PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Polské LOST SOUL jsem měl až do této chvíle zařazené ve společnosti borců, kterým se stále nedaří stoprocentně dostát nadějím do nich vkládaných a kterým to lépe šlapalo spíše na pódiu, než ze studiových nahrávek. Tedy ne, že by tyto byly špatné. Čtyři roky starý předchozí zásek „Chaostream“ nepostrádal téměř nic, co by mělo zdobit kvalitní a energickou death metalovou nahrávku. Slušnou instrumentaci, kompoziční přesvědčivost i odpovídající zápal pro věc. Chyběla jí však větší jiskra v podobě ráznějšího zvuku, díky čemu se vytrácela její nesporný vnitřní náboj. Nic z toho však Polákům nechybí v říjnu minulého roku, kdy se po letech připomínají s nahrávkou „Immerse In Infinity“.
Prvotní šok, který se jí povedl způsobit prokazuje i po měsících obdivuhodnou životaschopnost vypovídající o nesporných kvalitách tohoto skvělého alba. Není nejmenších pochyb, že LOST SOUL ony čtyři roky dělící jejich třetí a čtvrté album ani v nejmenším nepromarnili. Kromě neúnavného koncertování si dali pořádně záležet na tom, aby se jejich zničující koncertní nasazení konečně patřičně promítlo i do studiové podoby jejich skladeb. Pečlivě pozorovali dění na scéně, a to zejména v domácím Polsku, kde v roce 2006 vychází fantastické album „Organic Hallucinosis“ kolegů DECAPITATED. Tuto událost neuvádím náhodou, protože právě tato nahrávka mě napadla okamžitě po zaslechnutí úvodních tónů skladby „Revival“, jež recenzovanou desku otevírá, a to zejména díky krystalicky čistému a ostrému zvukovému kabátku. Už jen tento fakt lze kvitovat s velikým povděkem, protože umožňuje naplno se ponořit do vln burácejících riffů promyšlených death metalových skladeb. Jakoby tím padly všechny zábrany bránící v minulosti kapele naplno odkrýt všechny své trumfy. Bestie jménem LOST SOUL se tedy definitivně trhá z řetězů a naplno spouští fantastickou metalovou vichřici plně ve své režii.
Skvělý zvuk je jedna strana zářivé mince. Ta druhá nesvítí o nic méně opojným světlem. Zručné muzikantské dovednosti a kompoziční choutky dovedla kapela přetavit v nesmírně funkční celek, který sice působí monolitickým dojmem, avšak v jeho útrobách se skrývá pestrý a bouřlivý život. Nelítostné kytarové riffy, střídající se v obdivuhodné rychlosti a postrádající smradlavý nádech tuctovosti, tvoří hlavní osu nesmlouvavě znějící nahrávky, kolem které se pak jako okrasné rostliny omotávají rychlopalné bicí, dokazující svoji nadvládu hlavně v četných sypačkách, zahraných s přesností zručného hodinářského mistra. Kytary, ač zlověstně rozsévající naprostou zkázu, se nebojí ani melodických ústupků, ať už v podobě nenápadně se tvářících melodií anebo blyštivých kytarových sól. Co však z „Immerse In Infinity“ činí jeden z nejzářivějších drahokamů současné death metalové scény je brilantní cit Poláků pro rytmickou variabilitu a dramatičnost jednotlivých skladeb. Přímočaře a zatraceně energicky nasypané pasáže („One Step Too Far“) se skvěle střídají s pestře a místy až epicky znějícími momenty („216“), kde se ke slovu zase dostávají bohaté kytarové koláže.
Jediným slabším místem tak zůstává „Wiwczarekovský“ nepříliš variabilně znějící vokál. Skutečně, hlas Jaceka Greckého se až příliš nápadně podobá tomu, jímž disponuje vůdčí persóna legendárních krajanů VADER. Troufám si tvrdit, že k těm už LOST SOUL nemusejí vzhlížet s přehnanou úctou snaživých tovarišů. Materiál, se kterým se nyní prezentují snese ty nejpřísnější měřítka kladené na špičkovou současnou death metalovou nahrávku. Dokonce ani ten zmiňovaný hrdelní projev Jaceka nedokáže nijak narušit veskrze pozitivní dojmy z tohoto brutálně přitažlivého a přítažlivě brutálního majstrštyku.
Polský death metalový kvartet definitivně pokládá trumfy na stůl.
9 / 10
1. Revival
2. Personal Universe
3. ...If The Dead Can Speak
4. 216
5. One Step Too Far
6. Breath Of Nibiru
7. Divine Project
8. Simulation
Immerse In Infinity (2009)
Endless Shiver - Lost Soul (split) (2009)
Chaostream (2005)
Ubermensch - Death Of God (2002)
Scream Of The Mourning Star (2000)
Polish Assault (split) (2000)
Disco's Out, Slaughter's In (split) (1999)
...Now Is Forever (demo) (1998)
Superior Ignotum (demo) (1994)
Eternal Darkness (demo) (1993)
Datum vydání: Úterý, 6. října 2009
Vydavatel: Witching Hour Productions
Stopáž: 55:11
Produkce: Jacek Grecki
Studio: Různá studia v Polsku
Poláky LOST SOUL pozorně sleduji již od jejich druhé desky "Übermensch - Death Of God". Toho času nebylo jejich snažení ničím jiným než žánrovým standardem, leč nejpozději od "Chaostream" se začíná blýskat na lepší časy. Po čtyřech letech je tu "Immerse In Infinity" a já si v osobním žebříčku LOST SOUL okamžitě posouvám do vyššího patra, někam po bok DECAPITATED, HATE nebo SCEPTIC, tedy do první polské death metalové ligy. Trochu mě překvapila stopáž (made in VITAL REMAINS), leč LOST SOUL se s průměrem sedmi minut na skladbu vypořádali s přehledem, vytáhli z rukávu dostatek poutavých momentů a nudě a repetivnosti se vyhnuli velkým obloukem. Pro mě osobně je "Immerse In Infinity" překvapením, neb zrovna od LOST SOUL jsem takový výkonnostní vzestup neočekával.
Nejlepší death metalová deska, která se mi minulý rok dostala k uším. Agrese jdoucí ruku v ruce s obrovskou zručností a citem pro dramaturgii. Nekompromisní sypačky bok po boku s melodickými výpady, fantastickými sóly a, jak recenzent vystihl, doslova epickými monumenty. To vše v diamantově řezavém a absolutně zabijáckém zvukovém odění. Jedinou slabinou, kterou jsem několik poslechů překonával je vokál. Já mám radši přeci jen odlišné typy growlů. Vokalista Lost Soul jakoby to ze sebe namáhavě tlačil. Vše ostatní je perfekcionisticky dotažené takřka k dokonalosti. Už předchozí deska se mi moc líbila, ale pokrok, jaký poláci udělali cestou k novince, je obdivuhodný. Štědrá stopáž skladeb vůbec nevadí, protože kapela v nich má co nabídnout. Polsko potvrzuje své neochvějné postavení na poli moderního deathu.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.