OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
To jsem se původně domníval, že to s debutovou deskou československých RARA AVIS bude podstatně jednodušší. „The Portrait“ se však nakonec ukázal být vším možným, jen ne nahrávkou pro první dojem. Ten se rozhodně nedal nazvat negativním, ale písně z tohoto alba si nárokují zvýšenou pozornost a úsilí při postupném zdolávání jejich skrytých zákoutí.
Desítka skladeb však přitom dokáže velmi dobře posloužit i jako nenáročná kulisa, ale v tomto případě by se dalo hovořit o jejím posluchačském podceňování. RARA AVIS mají ve svém snažení určitě vyšší ambice. Jejich pojetí nechybí míchání rockového základu s prvky popu a elektronické hudby, přičemž těch vstupních vlivů by se samozřejmě našlo více, nechybí skladatelská zručnost v podobě schopnosti přijít s poutavou a nevtíravou melodií a především bychom v něm stěží hledali byť jen náznaky provinční malosti. V předchozí větě uvedené žánrové zařazení berte prosím s větší rezervou, protože tentokrát je úkol zaškatulkovat recenzovanou kapelu poněkud náročnější. Základ hudby skupiny je však pevně rockový. Tu více, tu méně dravé kytary určují zvuk jednotlivých skladeb, který je však masivně podporován sytě znějícími klávesovými party. RARA AVIS ctí, a to místy velmi okázale, retro zvuk a velmi rádi podnikají výlety do minulosti sahající někam do poloviny osmdesátých let. Ačkoliv přeci jen o poznání rockovější, dal by se zvuk a vůbec celková charakteristika „The Portrait“ přiřadit do současného proudu kapel typu MIDI LIDI anebo KAZETY, které se vyžívají ve zpracovávání historického materiálu do veskrze současné podoby.
Zdařilá produkce účelným způsobem drží pestrý zvukový cirkus pěkně pohromadě a citlivě volí momenty, kdy do popředí protlačit ten či onen nástroj. To však samozřejmě závisí především od nálad a staveb jednotlivých písní. Album disponuje rovněž i šikovně sestavenou dramaturgií. V tomto směru RARA AVIS neztrácejí čas zbytečně zdlouhavým uvedením posluchače do jejich světa a naopak jej v podobě ostrého startu úvodní skladby „It Is Not Too Beautiful“ vtáhnou přímo doprostřed dění. Těžký kytarový spodek a dusavý rytmus bicích svádějí k divokému tanci. Až překvapivě obhroublý start zjemňuje zpočátku jen nenápadný zvuk kláves a hlavně emotivní vokál Daniela Galby, jenž netají snahu o expresivní projev, ale neobtěžuje přehnaným patosem a afektem. Z vyrovnané kolekce silných písní pak jen velmi těžko vybírat jednotlivé položky hodné zvýšené pozornosti. Přesto nelze nezmínit například takovou „Nail, Butcher & Thistles“, nesoucí pořadové číslo 2. Příjemnou náladu dynamického songu definuje jednoduchá kytarová melodie, která svojí atmosférou asi nejvíce odkazuje k anglickým SUEDE, uváděným jako jeden z inspiračních vzorů RARA AVIS. Ona lehká zasněnost a nostalgie tvoří určitě jeden ze společných jmenovatelů s Brettem Andersonem a spol. Tak trochu paradoxní je, že ač album nabízí spíše svižnější písně, videoklip byl pořízen k jedné z těch pomalejších. Tklivou „January And The Kindred Spirit“ lze určitě prohlásit za jednu z nejsilnějších z celé sbírky. Rockové nástroje tentokráte vyklízejí pole pro jemný zvuk kláves doprovázejících Danielův vypjatý vokál, explodující v naléhavém refrénu.
Na tomto překvapivě vyzrálém počinu, prostém jakýchkoliv dětských nemocí, by se toho dalo pochválit mnohem více. Počínaje podařenými a nepříliš veselými pocity dýchajícími texty a jejich přednesem ve velmi slušné angličtině, což není rozhodně pravidlem, a výborně zpracovaným artworkem z dílny grafického designéra Jana Vajdy alias Antimultivitamina konče. „The Portrait“ je albem, které alespoň v případě autora těchto řádků chtělo nějaký ten čas, aby pak zcela sebevědomě prokázalo svoje kvality. Ty pak s naprosto čistým svědomím můžu prohlásit za dostatečně trvanlivé na to, aby se o RARA AVIS hovořilo s patřičným respektem a uznáním.
Pestrým životem hýřící nahrávka, nabízející dostatek prostoru pro objevování svých skrytých zákoutí. Jedna z nejlepších tuzemských kytarovek z poslední doby.
8 / 10
Daniel Galba
- vokály, kytara, syntetizátory, laptop
Lukáš Sova
- basa, kytara
+ hosté
1. It Is Not Too Beautiful
2. Nail, Butcher & Thistles
3. b-
4. Mustiness
5. ffO
6. Purpose
7. January And The Kindred Spirit
8. Kinds Of Persons
9. Secret Dolls Can't Survive
10. Convention For The Paradise
The Portrait (2010)
Singles (singl) (2007)
Vydáno: 2010
Vydavatel: X-Production
Stopáž: 34:57
Produkce: Marek Rakovický
Studio: Lavagance studio
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.