OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rok 1972 zastihl BLACK SABBATH na vrcholu kokainového šílenství. Stále se zvyšující vyčerpanost z nekonečných koncertních štací měla za následek neúměrné užívání návykových látek. Hektický život na cestách právě v tomto období označují samotní hudebníci jako éru největší prostopášnosti v historii kapely – „Měli jsme u sebe více drog než průměrná lékárna“. Věhlas Černého kvarteta však nadále nezadržitelně stoupal, takže pro nahrávání nového alba a s tím související relaxaci si překvapivě (poprvé v kariéře) vybralo Los Angeles. Z divokých drogových jamů uvnitř jedné rozlehlé vily v Beverly Hills se zrodil materiál pro následující album, později nazvané lapidárně „Volume 4“. Produkce se tentokrát ujali BLACK SABBATH sami a za asistence svého manažera Patricka Meehana vytvořili materiál, který, ačkoliv v žádném případě nepopíral jejich minulost, působil o trochu světleji a propracovaněji než tři předchozí nahrávky.
Jde vpodstatě o méně nápadné album, které je však ze zpětného pohledu na celou diskografii BLACK SABBATH nezastupitelné, a které znamená nejen přemostění a prakticky první krůček k větší aranžérské propracovanosti, ale také určitý mírný odklon od původního „downer rocku“, což byla značka, která kapelu charakterizovala na úsvitu její kariéry. Album „Volume 4“ také charakterizují o něco melodičtější zpěvové linky a celkově propracovanější struktura skladeb, což je patrné již v úvodní rozlehlé kompozici „Wheels Of Confusion“. Ta se stala jakousi oslavou života na cestách. Následuje notně podlazená „Tomorrow´s Dream“, píseň, která přímo navazuje na hutný materiál z předchozího alba „Master Of Reality“. Třetí skladba z celku vyčnívá asi nejvíce. Jde o dojemně sladkou baladu „Changes“, která jednak upoutá použitím jednoduchých partů piána, ale také skutečným Ozzyho zpěvem, jenž je zde melodičtější než kdykoliv předtím. Šlo o první větší krok od hutného riffového mustru směrem k rockovému střednímu proudu. Ve své době však skladba tak nějak zapadla a svou chvíli slávy zažila až o dvacet let později, díky živému zpracování na Ozzyho koncertním dvojalbu „Live And Loud“.
„Supernaut“ je členy kapely velmi ceněná píseň, která vznikla přímo na jednom drogovém mejdanu, jehož se účastnili také John Bonham a Robert Plant z LED ZEPPELIN. Tuhle věc ve středním tempu charakterizují svěží kytarové party (zajímavostí je, že jí Tony Iommi nahrával nahý) a neuvěřitelně groovy rytmika. Její psychedelický text pojednává o jakési kosmické výpravě do neznáma. „Snowblind“ je zřejmě nejznámější skladbou na desce a plně charakterizuje život kapely v tehdejším období – kokain, kokain a znovu kokain. Můj názor je takový, že Ozzyho hlas v prostřední pomalejší části této písně je prostě nádherný, a tato pasáž patří dodnes k tomu nejlepšímu, co lze na koncertech BLACK SABBATH slyšet. „Snowblind“ je jedinou písní z alba, která dodnes patří k pilířům živých vystoupení této legendy. Následuje „Cornucopia“ a my se znovu prostřednictvím podlazených riffů řítíme do záhuby. Butlerův text zde kritizuje konzumní společnost, aby stačil několika frázemi nastínit i svůj protiválečný postoj. Geezera prý inspiroval jeden článek v novinách, kde se psalo, že „Tento den zemřelo ve Vietnamu POUHÝCH 25 amerických vojáků“. Přes svižnou a nezvykle optimistickou „St. Vitus Dance“ se dostáváme k mohutné epické suitě „Under The Sun“, kde se kapela díky svým zatěžkaným riffům a temným vizím nadcházející apokalypsy předvede v nejlepší možné formě.
„Volume 4“ je velmi silné a vyrovnané album, které trpí pouze absencí naprostého trháku, takže je brané jako TO ALBUM, co leží ve stínu „Paranoid“, „Master Of Reality“ nebo následného veledíla „Sabbath Bloody Sabbath“.
Poctivé, vyrovnané a silné album starých BLACK SABBATH, které jestliže něčím trpí, tak pouze absencí výrazného generačního hitu, což budí zdánlivý dojem, že jde o nahrávku ležící ve stínu nejen předcházejících alb, ale i toho bezprostředně následujícího.
Ozzy Osbourne
- zpěv
Tony Iommi
- kytara
Geezer Butler
- baskytara
Bill Ward
- bicí
1. Wheels Of Confusion
2. Tomorrow´s Dream
3. Changes
4. FX
5. Supernaut
6. Snowblind
7. Cornucopia
8. Laguna Sunrise
9. St. Vitus Dance
10. Under The Sun
Forbidden (2024 Remix) (2024)
13 (2013)
The Dio Years (Best Of) (2007)
Greatest Hits (1970-1978) (2006)
The Best Of (2005)
Black Box: The Complete Original (1970-1978) (2004)
Megalomania Architect (2004)
The Sabbath Stones (Best Of) (1996)
Forbidden (1995)
Cross Purposes Live (1995)
Cross Purposes (1994)
Dehumanizer (1992)
Tyr (1990)
Headless Cross (1989)
The Eternal Idol (1987)
Seventh Star (1986)
Born Again (1983)
Live Evil (1982)
Mob Rules (1981)
Heaven And Hell (1980)
Never Say Die! (1978)
Technical Ecstasy (1976)
We Sold Our Soul for Rock & Roll (Best Of) (1975)
Sabotage (1975)
Sabbath Bloody Sabbath (1973)
Volume 4 (1972)
Master of Reality (1971)
Paranoid (1970)
Black Sabbath (1970)
Vydáno: 1972
Vydavatel: Vertigo
Stopáž: 42:38
Produkce: Patrick Meehan, Black Sabbath
Studio: Record Plant Studios L.A.
Skvely skvely skvely album trochu melodickejsi ale stale BS
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.