě toho je však nahrávce vlastní značný bluesový a v některých momentech dokonce i určitý punkový feeling a při pozorném poslechu můžeme objevit třeba i country prvky či psychedelii 60. let. Základem jsou však naprosto jednoznačně původní kapely participující trojice. Poměrně dobrým příkladem toho, kterak se prolínají jednotlivá pojetí zúčastněných hudebníků je např. taková pětka „Elephants“ (mimochodem velice povedená) . Po rock´n´rollovém úvodu, v němž se mísí tradicionalismus a syrovost LED ZEPPELIN s nadšením a mladickým elánem FOO FIGHTERS, se skladba překlopí do zhulenecké, psychedelické roviny typické pro QUEENS OF THE STONE AGE, a takhle to jde s menšími či většími obměnami a doplňky v podstatě pořád.
Vlastně mám pocit, že se po čas tvorby písní a jejich nahrávání muzikanti nějakému tomu dobrému pokouření či popíjení plechovkového piva nebránili ani v nejmenším, a natočili si zcela přirozeně, jen tak pro radost, rockovou desku, která je shodou okolností natolik kvalitní, že ji mělo smysl vydat, a díky tomu mohla pobavit i hudebního fanouška. Ten se tak může těšit i z toho, že trio Homme - Jones - Grohl desku neodfláklo (vzhledem ke svým jménům by si to zúčastnění snad ani nemohli dovolit) a řádně si pohrálo se všemi detaily, drobnostmi i aranžemi. To vše při zachování syrového, dobře šlapajícího ducha. Je vcelku pochopitelné, že se nahrávka nemůže rovnat albům domovských skupin jednotlivých hudebníků, ale výsledek je i tak nasnadě – propracované, energické album, které by roztančilo beznohou mrtvolu. A netvrďte mi, že ne.Josh Homme + John Paul Jones + Dave Grohl = THEM CROOKED VULTURES. Tedy kvalitní rock´n´roll.
7 / 10
Josh Homme
- vokály, kytary, produkce
John Paul Jones
- bg., keys, piano, keytar, mandolína, vok., prod.
Dave Grohl
- bicí, perkuse, doprovodné vokály, produkce
1. No One Loves Me & Neither Do I
2. Mind Eraser, No Chaser
3. New Fang
4. Dead End Friends
5. Elephants
6. Scumbag Blues
7. Bandoliers
8. Reptile
9. Interlude With Ludes
10. Warsaw Or The First Breath You Take After You Give Up
11. Caligulove
12. Gunman
13. Spinning In Daffodils
Them Crooked Vultures (2009)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Interscope Records
Stopáž: 66:11
Produkce: Them Crooked Vultures
Studio: Pink Duck (Los Angeles, California)
Tři výrazné osobnosti historie a současnosti rockové hudby zde stvořili naprostý masterpiece, který s lehkostí neguje současné trendy i hitovou podbízivost a zaměřuje se na jediné - muzikantský perfekcionismus a pocit autenticity. Předobrazem budiž bluesová šedesátá léta a zvukomalebná psychedelie té doby. THEM CROOKED VULTURES se sice dostávají pod kůži pomaleji než jsme zvyklý třeba u QOTSA, ale pokud budete mít dostatek trpělivosti, odmění se Vám na 100% měrou vrchovatou. Úžasně upřímné rockové album plné mnoha vynikajících momentů, přesně takové, jaké v dnešní době schází a která dnešní doba potřebuje.
Nejlepší songy. "Dead End Friends", "Scumbag Blues" a "Gunman".
Rokec jak má byť!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.